Praktyki zawodowe spec. edytorstwo tekstów literackich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PRA-22ZUE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe spec. edytorstwo tekstów literackich |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - ugruntowanie wiedzy i umiejętności wyniesionych z zajęć specjalności wydawniczej, - przygotowanie do pracy w wydawnictwie, redakcji czasopisma lub gazety, agencji reklamowej, drukarni, - podniesienie kompetencji z redakcji technicznej książki, adiustacji, składu książki, marketingu, - konfrontacja zagadnień omawianych na zajęciach z praktyką wydawniczą. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | By móc przystąpić do praktyk należy posiadać już przynajmniej podstawowe umiejętności w zakresie adiustacji, redakcji technicznej i składu komputerowego wydawnictw, dlatego zaleca się realizację praktyk dopiero po drugim semestrze nauki na specjalności. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, pokaz i obserwacja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Treści kształcenia w wypadku praktyk zawodowych specjalności wydawniczej są uzależnione od miejsca odbywania tychże praktyk. Specyfika instytucji oferującej praktyki dla studenta specjalności wydawniczej w bardzo dużej mierze warunkuje bowiem ich charakter (dla przykładu: są firmy, w której praktyki odbywa się tylko i wyłącznie w dziale marketingu). Oznacza to, iż nie w każdej instytucji można uzyskać wszystkie TK założone w niniejszym sylabusie. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - etapy powstawania publikacji (od maszynopisu do druku), struktura wydawnictwa, - adiustacja językowo-stylistyczna maszynopisu (z elementami adiustacji technicznej), - korekta składu i II korekta, - adiustacja przypisów (rodzaje, zasady formatowania), - opracowanie tekstu naukowego, popularnonaukowego, użytkowego, - projektowanie makiety elektronicznej; praktyczne stosowanie zasad dobrego składu i łamania (norm redakcyjnych i produkcyjnych). - drukowanie składek do korekty; przygotowanie kompozytowego pliku pdf do impozycji elektronicznej i wyciągów barwnych. - elementarne zasady normujące funkcjonowanie książki na rynku, prawo autorskie i prawo o ochronie konsumentów i konkurencji; brak ustawy regulującej funkcjonowanie rynku książki; kodeks tzw. dobrych obyczajów, - analiza profilu wydawnictwa i planu wydawniczego, - przedstawienie wybranych praktycznych zagadnień szczególnych prawa autorskiego w działalności wydawniczej. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu specjalności wydawniczej, - wykazuje szczegółową wiedzę przedmiotową w zakresie wyznaczonym przez specjalność wydawniczą, niezbędną do samodzielnej realizacji prostego projektu lub zadania związanego ściśle ze specjalnością, - ma i umie stosować w sytuacjach profesjonalnych wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji związanych z działalnością wydawniczą - prowadzić dialog ze specjalistami z dziedziny edytorstwa, - ma i potrafi zastosować podstawową wiedzę o prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z wybraną sferą działalności twórczej, kulturalnej, medialnej i/ lub promocyjno-reklamowej, a w szczególności zna podstawy prawa autorskiego, ma i potrafi zastosować w praktyce wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w wybranej sferze działalności kulturalnej, medialnej i/ lub promocyjno-reklamowej, - ma i potrafi stosować podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach związanych z wybraną sferą działalności twórczej, kulturalnej, medialnej i/ lub promocyjno-reklamowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): ocena bardzo dobra wystawiona przez opiekuna praktyk z instytucji, w której student je odbywał; rzetelnie przygotowany dziennik praktyk oraz oceniona na bardzo dobry rozmowa z akademickim opiekunem praktyk. dobry plus (+db; 4,5): ocena dobra+ wystawiona przez opiekuna praktyk z instytucji, w której student je odbywał; starannie przygotowany dziennik praktyk oraz oceniona na dobry+ rozmowa z akademickim opiekunem praktyk. dobry (db; 4,0): ocena dobra wystawiona przez opiekuna praktyk z instytucji, w której student je odbywał; mniej rzetelnie przygotowany dziennik praktyk oraz oceniona na dobry rozmowa z akademickim opiekunem praktyk. dostateczny plus (+dst; 3,5): ocena dostateczna+ wystawiona przez opiekuna praktyk z instytucji, w której student je odbywał; pobieżnie przygotowany dziennik praktyk oraz oceniona na dostateczny+ rozmowa z akademickim opiekunem praktyk. dostateczny (dst; 3,0): ocena dostateczna wystawiona przez opiekuna praktyk z instytucji, w której student je odbywał; niestarannie przygotowany dziennik praktyk oraz oceniona na dostateczny rozmowa z akademickim opiekunem praktyk. niedostateczny (ndst; 2,0): nieodbycie praktyk zawodowych lub ocena niedostateczna wystawiona przez opiekuna praktyk z instytucji, w której student je odbywał; brak dziennika praktyk i oceniona na niedostateczny rozmowa z akademickim opiekunem praktyk. Kryteria oceniania: Podstawą do wystawienia oceny końcowej z praktyk zawodowych są: - zaświadczenie odbycia praktyki; opinia opiekuna praktyki w instytucji i wystawiona przez niego ocena, - dziennik praktyki prowadzony przez studenta, - rozmowa z akademickim opiekunem praktyk. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Krzak-Weiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Krzak-Weiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Krzak-Weiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Krzak-Weiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.