Praktyki komunikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PK-21SZPDU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki komunikacyjne |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | sztuka pisania |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Celem przedmiotu Praktyki komunikacyjne jest przyswojenie przez studentów wybranych teorii komunikacji społecznych, zwłaszcza w skali mikrospołecznej, lecz przede wszystkim analityczne ćwiczenia w zakresie odczytywania i nadawania przekazów w możliwie konkretnych okolicznościach – prezentacja, autoprezentacja, argumentacja, manipulacja, oddziaływanie na innych, budowanie wizerunku w rzeczywistości analogowej i cyfrowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, metoda warsztatowa, metody aktywizujące. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - komunikacja społeczna: warianty historyczne i współczesne, - nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu, - właściwości sytuacji komunikacyjnej i aktywności jej uczestników, - etyczne aspekty praktyk komunikacyjnych: manipulacja, nadużycie wpływu, dominacja, wykluczenie etc., - cechy i wzory prezentacji, autoprezentacji, budowania wizerunku, - komunikacja niewerbalna. |
Literatura: |
Zalecana literatura: P. Burke, Varieties of Cultural History, Cambridge 1997. E. Domańska, Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Poznań 2005. A. Briggs, P. Burke. Społeczna historia mediów: od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2011. E. Leach. Kultura i komunikowanie, Warszawa 2011. W. B. Pearce. Making Social Worlds. A Communication Perspective, Oxford 2011. Nowe media a praktyki komunikacyjne, od red. K. Pokornej-Ignatowicz, S. Jędrzejewskiego, J. Bierówki, Kraków 2013. Praktyki komunikacyjne, pod red. J. Kędzior, Wrocław 2019. G. Rebel, Naturalna mowa ciała w socjotechnicznych metodach osiągania celu, Wrocław 1999. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi określić znaczenie praktyk komunikacyjnych w kulturze i życiu codziennym, - rozróżnia prezentacje i promocję (autoprezentację i autopromocje), - identyfikuje działania manipulacyjne skierowane do dużych i małych grup ludzkich, - potrafi ocenić i reagować na nadużycia komunikacyjne w Internecie, - rozumie podstawy tzw. mowy ciała, - umie zainicjować interakcje w obrębie grupy studenckiej, podczas spotkania literackiego, dyskusji panelowej etc. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, bardzo dobra umiejętność posługiwania się terminologią, bardzo dobra umiejętność odczytywania i nadawania przekazów uzależnionych formą i treścią od okoliczności (prezentacja i autoprezentacja). dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie umiejętności odczytywania i nadawania przekazów uzależnionych formą i treścią od okoliczności (prezentacja i autoprezentacja). dobry (db; 4,0): dobra znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, dobra umiejętność posługiwania się terminologią, dobra umiejętność odczytywania i nadawania przekazów uzależnionych formą i treścią od okoliczności (prezentacja i autoprezentacja), wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, zadowalająca umiejętność posługiwania się terminologią, wyróżniająca się stosunkowo dużymi problemami umiejętność odczytywania i nadawania przekazów uzależnionych formą i treścią od okoliczności (prezentacja i autoprezentacja). dostateczny (dst; 3,0): ogólna znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, zadowalająca umiejętność posługiwania się podstawową terminologią, wyróżniająca się bardzo dużymi problemami umiejętność odczytywania i nadawania przekazów uzależnionych formą i treścią od okoliczności (prezentacja i autoprezentacja). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, niezadowalająca umiejętność posługiwania się terminologią, brak umiejętności odczytywania i nadawania przekazów uzależnionych formą i treścią od okoliczności (prezentacja i autoprezentacja). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Grzelka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Grzelka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.