Praktyki spec. logopedycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PKT-22PDM-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki spec. logopedycznej |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: a) systemowe: - zaznajomienie słuchaczy ze stosowanymi w logopedii metodami i technikami prowadzenia terapii różnego typu i pochodzenia zaburzeń mowy i języka obserwowanych u dorosłych, - zaznajomienie słuchaczy z typami pomocy stosowanych w poszczególnych typach deficytów językowych o podłożu neurologicznym. b) instrumentalne: - wykształcenie umiejętności sprawnego prowadzenia wywiadu neurologopedycznego, - wykształcenie umiejętności stawiania diagnozy z wykorzystaniem odpowiedniej terminologii używanej przez współczesnych terapeutów oraz przez system ICD-10. c) interpersonalne: - nabywanie umiejętności pozwalających na interdyscyplinarne łączenie wiedzy językoznawczej z wiedzą z zakresu psychologii, biologii, medycyny, - umiejętność prowadzenia rozmowy z osobami dorosłymi z zaburzeniami językowymi. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza zdobyta w trakcie zajęć na kierunku filologia polska ze specjalnością logopedyczną, umiejętność pracy głównie z osobami dorosłymi. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, pokaz i obserwacja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - zawartość merytoryczna dostępnych podręczników i pomocy naukowych do terapii i diagnozy zaburzeń mowy i/lub języka, - metody i techniki stymulacji językowej, - planowanie procesu terapii, - dostępne testy wykorzystywane do diagnozy poszczególnych deficytów językowych, - samodzielne projektowanie i wykonanie pomocy do terapii językowej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, red. T. Gałkowski i G. Jastrzębowska, Opole 2003. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2008. M. Pąchalska, B.D. MacQueen, Mózg i pragmatyka, w: Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska, A.R. Borkowska, Lublin 2008, s. 195-232. M. Pąchalska, Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t. 1-2, Warszawa 2007. M. Pąchalska, Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji, w: Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska i A.R. Borkowska, Lublin 2008, s. 153-194. M. Pąchalska, Afazjologia, Warszawa 2011. O. Sacks, Oko umysłu, przeł. J. Lang, Poznań 2010. E. Szeląg, J. Kowalska, „Zegar” naszego mózgu a kształtowanie percepcji słuchowej, „Kosmos” 1998, 47, z. 3, (240). S.P. Springer, G. Deutsch, Lewy mózg, prawy mózg – z perspektywy neurobiologii poznawczej, tłum. I. Szatkowska, Warszawa 1998. A. Wolska, Mózgowa organizacja czynności psychicznych, Kraków 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu praktyk i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - prawidłowo scharakteryzować poziomy językowego funkcjonowania osoby dorosłej, - krytycznie ocenić i omówić przejawy zaburzeń mowy i/lub języka, - zaprogramować etapy pracy z osobą z zaburzeniami mowy i/lub języka, - właściwie postawić diagnozę określonych deficytów językowych, - nawiązać dobry kontakt z osobą wymagającą stymulacji językowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanej terapii, starannie przygotowane pomocy do terapii oraz ich wartość. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych spotkań terapeutycznych: skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka. dobry (db; 4,0): dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych: skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych: nie do końca skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych: nie do końca skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych. Kryteria oceniania: ocenie podlega wartość merytoryczna przygotowanego planu terapii oraz pomocy do jej zrealizowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 80 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Sławek | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sławek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 80 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Sławek | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sławek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.