Regiony turystyczne wybranych państw Europy - specjalizacja kulturowa i turystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-RTP-22SDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Regiony turystyczne wybranych państw Europy - specjalizacja kulturowa i turystyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. kulturowej i turystycznej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zdolności krytyczne i samokrytyczne, umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej, - wiedza ogólna i szczegółowa z zakresu geografii turystycznej i turystyki kulturowej wybranych krajów europejskich, - umiejętność uczenia się, zdolność do samodzielnej pracy, umiejętności badawcze, rozumienie innych kultur, docenianie wartości sztuki zabytków kultury materialnej i walorów przyrodniczych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza na poziomie podstawowym na temat geografii turystycznej i kultury wybranych krajów europejskich. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, pokaz i obserwacja, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - prezentacja na poziomie podstawowym informacji teoretycznych dotyczących dóbr kultury, turystyki kulturowej, - prezentacja na poziomie podstawowym walorów przyrodniczych i antropogenicznych wybranych regionów turystycznych i państw europejskich, - prezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych obiektów zabytkowych wpływających na atrakcyjność turystyczną wybranego regionu/kraju, - prezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych powiązań wpływających na powstanie kategorii regionu turystycznego, - prezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych postaci związanych z omawianym krajem/regionem turystycznym i ich znaczeniem dla kultury narodowej/regionalnej, - prezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych zjawisk kultury w ujęciu chronologicznym i typologicznym, - prezentacja na poziomie podstawowym związków między historią, sztuką, kulturą wybranych krajów i regionów a ich atrakcyjnością turystyczną, - ukazanie związków geograficznych (morfologicznych, klimatycznych, hydrologicznych itp.) i kulturowych (artystycznych), wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania, - przedstawienie zależności geograficznych i kulturowych wybranych regionów i państw, - prezentacja omawianych zjawisk w interdyscyplinarnych i intersemiotycznych powiązaniach z innymi dziedzinami nauki. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Baskett S., Hiszpania, Warszawa 2009. Bieńczyk G., Krajoznawstwo i jego związki z turystyką, Warszawa 2003. Dunford M., Belgia i Luksemburg, Bielsko-Biała 2003. Humphreys R., Czechy i Słowacja, Bielsko-Biała 1994. Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Warszawa 2000. Kruczek Z., Europa: geografia turystyczna, Kraków 2005. Marek A., Islam: podstawowe informacje, Warszawa 2006. McLachlan G., Niemcy: część południowa: Bawaria, Badenia Wirtembergia, Bielsko-Biała 1999. Przewodnik po Europie. Cz. 1 [Francja, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Portugalia, Irlandia], tł. T. Bieroo, Bielsko-Biała 1992. Ribeyre G., Szwecja: przewodnik, Warszawa 2008. Rusin W., Węgry, Bielsko-Biała 2003. Sakellariou M. B., Macedonia: 4000 years of Greek history and civilization, Ateny 1983. Sendek R., Bułgaria. Pejzaż słońcem pisany, Kraków 2003. Somerville Ch., Wielka Brytania, Warszawa 2008. Strojny A., Rosja, Bielsko-Biała 2007. Turystyka w naukach humanistycznych, red. R. Winiarski, Warszawa 2008. Walasek J., Turystyka w Unii Europejskiej, Lublin 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi wskazać, zdefiniować i podać cechy charakterystyczne wybranych regionów turystycznych Europy, - potrafi powiązać zjawiska z zakresu szeroko rozumianej kultury europejskiej, - potrafi wyjaśnić związek wybranych wydarzeń historycznych z obszarem kulturowym Europy, rozpoznaje cechy narodowych i ponadnarodowych modeli kulturowych i potrafi określić ich atrakcyjność dla turystyki, - potrafi opisać specyfikę procesów wpływających na atrakcyjność turystyczną wybranych regionów i poszczególnych państw, a także specyfikę relacji kulturowych między poszczególnymi regionami i kulturami, - potrafi kompilować zdobytą na zajęciach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować najważniejsze elementy przestrzeni turystycznej i kulturowej wybranych regionów europejskich, - zyskuje umiejętność porównywania zjawisk walorów przyrodniczych i antropogenicznych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznych, politycznych, etnicznych, religijnych, - zyskuje umiejętność porównywania zjawisk determinujących atrakcyjność turystyczną, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w ujęciu interdyscyplinarnym, - umie kompilować i streszczać wiedzę zaczerpniętą z literatury teoretycznej, potrafi ją uogólniać i modyfikować. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość treści omawianych na zajęciach, bardzo dobra umiejętność analizy i interpretacji omawianych zagadnień, problemów i tekstów, bardzo dobra umiejętność formułowania sądów na temat turystyki kulturowej ustnie i pisemnie. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza umiejętność formułowania sądów na temat turystyki kulturowej ustnie i pisemnie. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość treści omawianych na zajęciach, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów literackich, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat turystyki kulturowej ustnie i pisemnie. dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. niedostateczny (ndst; 2,0): niespełnienie powyższych kryteriów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilian Prałat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilian Prałat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karina Naumoska-Giel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karina Naumoska-Giel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.