Praktyka metodyczna śródroczna - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PRM-21PDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka metodyczna śródroczna - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie studenta ze swoistością szkoły podstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji, - weryfikowanie wiedzy przedmiotowej, dydaktycznej i metodycznej w praktyce szkolnej, - rozwijanie umiejętności integrowania wiedzy z różnych dziedzin, m.in. literaturoznawstwa i językoznawstwa, psychologii, pedagogiki ogólnej oraz jej wykorzystania w szkolnej praktyce, - gromadzenie doświadczeń w organizowaniu samodzielnej pracy z uczniami, - kształtowanie zdolności do dydaktycznej autorefleksji oraz rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia metodycznego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Organizacja praktyki śródrocznej z nauczania języka polskiego w klasach 4-8 szkoły podstawowej – przedstawienie studentowi zadań i obowiązków związanych z praktyką. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której przebiega praktyka. 2. Obserwowanie zajęć z języka polskiego w klasach 4-8 szkoły podstawowej pod nadzorem uczelnianego opiekuna praktyk. a) analiza i ocena działań dydaktycznych i pedagogicznych nauczyciela polonisty na podstawie obserwowanych lekcji: - określanie i dobieranie celów kształcenia, - analizowanie tematów obserwowanych lekcji oraz stopnia ich realizacji, - namysł nad doborem metod na lekcjach języka polskiego, - komentowanie toku lekcji z uwzględnieniem jej struktury, - rozpoznawanie czasowego rozplanowania poszczególnych części lekcji, - dostrzeganie różnych form kontroli i oceny na lekcjach języka polskiego. 3. Pełnienie roli nauczyciela języka polskiego w klasach 4-8 szkoły podstawowej: - przygotowanie autorskiego projektu lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych metod i środków dydaktycznych dotyczącego kształcenia literacko-kulturowego lub językowego (zgodnie z wymaganiami przedstawionymi na zajęciach z metodyki), - prowadzenie lekcji języka polskiego pod nadzorem uczelnianego opiekuna praktyk, - obserwacja zajęć z języka polskiego prowadzonych przez pozostałych studentów z grupy i udział w ewaluacji tych lekcji. 4. Dokumentacja praktyk – sprawozdanie opracowane na podstawie zgromadzonych arkuszy obserwacji lekcji (analiza związków między praktyką dydaktyczną – konstrukcją lekcji, zadaniami, metodami, celami itd.– a teorią dydaktyczną – w odniesieniu do lekcji obserwowanych). 5. Podsumowanie praktyk z udziałem studenta/-ów, nauczyciela – opiekuna praktyki, nauczyciela akademickiego odpowiedzialnych za przygotowanie nauczycielskie studentów. |
Literatura: |
Zalecana literatura: - program, podręcznik i przewodnik metodyczny wykorzystywany w nauczaniu języka polskiego przez nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyk, - lektura omawiana w czasie zajęć audytoryjnych z przedmiotów bloku pedagogiczno-dydaktycznego, - wybrane internetowe portale i strony edukacyjne. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - analizuje i ocenia zaobserwowane działania nauczyciela (dydaktyczne i wychowawcze); rozumie rolę nauczyciela polonisty w budowaniu relacji interpersonalnych w klasie szkolnej, - identyfikuje strukturę lekcji, analizuje i ocenia dobór celów kształcenia, metod i form pracy, tematu lekcji i środków dydaktycznych do etapu rozwoju intelektualnego i emocjonalnego ucznia, - rozumie, jaka jest rola planowania w przygotowaniu lekcji i jej prowadzeniu; konstruuje autorski konspekt lekcji stosownie do potrzeb i możliwości uczniów danej klasy, - prowadzi lekcję pod nadzorem uczelnianego opiekuna praktyk, uwzględniając niezbędne w jej strukturze elementy, - dąży do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela polonisty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy we wszystkich spotkaniach szkolnych, wykazuje wzorową aktywność podczas zajęć; prowadzona dokumentacja potwierdza wnikliwość obserwacji i bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, pogłębione refleksje ujawniają dostrzeganie związku między praktyką a teorią dydaktyczną, świadomie angażuje się w prace zespołu, wykazuje inicjatywę, samodzielnie podejmuje się realizacji zadania. dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy we wszystkich spotkaniach szkolnych, wykazuje wysoką aktywność podczas zajęć; prowadzona dokumentacja potwierdza wnikliwość obserwacji i bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, świadomie angażuje się w prace zespołu, wykazuje inicjatywę, podejmuje się realizacji zadania. dobry (db; 4.0): student uczestniczy w spotkaniach szkolnych (dopuszczalna jedna nieobecność), wykazuje się dobrą wiedzą (pojawiają się drobne usterki metodyczne), aktywnie uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobre projekty, wnosi pozytywny wkład w pracę grupy, wykonuje wyznaczone zadania, dostateczny plus (+dst; 3,5): student wykazuje zadowalającą wiedzę, przeciętną aktywność podczas zajęć, redaguje zadowalające, choć raczej odtwórcze, projekty. dostateczny (dst; 3.0): student wykazuje się zadowalającą wiedzą, jego aktywność podczas zajęć jest nikła, w zakresie poprawności metodycznej i językowej pojawiają się błędy, projekty są krótkie, ogólnikowe i odtwórcze - zadowalające dopiero po wprowadzeniu dużej liczby poprawek. niedostateczny (ndst; 2,0): student nie spełnia kryteriów oceny dostateczny. Kryteria oceniania: - napisać sprawozdanie, na temat profesjonalnych i/lub nieprofesjonalnych zachowań i kompetencji zawodowych, z jakimi spotkał się podczas realizowania zawodowej praktyki śródrocznej (przemyślenia własne oraz odwołania do literatury przedmiotu), - pracując w grupie, zredagować konspekt autorski i współuczestniczyć w jego realizacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.