Proza gatunkowa: warsztat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PGW-11SZPDU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proza gatunkowa: warsztat |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | sztuka pisania |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Cel przedmiotu Proza gatunkowa: warsztat jest zdecydowanie praktyczny. Chodzi o to, by pod okiem znawców prozy popularnej, powieści kryminalnej, sensacyjnej, miłosnej, popularnej powieści historycznej, czy podróżniczej, wreszcie utworów mających wyrazistego adresata, a także pisarzy uprawiających wspomniane i pokrewne formy, studenci szlifowali umiejętności samodzielnego konstruowania utworów tego typu. Ćwiczenia polegają więc na analizie utworów funkcjonujących w obiegu czytelniczym oraz prób pisarskich, podejmowanych przez studentów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - poetyka powieści popularnej, - przemiany gatunkowe kryminału, romansu, popularnej powieści historycznej, przygodowej, dla dziewcząt, kobiet, chłopców itd., - wokół zagadnień techniki literackiej, warsztatu pisarza, estetycznego oportunizmu, stosunku konwencjonalności oraz inwencji w prozie gatunkowej, - podmiot i odbiorca prozy gatunkowej, - aksjologa „tej trzeciej”: wtórność? konformizm? „łatwa uroda”? a możliwości krytycznej prezentacji i oceny świata. |
Literatura: |
Zalecana literatura: R. Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje, Warszawa 1967. J. Dunin, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Łódź 1974. U. Eco, Superman w literaturze masowej, Warszawa 1996. Kolbuszewski, Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, Wrocław 1994. S. Lasić, Poetyka powieści kryminalnej: próba analizy strukturalnej, Warszawa 1976. A. Martuszewska, „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna reguły gatunkowe prozy popularnej, problemy aksjologiczne związane z tym typem twórczości, a także podstawowe uwarunkowania z obszaru socjologii obiegów literackich, - potrafi sformułować „przepis” na kryminał, romans itd., czyli potraktować gatunek jako rodzaj instrukcji budowy tekstu, - potrafi wskazać mistrzowskie realizacje każdego z analizowanych gatunków i omówić ich funkcję wzorotwórczą dla autorów uprawiających daną formę, - umie skonstruować partyturę własnego utworu - plan fabularny, kompozycyjny itd., - potrafi krytycznie analizować własne propozycje twórcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów poruszanych na zajęciach, wysoka wartość merytoryczna stylistyczna zadanych prac pisemnych, umiejętność uzasadniania własnych racji i wyborów podczas prezentacji i w polemice, bardzo wysoki poziom przygotowania do udziału w dyskusji, zaawansowana umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, zaawansowana umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania hierarchii wartości i problemów problemu. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami; szczególnie w zakresie prac pisemnych i przygotowania do udziału w dyskusji; rozwinięta umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, rozwinięta umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania wagi problemu. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsza znajomość problemów poruszanych na zajęciach, mniejsza ilość i wartość prac pisemnych oraz słabsze zaangażowanie w dyskusje podczas zajęć; słabsza umiejętność oceniania i wyznaczania priorytetów dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych pojęć i problemów poruszanych na zajęciach, poprawne wykonanie zadań praktycznych, słabe zaangażowanie w przebieg zajęć; elementarna umiejętność wartościowania oraz oceny wagi problemu. dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych pojęć poruszanych na zajęciach, bardzo mała aktywność na zajęciach, mała ilość i niewielka wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, znajomość podstawowych zagadnień z zakresu aksjologii. niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności w trakcie zajęć (udziału w dyskusji i w pracy zespołowej); zbyt mała ilość i bardzo mała wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, brak elementarnej wiedzy i umiejętności przewidzianych programem ćwiczeń; brak znajomości zagadnień z zakresu aksjologii i nieumiejętność ich stosowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Czapliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Czapliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jaworski | |
Prowadzący grup: | Marcin Mortka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.