Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki spec. logopedycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-PKT-22PDM-L
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyki spec. logopedycznej
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

a) systemowe:

- zaznajomienie słuchaczy ze stosowanymi w logopedii metodami i technikami prowadzenia terapii różnego typu i pochodzenia zaburzeń mowy i języka obserwowanych u dorosłych,

- zaznajomienie słuchaczy z typami pomocy stosowanych w poszczególnych typach deficytów językowych o podłożu neurologicznym.


b) instrumentalne:

- wykształcenie umiejętności sprawnego prowadzenia wywiadu neurologopedycznego,

- wykształcenie umiejętności stawiania diagnozy z wykorzystaniem odpowiedniej terminologii używanej przez współczesnych terapeutów oraz przez system ICD-10.


c) interpersonalne:

- nabywanie umiejętności pozwalających na interdyscyplinarne łączenie wiedzy językoznawczej z wiedzą z zakresu psychologii, biologii, medycyny,

- umiejętność prowadzenia rozmowy z osobami dorosłymi z zaburzeniami językowymi.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza zdobyta w trakcie zajęć na kierunku filologia polska ze specjalnością logopedyczną, umiejętność pracy głównie z osobami dorosłymi.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, pokaz i obserwacja.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- zawartość merytoryczna dostępnych podręczników i pomocy naukowych do terapii i diagnozy zaburzeń mowy i/lub języka,

- metody i techniki stymulacji językowej,

- planowanie procesu terapii,

- dostępne testy wykorzystywane do diagnozy poszczególnych deficytów językowych,

- samodzielne projektowanie i wykonanie pomocy do terapii językowej.

Literatura:

Zalecana literatura:

Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, red. T. Gałkowski i G. Jastrzębowska, Opole 2003.

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2008.

M. Pąchalska, B.D. MacQueen, Mózg i pragmatyka, w: Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska, A.R. Borkowska, Lublin 2008, s. 195-232.

M. Pąchalska, Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t. 1-2, Warszawa 2007.

M. Pąchalska, Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji, w: Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska i A.R. Borkowska, Lublin 2008, s. 153-194.

M. Pąchalska, Afazjologia, Warszawa 2011.

O. Sacks, Oko umysłu, przeł. J. Lang, Poznań 2010.

E. Szeląg, J. Kowalska, „Zegar” naszego mózgu a kształtowanie percepcji słuchowej, „Kosmos” 1998, 47, z. 3, (240).

S.P. Springer, G. Deutsch, Lewy mózg, prawy mózg – z perspektywy neurobiologii poznawczej, tłum. I. Szatkowska, Warszawa 1998.

A. Wolska, Mózgowa organizacja czynności psychicznych, Kraków 2000.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu praktyk i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- prawidłowo scharakteryzować poziomy językowego funkcjonowania osoby dorosłej,

- krytycznie ocenić i omówić przejawy zaburzeń mowy i/lub języka,

- zaprogramować etapy pracy z osobą z zaburzeniami mowy i/lub języka,

- właściwie postawić diagnozę określonych deficytów językowych,

- nawiązać dobry kontakt z osobą wymagającą stymulacji językowej.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanej terapii, starannie przygotowane pomocy do terapii oraz ich wartość.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych spotkań terapeutycznych: skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka.

dobry (db; 4,0): dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych: skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych: nie do końca skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych: nie do końca skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych.

Kryteria oceniania: ocenie podlega wartość merytoryczna przygotowanego planu terapii oraz pomocy do jej zrealizowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 80 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Sławek
Prowadzący grup: Jolanta Sławek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 80 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Sławek
Prowadzący grup: Jolanta Sławek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)