Pedagogika III-IV etap edukacyjny - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PEDE-12PDM-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika III-IV etap edukacyjny - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska, profil ogólnoakademicki, specjalność nauczycielska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Wyposażenie w wiedzę, umiejętności z zakresu pedagogiki, jak również kompetencje społeczne, niezbędne w pracy nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Sytuacja ucznia przechodzącego na III i IV etap edukacji; problemy adaptacji do zmian. Poznawanie ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym i jego środowiska. Metody i techniki określania potencjału ucznia. Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. Opracowanie diagnozy dla potrzeb edukacji na II etapie edukacyjnym. Etyka w diagnozowaniu. Wychowanie w szkole na III i IV etapie edukacyjnym Trudności wychowawcze na II etapie edukacyjnym: rodzaje, przyczyny, skutki. Klasa szkolna jako środowisko życia i rozwoju ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym. Praca z klasą szkolną na II etapie edukacyjnym. Dyscyplina w klasie szkolnej i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Klimat społeczny klasy i jego kreowanie. Opieka w szkole na III i IV poziomie edukacyjnym. Działalność opiekuńcza szkoły wobec uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym. Formy opieki. Profilaktyka w szkole. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym. Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ucznia: rodzaje, przyczyny skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju i jej projektowanie. Uczeń przewlekle chory i praca z nim. Uczeń zdolny i praca z nim. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym i praca z nim. Poradnictwo edukacyjno – zawodowe. Wybory i plany edukacyjne i zawodowe Aspiracje, motywacja i jej kształtowanie Nauczyciel jako doradca. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami na III i IV etapie edukacyjnym. |
Literatura: |
• Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce. Warszawa. Wyd. Naukowe PWN. • Clifford H.E. (2006), Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa • Fontana D.(1998), Psychologia dla nauczycieli • Gajewska G. (2009), Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „Gaja”. • Janowski A. (2009), Pedagogika praktyczna. Warszawa. Wyd. Fraszka Edukacyjna • Janowski A. (20100, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa, Wyd. Fraszka Edukacyjna • Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa • Jundziłł E. Pawłowska R. [red.](2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia (wybrane rozdz.). • Krauze – Sikorska H., Kuszak K. [red.] (2008), Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Poznań, Wyd. naukowe UAM. • Kruszewski K. [red.](1998), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdz.IX-XII) • Piorunek M. (2004), Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznan, Wyd. Naukowe UAM • Rimm S.B. (1994), Bariery szkolnej kariery. Warszawa, WSiP. • Łobocki M.(2003), Metody i techniki badan pedagogicznych. Kraków. Wyd. Impuls. • Łobocki M. (1985), Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa, nasza Księgarnia.. • Łuczak B. (2000), Niepowodzenia w nauce. Poznań • Materne J.(1988), Opiekuńcze funkcje szkoły. Warszawa, PWN • Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K.(2005), Wywiad • McWhirter, J.B.T.,A.M.,E.H.(2005), Zagrożona młodzież. Warszawa, |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada wiedzę na temat swoistości wychowania i opieki na III i IV etapie edukacyjnym; posiada wiedzę na temat swoistości środowiska socjalizacji, wychowania i opieki uczniów na III i IV etapie edukacyjnym; posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej na III i IV etapie edukacyjnym, w tym uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju; posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów szczególnie uzdolnionych; potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów na III i IV etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowanie wyników obserwacji i formułowania wniosków; ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza odpowiedzi na pytania; w tym na pyt. kolokwium. Analiza wypowiedzi w dyskusji. Analiza odpowiedzi na pytania egzaminu/kolokwium. Analiza poprawności realizacji zadania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.