Praktyki zawodowe spec. logopedycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PKTL-32PDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe spec. logopedycznej |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie słuchaczy ze stosowanymi w logopedii metodami i technikami prowadzenia terapii różnego typu i pochodzenia zaburzeń mowy i języka, - zaznajomienie słuchaczy z typami pomocy stosowanych w poszczególnych typach deficytów językowych, - wykształcenie umiejętności sprawnego prowadzenia wywiadu logopedycznego, - wykształcenie umiejętności stawiania diagnozy z wykorzystaniem odpowiedniej terminologii używanej przez współczesnych terapeutów oraz przez system ICD-10. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza zdobyta w trakcie zajęć na kierunku filologia polska ze specjalnością logopedyczną, umiejętność pracy z dziećmi i osobami dorosłymi. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - zawartość merytoryczna dostępnych podręczników i pomocy naukowych właściwa poszczególnym zaburzeniom mowy i języka, - znajomość metod i technik rehabilitacji mowy i języka, - projektowanie procesu terapeutycznego właściwego dla danych rodzajów zaburzeń mowy i/lub języka, - zdolność programowania języka dla osób, które go nie nabyły lub utraciły. |
Literatura: |
Zalecana literatura: J. Cieszyńska-Rożek, Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dziecka, Kraków 2016. J. Cieszyńska, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Kraków 2014. Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną, red. J.J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2012. Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, red. T. Gałkowski i G. Jastrzębowska, Opole 2003. G. Kupis-Krasowicz, SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do profilaktyki psychologicznej, Sopot 2012. Neurologopedyczne studia przypadków, t. 1-2, red. E. Stecko, Warszawa 2011. Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk 2016. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, red. T. Kaczan, R. Śmigiel, Kraków 2012. W. Strassmeier, Interwencja wczesnodziecięca. 260 praktycznych ćwiczeń dla małych dzieci z trudnościami w rozwoju, przekł. Magdalena Wojdak-Piątkowska, Gdańsk 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia słuchacz potrafi: - dokonać właściwej diagnozy obserwowanych w czasie hospitacji zajęć zaburzeń mowy i/lub języka, - omówić obserwowane zaburzenia mowy i/lub języka, - nawiązać dobry kontakt z dzieckiem i/lub dorosłym niekomunikującym się językiem werbalnym, - właściwie dobrać pomoce do przeprowadzenia terapii logopedycznej, - samodzielnie zaprojektować zestaw pomocy i ćwiczeń do terapii danego typu deficytów językowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanej terapii, starannie przygotowane pomocy do terapii oraz ich wartość. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych. dobry (db; 4,0): dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych, stosunkowo liczne uchybienia w doborze metod i materiałów. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych. Kryteria oceniania: wartość merytoryczna przygotowanego planu terapii oraz pomocy do jej zrealizowania. |
Praktyki zawodowe: |
tak (80 h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 80 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kaptur | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaptur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 80 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kaptur | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaptur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 80 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kaptur | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaptur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 80 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kaptur | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaptur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.