Poznanie, wiedza, nauka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PWN-32PFDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poznanie, wiedza, nauka |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Studia polonistyczno-filozoficzne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1: Student/ka przyswaja podstawową terminologię z zakresu teorii poznania, a zwłaszcza teorii poznania naukowego. C2: Student/ka nabywa podstawową wiedzę z zakresu metodologii oraz filozofii nauk humanistycznych w odniesieniu do wytworów nauki, jak i procedur badawczych. C3: Student/ka poznaje podstawy procesu komunikacji językowej w nauce w ujęciu semiotycznym. C4: Student/ka rozwija zdolność poprawnego definiowania, klasyfikowania i wyjaśniania (zastosowania narzędzi badawczych z zakresu metodologii humanistyki). C5: Student/ka zdobywa wiedzę i wykształca umiejętności związane z oceną badań naukowych i wytworów tych badań pod względem etycznym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza w zakresie szeroko rozumianej logiki. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Prezentacje do wykładów są udostępniane studentom. Z literaturą przedmiotu można zapoznać się w Bibliotece Wydziału Nauk Społecznych UAM i Bibliotece Głównej UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Kontakt bezpośredni 30 h Lektura tekstów źródłowych 30 h Przygotowanie do egzaminu 30 h Razem godzin: 90h Punktów ECTS: 3 |
Skrócony opis: |
Wykład ma dostarczyć podstawowej wiedzy z zakresu poznania naukowego, wiedzy jako wytworu poznania naukowego oraz nauki rozumianej jako działalność prowadząca do uzyskania wiedzy naukowej. Omówione zostaną zagadnienia: źródeł wiedzy, granic poznania naukowego, zagadnienie prawdy, a także wiedzy o metodach badawczych i procedurach stosowanych w różnych dyscyplinach naukowych, a zwłaszcza w naukach humanistycznych. |
Pełny opis: |
Podstawowa terminologia z zakresu teorii poznania: źródła wiedzy, granice poznania naukowego, prawda oraz pojęcie wiedzy i wiedzy naukowej. Podstawowe zagadnienia metodologii humanistyki w ujęciu naturalistycznym i antynaturalistycznym. Definicje, klasyfikacja i różne odmiany wyjaśniania. Zagadnienie intersubiektywnej komunikowalności i intersubiektywnej sprawdzalności wiedzy naukowej. Podstawowe wytwory badań naukowych: teorie, prawa, modele, metafory, zdania sprawozdawcze. Podstawowe kryteria demarkacji wiedzy naukowej oraz problem statusu poznawczego wytworów badań naukowych. Aksjologiczne aspekty badań naukowych oraz etyczne problemy związane z wykorzystaniem wyników tych badań. |
Literatura: |
Kazimierz Ajdukiewicz: „Logika pragmatyczna”, Warszawa, 1975 Ted Benton, Ian Craib: „Filozofia nauk społecznych”, Wrocław, 2003 Jan Woleński: „Epistemologia”, Warszawa, 2014 Stefan Nowak: „Metodologia badań społecznych”, Warszawa, 2011 Zygmunt Hajduk: „Ogólna metodologia nauk”, Lublin, 2001 Zygmunt Hajduk: „Nauka a wartości”, Lublin, 2008 Adam Grobler: „Metodologia nauk”, Kraków, 2006 Jerzy Kmita: „Wykłady z logiki i metodologii nauk”, Warszawa, 1976 Wilhelm Dilthey: „Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych”, Gdańsk, 2004 Ernest Nagel: „Struktura nauki”, Warszawa, 1961 Max Weber: „Racjonalność, władza, odczarowanie, Poznań, 2004 |
Efekty uczenia się: |
Po odbyciu wykładów student powinien: wymienić, zdefiniować i umieć się posługiwać podstawowymi pojęciami z zakresu teorii poznania i metodologii nauk humanistycznych; scharakteryzować warunki intersubiektywnej komunikowalności i intersubiektywnej sprawdzalności wiedzy naukowej za pomocą pojęć z zakresu semiotyki i teorii wiedzy; odróżniać różne koncepcje metodologii antynaturalistycznej od metodologii naturalistycznej w naukach humanistycznych; formułować formalnie poprawne i merytorycznie trafne definicje; przeprowadzać formalnie poprawne klasyfikacje i stosować różne odmiany wyjaśniania; odróżniać i analizować różne rodzaje wytworów badań naukowych w naukach humanistycznych; stosować różne kryteria demarkacji wiedzy odróżniając naukę od pseudonauki i paranauki; wykazać się umiejętnością stosowania ustaleń z zakresu aksjologii do analizy badań naukowych i ich wytworów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. 6 zadań. Kryteria oceny: 5.0 – znakomita wiedza (W) i umiejętności operowania wiedzą (U): efektywna realizacja od 95 do 100% zadań; 4.5 – bardzo dobra W i U: efektywna realizacja od 85 do 95% zadań; 4.0 – dobra W i U: efektywna realizacja od 75 do 85% zadań; 3.5 – zadowalająca W i U z lukami i brakami: efektywna realizacja 65 do 75% zada; 3.0 – zadowalająca W i U ze znacznymi lukami i brakami: efektywna realizacja minimum 55% zadań. 2.0 – niezadowalająca W, U: realizacja poniżej 55% zadań |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.