Projekty kreatywne - spec. dziennikarstwo i public relations
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PK-22PDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekty kreatywne - spec. dziennikarstwo i public relations |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. dziennikarstwo i PR (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - umiejętność doboru form komunikacji do zadań o charakterze informacyjnym, promocyjnym, popularyzatorskim i analitycznym, - poprawny, celowy wybór tekstów (pisanych, mówionych), elementów graficznych oraz budowa ich sekwencji (czasowej i przestrzennej) w zgodzie z celem komunikacyjnym, - pogłębienie umiejętności rozróżniania, oceny i redakcji komunikatów o charakterze informacyjnym i perswazyjnym, dostosowanych do konkretnych zadań, - doskonalenie umiejętności odpowiedzialnej, dobrze rozdzielonej i zrealizowanej, terminowej realizacji zadań zespołowych, - rozwój kompetencji analitycznych: opis, krytyczna analiza, wartościowanie rozwiązań gotowych oraz powstających w grupie ćwiczeniowej, - troska o powiązanie wiedzy o kulturze (np. historii, literaturze, języku) z jej praktycznym zastosowaniem w zadaniach zawodowych, - utrwalanie sprawności w zakresie posługiwania się różnorodną i poprawną polszczyzną. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Ukończone studia licencjackie; znajomość języka polskiego na poziomie maturalnym; gotowość do współpracy w zespole. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda projektu, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Przygotowanie scenariusza wydarzenia kulturalnego (dobór składowych z uwzględnieniem organizacji przestrzennej, czasowej, oferty i korelacji tematycznej, zaproszonych współtwórców, sprzętu, możliwości finansowych). 2. Projekt medialnej promocji wydarzenia kulturalnego: - redakcja komunikatu prasowego, - plan struktury strony internetowej uwzględniający wyodrębnienie segmentów strony i korelacji między nimi, - redakcja materiałów oraz dobór grafiki na stronę informującą o konkretnym wydarzeniu kulturalnym i promującą je. 3. Projekt promocji miejscowości, jej części lub wybranego obiektu o wartości turystycznej: - tematyczny przewodnik po przestrzeni publicznej – przygotowanie scenariusza, ulotek i realizacja oprowadzania grupy z uwzględnieniem dostosowania do typu uczestników, - przygotowanie gry terenowej – opracowanie questu oprowadzającego po wskazanym rejonie miasta (zadanie zbiorowe, opanowanie elementów poetyki w praktyce). 4. Przygotowanie jubileuszu firmy (instytucji itp.): - opracowanie scenariusza, - opracowanie materiałów poprzedzających wydarzenie, - opracowanie tekstów wykorzystywanych podczas wydarzenia. 5. Analiza i ocena produktów promocyjnych lub popularyzatorskich z uwzględnieniem treści, środków językowych i graficznych oraz ich adekwatności, dostosowania do odbiorcy. 6. Trening kreatywności i drobne zadania redakcyjne (slogan, improwizacja, promocyjna opowieść fabularna itp.). |
Literatura: |
Zalecana literatura: M. Celmerowski, Jak sprzedawać bez sprzedawania: Storytellingowe techniki sprzedażowe; M. Celmerowski, Storytellingowe techniki sprzedaży: Jak sprzedawać opowiadając strategiczne historie; wybrane materiały ze strony: http://storytelling.com.pl/jak-sprzedawac-bez-sprzedawania/ [dostęp: 28.04.2018]. K. Czarnecka, Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku, Język. Religia. Tożsamość, 2016, tom 1 (13), nr 1 (13), s. 27-42. K. Czarnecka, Quest, czyli edukacja w drodze. Uwagi o nowym gatunku tekstu użytkowego, w: Ars Didactica. Księga jubileuszowa Profesor Haliny Zgółkowej, red. Katarzyna Czarnecka, Monika Grzelka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017, s. 165-177. K. Czarnecka, Laboratoria i medykamenty. O próbach zastosowania wybranych obrazów metaforycznych w popularyzacji treści religijnych, w: Nowa ewangelizacja. Język - teologia - kultura, red. Małgorzata Nowak, Wiesław Przyczyna, Wydawnictwo Biblos, Tarnów, 2017, s. 275-295. S. Czarnecki, Nowa widownia. O promocji w kulturze, Warszawa 2016. K. Fog, Ch. Budtz, P. Munch, S. Blanchette, Storytelling: narracja w reklamie i biznesie, Warszawa 2011. Manual – reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji, red. M. Wszołek, wersja cyfrowa do pobrania w wolnym dostępie: e: http://libron.pl/katalog/czytaj/id/240 [dostęp: 15.09.2016]. E. Nęcka, Trening twórczości, Olsztyn 1992. K. J. Szmidt, Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2008. Questing jako forma aktywizacji społeczności lokalnych, red. E. Lenart, B. Wilczyński, Bałtów 2016. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna narzędzia analizy komunikatów (użytkowych i literackich), potrafi na tej podstawie ocenić przydatność wybranych form w realizacji zadań zawodowych, - potrafi rozpoznawać poszczególne odmiany języka polskiego, oceniać przydatność ich środków na poziomie ekspresywnym, pragmatycznym i estetycznym i dobierać je do konkretnych zadań, - potrafi wykazać się (zdobytą na innych zajęciach) znajomością gatunków, konwencji oraz stylów, jej zastosowaniem i inwencją w zakresie twórczego pisania, szczególnie w kontekście zawodowym, - umie samodzielnie lub zespołowo skonstruować w języku polskim, w konkretnej sytuacji zawodowej, wypowiedzi pisemne oraz przygotować i zaprezentować wystąpienia ustne i/lub multimedialne dotyczące wybranych obszarów kultury, w miarę potrzeby zawierające krytyczny osąd koncepcjizastanych i/lub przedstawiające autonomiczne propozycje nowych ujęć, - potrafi współdziałać w grupie, podejmując różne role (koordynator, wykonawca, kontroler, opiniodawca); planować i realizować profesjonalne działania indywidualne oraz zespołowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): pełna zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; oryginalność rozwiązań, walor zaskoczenia, niesprzeczne z poetyką zadania niepowtarzalne, (niebanalne, rzadkie, trudno dostępne) elementy treściowe i formalne; utrzymana na bardzo wysokim poziomie poprawność językowa tekstów (w razie potrzeby: pełne wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji); bardzo dobra umiejętność współpracy w zespole. dobry plus (+db; 4,5): pełna zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; obecność sygnałów oryginalności (udana próba wprowadzenia rozwiązań nieprzewidywalnych, choć zgodnych z tematem zdania, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami); pojedyncze drobne usterki dotyczące poprawności językowej tekstów (w razie potrzeby: dobre wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji); dobra umiejętność współpracy w zespole. dobry (db; 4,0): obejmująca prawie całość pracy zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; dostrzegalna, choć nie do końca trafnie zrealizowana próba wprowadzenia rozwiązań nieprzewidywalnych, choć zgodnych z tematem zdania, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami); pojedyncze, lecz znaczące usterki w zakresie poprawności językowej tekstów (w razie potrzeby: zadawalające wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji); dobra umiejętność współpracy w zespole. dostateczny plus (+dst; 3,5): wystarczająca (na poziomie minimum) zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; możliwość wskazania wtórności (schematyzmu) niektórych rozwiązań; wiele błędów i usterek w zakresie poprawności językowej tekstów; zależnie od specyfiki zadania: niewystarczające lub niepoprawne wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji; przeciętna umiejętność współpracy w zespole. dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca (na poziomie minimum) zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; wyraźna wtórność rozwiązań; wiele poważnych błędów i usterek w zakresie poprawności językowej tekstów; zależnie od specyfiki zadania: istotne niedostatki, luki lub błędy w zakresie wykorzystania środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji; niewielka umiejętność współpracy w zespole. niedostateczny (ndst; 2,0): niezgodność zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; poważna wtórność rozwiązań; wiele istotnych błędów i usterek w zakresie poprawności językowej tekstów; zależnie od specyfiki zadania: błędne wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji albo wykazywalna nieznajomość tych środków i brak umiejętności ich zastosowania; brak umiejętności sensownej współpracy zespołowej (bierność, nieterminowość, działania niespołeczne itp.). Kryteria oceniania: - zgodność z tematem i – w wybranych przypadkach – konwencją gatunkową oraz narzuconymi w zadaniu wymogami realizacji; harmonia struktury powstałej z wielu elementów, wypracowanych podczas działań grupowych, - niepowtarzalność, oryginalność, indywidualny rys rozwiązań (kreatywność versus przewidywalność), - umiejętność analizy i oceny cudzych projektów z zastosowaniem nieintuicyjnych kryteriów wartościowania, - sprawność i poprawność językowa tekstów (pisanych i mówionych), wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji. Podstawą oceny jest realizacja wszystkich zleconych projektów i zadań cząstkowych (tak indywidualnych, jak i grupowych). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Grzelka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.