Polska literatura najnowsza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PLN-32PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Polska literatura najnowsza |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiazkowe dla III roku filologii polskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | III stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie studentów z najwybitniejszymi dziełami polskiej literatury współczesnej, - doskonalenie sztuki interpretacji utworu literackiego, - pogłębienie umiejętności wartościowania literatury, - rozwijanie wiedzy na temat funkcjonowania tradycji literackiej, - wzbogacenie wiedzy na temat krytyki literackiej, - kształcenie umiejętności sprawdzania przydatności nowych teorii interpretacyjnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzone osiągnięcie efektów kształcenia w zakresie historii literatury polskiej do 1989 oraz poetyki i teorii literatury (przedmiotów kursowych z programu studiów pierwszego stopnia). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Lektura indywidualna, dyskusja w grupie, prezentacja indywidualna, praca indywidalna i/lub zespołowa i wystąpienie w trakcie zajęć. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są historii literatury polskiej po roku 1989, zagadnieniom życia literackiego, idiomom i konwencjom poezji i prozy współczesnej. Służą także udoskonaleniu umiejętności wartościowania dzieł literackich oraz zapoznaniu się z orientacjami i funkcjami dyskursu krytycznoliterackiego. |
Pełny opis: |
Tresci programowe dla przedmiotu: - literatura współczesna wobec historii literatury polskiej, - pojęcia; modernizmu, modernizmu późnego, postmodernizmu, - idiomy i konwencje poezji i prozy współczesnej, - świat przedstawiony (tematy, problemy, idee) w literaturze najnowszej, - pojęcie arcydzieła, kanonu, parnasu, tendencji, koniunktury literackiej, - nowe sposoby interpretacji utworu literackiego, - orientacje i funkcje krytyki literackiej, - najnowsza literatura polska wobec literatury światowej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: T. Cieślak, Nowa poezja polska wobec poprzedników. Lektura relacyjna, Łódź 2011. P. Czapliński, P. Śliwiński, Kontrapunkt. Rozmowy o książkach, Poznań 1999. P. Czapliński, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków 2003. J. Gutorow, Księga zakładek, Wrocław 2011. Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, pod red. P. Mareckiego i M. Pisarskiego, Kraków 2011. P. Śliwiński, Świat na brudno, Warszawa 2007. Szczegółową listę lektur podaje prowadzący. Materiał wymagany podczas kolokwium zaliczeniowego (materiał z zajęć oraz 15 pozycji dodatkowych) student każdorazowo indywidualnie uzgadnia z prowadzącym. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - wskazać najważniejsze (powszechnie uznane, najszerzej komentowane, najbardziej kontrowersyjne, uznane za przełomowe) utwory polskiej literatury najnowszej, - dokonać samodzielnej interpretacji wybranych utworów literackich, - ustalić i zastosować współcześnie stosowane kryteria wartościowania literatury; ustosunkować się do wybranych sporów krytycznoliterackich, których przedmiotem była ocena konkretnego dzieła polskiej literatury najnowszej, - scharakteryzować stosunek literatury współczesnej do literackiej przeszłości; określić stan i kierunek przemian tradycji literackiej, - apisać szkic interpretacyjny oraz recenzję wybranego utworu, - czestniczyć w dyskusji panelowej na temat literatury współczesnej oraz przygotować indywidualną wszechstronną prezentację wybranego utworu lub przygotować wprowadzenie (zagajenie) do dyskusji na określony temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problematyki i poetyki utworów omówionych na ćwiczeniach i zalecanych do indywidualnego opracowania; umiejętność wskazania i objaśnienia głównych orientacji literatury po 1989 r.; umiejętność określenia stanu i przemian. tradycji literackiej; umiejętność samodzielnej interpretacji i oceny utworu; dobra znajomość recepcji omówionych dzieł; dobra orientacja w zakresie krytyki literackiej. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie recepcji krytycznoliterackiej. dobry (dobry; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: mniejsze umiejętności praktyczne – pisania i argumentowania na rzecz określonej opinii krytycznoliterackiej. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych utworów, ich stosunku do tradycji literackiej, miejsca na mapie literatury współczesnej; podstawowa zdolność pisemnej i ustnej prezentacji efektów interpretacji i oceny dzieła. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość podstawowych dzieł literatury współczesnej; zdolność usytuowania ich wobec literackiej tradycji i nowoczesności; zdolność napisania szkicu/recenzji na elementarnym poziomie. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość wskazanych przez wykładowcę utworów z zakresu polskiej literatury najnowszej, nieumiejętność wskazania najistotniejszych dokonań z zakresu polskiej literatury najnowszej, nieumiejętność umiejscawiania wskazanych zjawisk literackich w podstawowym kontekście kulturowym, niewystarczające rozumienie roli, jaką odegrali najważniejsi twórcy literatury najnowszej, nieumiejętność odtwórczego zaprezentowania poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich. Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej), - wartość merytoryczna i stylistyczna pracy pisemnej, - poziom przygotowania do udziału w dyskusji panelowej, - sposób przeprowadzenie indywidualnej prezentacji wybranego utworu bądź zagadnienia, - panowanie wiedzy i umiejętności, przewidzianych programem ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Czapliński | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Czyżak, Krzysztof Gajda, Jan Galant, Jacek Nowakowski, Błażej Warkocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Czapliński | |
Prowadzący grup: | Przemysław Czapliński, Agnieszka Czyżak, Krzysztof Gajda, Jacek Nowakowski, Małgorzata Tarnowska, Błażej Warkocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Czapliński | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Czyżak, Krzysztof Gajda, Jacek Nowakowski, Antonina Tosiek, Błażej Warkocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Czapliński | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Czyżak, Krzysztof Gajda, Tomasz Mizerkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.