Planowanie, diagnoza i ewaluacja - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PLDE-22PDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie, diagnoza i ewaluacja - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska, specjalność nauczycielska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania, diagnozowania i ewaluacji w oświacie i w pracy polonisty, • uzyskanie podstawowych wiadomości na temat diagnostyki edukacyjnej oraz pomiaru dydaktycznego, • rozwijanie umiejętności praktycznych związanych z planowaniem, diagnozą i ewaluacją w pracy polonisty, zwłaszcza z przygotowywaniem narzędzi sprawdzania i oceniania wytworów uczniowskich, • przygotowanie do pracy w zespołach nauczycieli, • przygotowanie do oceniania efektywności własnej pracy. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: Projektowanie procesu kształcenia. Program nauczania - tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie. Ewaluacja programów. Plany pracy dydaktycznej. Rozkład materiału. Scenariusz lekcji/cyklu lekcji. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny. Sprawdzian kończący etap edukacyjny. Etyczne i prawne aspekty procesu ewaluacji. Sprawdzane i ocenianie jakości kształcenia i pracy szkoły. Ewaluacja. Ocenianie nauczyciela. Analiza i ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. |
Literatura: |
• Autoewaluacja w szkole, red. E. Tołwińska – Królikowska, Warszawa 2010. • A. Biernacka, Sposoby angażowania uczniów w proces dydaktyczny, czyli o planowaniu, [w:] Doskonalenie warsztatu pracy polonisty, pod red. A. Janus - Sitarz, Kraków 2005. • B. Chrząstowska, Programowanie na studiach podyplomowych, „Polonistyka” 2002. • Ewaluacja w edukacji, pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2012. • R. Fisher, Uczymy, jak się uczyć, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1999. • A. Janus – Sitarz, Komu potrzebne jest ocenianie? Wokół ewaluacji osiągnięć ucznia, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2004. • B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009. • B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1991. • Materiały ze stron internetowych instytucji oświatowych zajmujących się ewaluacją oraz ocenianiem (np.: arkusze egzaminacyjne, raporty ze sprawdzianów i egzaminów, prezentacje dotyczące oceniania zewnętrznego i wewnętrznego, oceniania kształtującego, zadań na egzaminach): www.men.gov.pl, www.cke.amu.edu.pl, www.ceo.org.pl, www.ptde.org.pl , www.npseo.pl |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: ma podstawową wiedzę na temat związków projektowania procesu dydaktycznego z podstawą programową, programem/podręcznikiem i wymaganiami sprawdzianu po szóstej klasie; umie przeanalizować, ocenić i dostosować do własnych potrzeb plany pracy dydaktycznej i/lub ułożyć własny plan; ma i potrafi zastosować wiedzę na temat kontroli i oceny efektów pracy uczniów, jej rodzajów i funkcji, tj. potrafi sprawdzić, ocenić i przeanalizować efekty pracy uczniów, dobierając do swoistości prac i stosując kryteria polonistyczne; potrafi skonstruować testy i sprawdziany odpowiednie dla szkoły podstawowej i powiązane z własnymi planami dydaktycznymi i wymaganiami sprawdzianu po klasie szóstej oraz rozwijające kreatywność uczniów; ma wiedzę o uwarunkowaniach prawnych i etycznych procesu ewaluacji pracy na lekcjach języka polskiego; potrafi analizować efekty własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; potrafi napisać scenariusz lekcji/cyklu lekcji w zgodzie ze swoim planem dydaktycznym; potrafi zaprojektować narzędzia diagnozy i zaplanować wykorzystanie w scenariuszu lekcji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają następujące elementy: a) test po zakończeniu cyklu ćwiczeń, według skali punktowej: poniżej 50% możliwych do uzyskania punktów ocena 2.0; 51-60% ocena 3.0; 61-70% ocena 3.5; 71-80% ocena 4.0; 81-90% ocena 4.5; 91-100% ocena 5.0. b) praca indywidualna polegająca na sprawdzeniu, zrecenzowaniu i ocenie pracy ucznia, c) praca zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu narzędzia sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, np. testu, sprawdzianu z oprzyrządowaniem, d) aktywność podczas zajęć (indywidualna i w grupie). UWAGA: wiedza zdobyta podczas ćwiczeń jest elementem egzaminu z metodyki nauczania na III roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.