Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Retoryka praktyczna - spec. dziennikarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-RP-21PDL
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Retoryka praktyczna - spec. dziennikarska
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. dziennikarskiej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

w zakresie wiedzy:

- przedstawia podstawowe zagadnienia teorii retoryki w odniesieniu do jej pięciu działów: inventio, dispositio, elocutio, memoria, pronuntiatio

- zna mechanizmy perswazji i sposoby oddziaływania na ludzi

- wskazuje i opisuje elementy retoryczne w różnych typach tekstów, w tym zwłaszcza w tekstach dziennikarskich

w zakresie umiejętności:

- zna techniki komponowania tekstów rozumianych jako świadomie uporządkowany zbiór znaków, które pełnią określoną funkcję i prowadzą do określonego celu

- korzysta ze zbioru środków, strategii i technik perswazyjnych i argumentacyjnych

- tworzy własne teksty w określonej sytuacji retorycznej i wybiera najskuteczniejsze strategie retoryczne w danych warunkach komunikacyjnych

w zakresie kompetencji społecznych:

- ma świadomość tego, jak rzeczywistość ukazywana jest w języku i jak język i różne formy przekazu wpływają na sposób postrzegania rzeczywistości

- posiada praktyczne umiejętności komunikacyjne (formułowania swoich poglądów w określonej dziedzinie, polemiki z poglądami innych, przekonywania innych do swoich racji) w formie wymagającej kompetencji retorycznej i dyscypliny wypowiedzi



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

zaliczone zajęcia z komunikacji interpersonalnej

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład, lektura indywidualna, praca indywidualna i zespołowa (w trakcie zajęć), praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi i wystąpienie w trakcie zajęć

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści kształcenia

1. Sposoby rozumienia retoryki

2. Genologia retoryczna

3. Nadawca i odbiorca w akcie retorycznym

4. Pragmatyczne i etyczne aspekty manipulacji

5. Pojęcie i zakres retorycznej inwencji

6. Argumentowanie

7. Zagadnienia kompozycji

8. Perswazyjne aspekty stylu

9. Analiza retoryczna

10. Zasady dyskusji

Literatura:

Arystoteles, Retoryka. Warszawa 1998.

Błażejewska J., Językowe środki perswazji w nagłówkach publikacji politycznych, [w:] Regulacyjna funkcja tekstów, red. J. Michalewski. Łódź 2000.

Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach. Lublin 2003.

Kalisz R., Pragmatyka językowa. Gdańsk 1993.

Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach. Kraków 2005.

Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Wyd. II. Warszawa 1998.

Kwintylian M.F., Kształcenie mówcy, tłum. M. Brożek. Warszawa 2002.

Lewiński P. H., Retoryka reklamy. Wrocław 1999.

Lichański J., Retoryka, t.1: Historia i teoria retoryki. Warszawa 2007.

Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Warszawa 2002.

Schopenhauer A., Sztuka prowadzenia sporów, czyli dialektyka erystyczna. Warszawa 1996.

Szymanek K., Wieczorek K.A., Wójcik A.S., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa 2001.

Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańsk 2006.

Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzeni słowami. Warszawa 2008.

Ziembiński Z., Logika praktyczna. Warszawa 1994.

Ziomek J., Retoryka opisowa. Wrocław 1990.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- zreferować podstawowe zagadnienia teorii retoryki w odniesieniu do jej pięciu działów: inventio, dispositio, elocutio, memoria, pronuntiatio,

- wymienić i opisać wybrane chwyty erystyczne, rozpoznawać chwyty erystyczne wykorzystane w różnych typach dyskursów

- wskazać i opisać elementy retoryczne w różnych typach tekstów, w tym zwłaszcza w tekstach medialnych,

- tworzyć własne teksty w określonej sytuacji retorycznej i wybrać najskuteczniejsze strategie retoryczne w danych warunkach komunikacyjnych

- wskazać i opisać zabiegi perswazji i manipulacji językowej w różnych typach tekstów, zwłaszcza w tekstach reklamowych i dziennikarskich

- czynnie uczestniczyć w procesie oglądu i oceny różnych zjawisk retorycznych

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji, w pracy indywidualnej i zespołowej);

- wartość merytoryczna i projekt prac pisemnych przygotowanych przez studenta,

- sprawność retoryczna w zakresie analizy i budowania tekstów perswazyjnych, zwłaszcza dziennikarskich,

- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy,

- obecność na zajeciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)