Praktyczna nauka języka czeskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PNJC-22FCZDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka czeskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język czeski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Przedmiotem zajęć jest praktyczna nauka języka czeskiego Student opanowuje umiejętność pisania, czytania i mówienia w języku czeskim na poziomie zaawansowanym (C1/C2), poznaje system gramatyczny języka czeskiego i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu oraz zapoznaje się z kontekstem kulturowym i pragmatycznym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Osiągnięcie efektów kształcenia dla przedmiotu 03-PNJC-12FCZDM-E. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 12 (6+6) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Słownictwo, stylistyka - terminologia specjalistyczna: - lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej, - ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu, - pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. 2. Słownictwo, stylistyka - terminologia ekonomiczna: - lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej, - ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu, - pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. 3. Słownictwo, stylistyka - terminologia z dziedziny historii, geografii (turystyki): - lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej, - ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu, - pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. 4. Słownictwo, stylistyka - terminologia z dziedziny medycyny i nauki: - lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej, - ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu, - pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. 5. Słownictwo, stylistyka - terminologia z dziedziny polityki i nauk politycznych: - lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej, - ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu, - pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. 6. Słownictwo, stylistyka - terminologia z dziedziny socjologii i filozofii i pokrewnych nauk humanistycznych: - lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej, - ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu, - pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. 7. Synkretyzm mediów artystycznych: - porównanie dwóch różnych mediów artystycznych (literatura/film), - pogłębianie wiedzy na temat podstawowych kategorii narracyjnych w dziełach sztuki, - pogłębianie wiedzy na temat funkcji stylistycznych środków wyrazu w literaturze i filmie, - pisanie esejów na temat związków i uwarunkowań recepcji i formy, sposobu kształtowania idei artystycznej. 8. Pisanie abstraktów. Redagowanie i korekta: - ćwiczenie pisania abstraktu pracy magisterskiej lub streszczenia innej pracy naukowej, - ćwiczenie redagowania i korekty tekstu. |
Literatura: |
Zalecana literatura: J. Bischofová a kol., Čeština pro středně a více pokročilé, Praha 2011. + CD. J. Bischofová a kol., Čeština pro středně a více pokročilé. Pracovní sešit, Praha 2016. J. Siatkowski – M. Basaj, Słownik czesko-polski, Warszawa 2002. K. Oliva, Polsko-český slovník I, II, Praha 1994. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost, Praha 2004. Pravidla českého pravopisu, Praha 2002. P. Karlík – M. Nekula – Z. Rusínová, Příruční mluvnice češtiny, Praha 1995. Praca z autentycznymi tekstami publicystycznymi, literackimi, specjalistycznymi oraz naukowymi, praca z materiałami audiowizualnymi. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się: - rozumienie: słuchanie; student/ka rozumie dłuższe, rozwinięte wypowiedzi nawet jeśli nie są jasno ustrukturyzowane i gdy związków pomiędzy nimi może się tylko domyślać, gdyż nie są wyraźnie zasygnalizowane; bez większego wysiłku ogląda ze zrozumieniem programy TV i film, - rozumienie: czytanie; student/ka rozumie nawet bardziej złożone teksty faktograficzne i literackie, potrafiąc rozróżnić ich styl; rozumie artykuły specjalistyczne i dłuższe instrukcje techniczne, nawet jeśli nie dotyczą one bliskiej mu dziedziny, - mówienie: interakcja; student/ka potrafi wyrażać się relatywnie płynnie bez potrzeby długotrwałego szukania wyrażeń i zastanawiania się; umie używać języka dla celów towarzyskich i zawodowych; potrafi formułować myśli i opinie i uczestniczyć w rozmowie odnosząc się do wypowiedzi innych rozmówców, - mówienie: budowa wypowiedzi; student/ka umie przedstawić jasny opis złożonych tematów, włączając podtematy, rozwijać poszczególne punkty i kończąc odpowiednią konkluzją, - pisanie: student/ka potrafi wyrazić swoje myśli w relatywnie dobrze ustrukturyzowanym tekście, przedstawiając swój punkt widzenia/opinię; umie wypowiedzieć się na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, podkreślając najważniejsze dla niego sprawy; potrafi sformułować różnego rodzaje tekstu używając odpowiedniego, osobistego stylu z myślą o odbiorcy, - fonetyka i fonologia: student/ka opanował zasady, według których zachodzą mniej lub bardziej skomplikowane procesy fonetyczne i potrafi je rozpoznawać nawet w nieznanych mu wcześniej wyrazach i wyrażeniach, - morfologia: student/ka opanował funkcjonowanie poszczególnych zjawisk i procesów gramatycznych, rozpoznaje je w tekście i sam je stosuje. - składnia: student opanował dotychczas poznane zasady funkcjonowania czeskiej składni oraz został zapoznany z rzadszymi konstrukcjami czasownikowymi, - kompetencja socjokulturowa: student/ka dysponuje relatywnie szeroką wiedzą o sytuacji społeczno-kulturowo-politycznej w Czechach, rozumie rządzące nią tendencje i nastroje panujące w Czechach społeczeństwie; na wypadek gdyby miał potrzebę dalszego pogłębiania swojej wiedzy w tym zakresie, zostaje zaznajomiony z wszelkiego rodzaju źródłami (literatura, Internet, radio, TV, prasa), które pozwolą mu na realizację tej potrzeby. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Lenka Nemeth Vitova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jana Masova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jana Masova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jana Masova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.