Publikacje elektroniczne - spec. wydawnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PE-22PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Publikacje elektroniczne - spec. wydawnicza |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. wydawniczej (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://adam.cankudis.net |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zrozumienie czym jest strona internetowa, - opanowanie podstawowych znaczników html, - umiejętność poradzenia sobie przy wprowadzaniu tekstu do systemów CMS, - opanowanie umiejętności posługiwania się programem Calibri w stopniu podstawowym, - opanowanie umiejętności konwersji tekstu do formatu książek elektronicznych ePub oraz konwersji między formatami książek elektronicznych, - opanowanie umiejętności edycji książek w formacie ePub, - opanowanie umiejętności wgrywania na serwer, pobierania z serwera i zarządzania plikami z wykorzystaniem protokołu przesyłania plików FTP, - zrozumienie celu korzystania z protokołu przesyłania plików. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład wprowadzający, metoda warsztatowa. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają charakter ściśle warsztatowy i uczą podstawowych umiejętności tworzenia i zarządzania publikacjami elektronicznymi. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - protokół FTP – zastosowanie, użytkowanie programów klienckich, zarządzanie plikami na zdalnej maszynie, - czym jest strona internetowa? Oglądanie istniejących stron www pod kątem aspektów technicznych; zapoznanie z podstawową strukturą dokumentów html, - tworzenie dwustronicowego serwisu webowego – budowanie struktury dokumentu w języku html z użyciem podstawowych znaczników, - tworzenie dwustronicowego serwisu webowego – budowanie wyglądu dokumentu z użyciem css, - w zgodzie ze standardami – walidacja dokumentów html, - CMS – system zarządzania treścią – instalacja na serwerze, wprowadzanie i edycja treści, zmiana wyglądu serwisu za pomocą istniejących szablonów. 7. Książki elektroniczne. Omówienie formatów i czytników. Zapoznanie z interfejsem programu Calibri. Tworzenie kolekcji z wykorzystaniem książek dostępnych w witrynie wolnelektury.pl. Zarządzanie książkami: edycja metadanych, konwersja między formatami, usuwanie wybranych publikacji. Konwersja przygotowanej wcześniej witryny web do formatu ePub. Modyfikacja książki w formacie ePub. Udostępnienie przygotowanej książki w witrynie web. |
Literatura: |
Zalecana literatura: D. Cederholm, Kuloodporne strony internetowe, Gliwice 2006. CSS Tutorial, http://www.w3schools.com/css/, (dostęp 13.09.2012). HTML Tutorial, http://www.w3schools.com/html/, (dostęp 13.09.2012). P. Wimer, Kurs języka HTML - poradnik webmastera, http://webmaster.helion.pl/kurshtml/ XHTML i CSS, http://kurs.browsehappy.pl/, (dostęp 13.09.2012). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - wprowadzić i edytować artykuł w systemie CMS, - poprawnie używać wybranych znaczników html, - zdefiniować wygląd dokumentu html za pomocą arkuszy stylów css, - poprawnie nazwać katalogi i pliki do publikacji w Internecie, - utworzyć kolekcję ebooków w programie Calibri i dokonać konwersji między formatami ebooków, - utworzyć ebook z elektronicznego dokumentu źródłowego, - korzystać z protokołu FTP za pomocą aplikacji klienckiej: poruszać się po strukturze katalogów na zdalnej i lokalnej maszynie; transferować pliki, zarządzać plikami i katalogami na zdalnej maszynie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - warsztaty ftp – wykonanie ćwiczeń dotyczących zarządzania plikami i katalogami na zdalnej maszynie z użyciem wybranego programu klienckiego ftp, - samodzielne wykonanie dwustronicowej witryny web – ocenie podlega poprawność użycia znaczników html i css oraz poprawność nazewnictwa plików i katalogów, zgodność ze standardami, - ocena (wzajemna) dokonywana przez samych studentów podczas prezentowania wyników zadań, - ocena poprawności wykonywanych na zajęciach ćwiczeń i zadań. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka zawodowa w wydawnictwie obowiązkowa dla studentów specjalizacji wydawniczej - termin: II lub III rok licencjatu; czas trwania: 4 tygodnie (3 punkty ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Cankudis, Mateusz Czekała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Cankudis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Cankudis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Cankudis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.