Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy foniatrii i audiologii - spec. logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-PFA-12PDL-E
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy foniatrii i audiologii - spec. logopedyczna
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zapoznanie słuchaczy z podstawową terminologią z zakresu foniatrii i audiologii oraz możliwościami wykorzystania tych dziedzin nauki w logopedii,

- zapoznanie studentów z anatomią oraz fizjologią układu oddechowego, fonacyjnego, artykulacyjnego oraz narządu słuchu,

- zdobycie przez studentów wiedzy na temat patologii w obrębie aparatu mowy i narządu słuchu oraz metod i technik wykorzystywanych w diagnostyce tych zaburzeń,

- ugruntowanie umiejętności krytycznej analizy wyników uzyskiwanych w anatomii czynnościowej układu fonacyjnego, artykulacyjnego i narządu słuchu oraz zrozumienia, że na wyniki badań wpływa po części obrana metoda, rodzaj badań oraz wykorzystywany sprzęt badawczy,

- zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego zastosowania wiedzy o anatomii czynnościowej w identyfikacji klinicznych prezentacji uszkodzeń układu fonacyjnego, artykulacyjnego i narządu słuchu.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, elementy dyskusji.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje studenta z podstawową, niezbędną dla przyszłego logopedy, wiedzą z zakresu foniatrii i audiologii. Obejmuje ona zarówno zagadnienia związane z anatomią i fizjologią aparatu mowy, jak też te dotyczące budowy i funkcjonowania narządu słuchu oraz tradycyjnych i najnowszych metod badania słuchu u dzieci i dorosłych.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- wprowadzenie do anatomii i fizjologii układów: oddechowego, fonacyjnego, artykulacyjnego oraz narządu słuchu,

- układ oddechowy; biomechanika klatki piersiowej i procesu oddychania,

- aparat głosowy – fonacja; budowa i fizjologia,

- metody i techniki badania głosu (metody instrumentalne – np. laryngoskopia, metody radiologiczne – np. laryngotomografia, metody akustyczne – np. testy do oceny sprawności generatora krtaniowego),

- obwodowy narząd mowy – artykulacja; budowa i fizjologia,

- budowa i czynność narządu słuchu,

- metody badania słuchu i dzieci i dorosłych (np. otoemisja akustyczna, audiometria impedancyjna, ocena progu słyszenia za pomocą BERA),

- możliwości praktycznego zastosowania wiedzy o anatomii czynnościowej w identyfikacji klinicznych patologii układu fonacyjnego, artykulacyjnego i narządu słuchu.

Literatura:

Zalecana literatura:

Atlas anatomii człowieka Nettera, tłum. i red. K.S. Jędrzejewski, W. Wodniak, wyd. 3, Wrocław 2011.

Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Zaleski, T. Gałkowski, Z. Tarkowski, Lublin 1993.

Foniatria kliniczna, red. A. Pruszewicz, Warszawa 1992.

Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, red. A. Obrębowski, Poznań 2008.

Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.

A. Pruszewicz, A. Obrębowski, M. Świdziński, Obiektywna topodiagnostyka uszkodzenia narządu słuchu, „Otolaryngologia Polska” 1990, nr 46.

I. Styczek, Logopedia, Warszawa 1980.

Audiologia kliniczna. Zarys, red. A. Pruszewicz, Poznań 1999.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- właściwie stosować terminologię związaną z foniatrią i audiologią w kontekście diagnozy i terapii logopedycznej,

- wykazać się znajomością budowy i fizjologii układów: oddechowego, fonacyjnego, artykulacyjnego oraz narządu słuchu,

- wykazać się znajomością zarówno podstawowych, jak i zaawansowanych metod badawczych odnoszących się do procesów czynnościowych aparatu fonacyjnego, artykulacyjnego oraz narządu słuchu,

- dostrzec związki między wynikami z różnych obszarów badawczych, a odnoszących się do anatomii czynnościowej aparatu fonacyjnego, artykulacyjnego oraz narządu słuchu,

- praktycznie zastosować wiedzę o anatomii czynnościowej w identyfikacji klinicznych prezentacji patologii aparatu fonacyjnego, artykulacyjnego oraz narządu słuchu

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

Egzamin składający się z pytań dotyczących całego omawianego materiału, z odpowiedziami do wyboru. Ocena pozytywna będzie zawsze wymagać uzyskania więcej niż 50% poprawnych odpowiedzi: dst od 51-59%; dst+ od 60-69%; db od 70-79%; db+ od 80-89%; bdb > 90%.

Wykład zalicza student, który: (1) zdał egzamin, (2) napisał pozytywnie kolokwium zaliczeniowe, (3) brał aktywny udział w zajęciach, (4) nie opuścił więcej niż 2 zajęcia.

Kryteria oceniania:

- egzamin ustny,

- pisemne kolokwium zaliczeniowe,

- poziom wykazywanej wiedzy z zakresu objętego programem zajęć,

- obecność na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

tak (80 h)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Karlik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Karlik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Karlik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)