Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie, diagnoza i ewaluacja/Ocenianie holistyczne i analityczne w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-PDiE-31PFDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie, diagnoza i ewaluacja/Ocenianie holistyczne i analityczne w edukacji
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- przekazanie podstawowej wiedzy na temat planowania, diagnozowania i ewaluacji w oświacie i w pracy polonisty,

- przekazanie podstawowych wiadomości na temat diagnostyki edukacyjnej oraz pomiaru dydaktycznego,

- rozwijanie umiejętności praktycznych związanych z planowaniem, diagnozą i ewaluacją w pracy polonisty, zwłaszcza z przygotowywaniem narzędzi sprawdzania i oceniania wytworów uczniowskich,

- przygotowanie do pracy w zespołach nauczycieli,

- przygotowanie do oceniania efektywności własnej pracy.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- projektowanie procesu kształcenia,

- plany pracy dydaktycznej; rozkład materiału; scenariusz lekcji/cyklu lekcji,

- kontrola i ocena efektów pracy uczniów; konstruowanie testów i sprawdzianów; ocenianie i jego rodzaje; ocenianie bieżące, semestralne i roczne; funkcje oceny,

- etyczne i prawne aspekty procesu ewaluacji; sprawdzane i ocenianie jakości kształcenia i pracy szkoły; ewaluacja,

- ocenianie nauczyciela; analiza i ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Literatura:

Zalecana literatura:

Autoewaluacja w szkole, red. E. Tołwińska – Królikowska, Warszawa 2010.

A. Biernacka, Sposoby angażowania uczniów w proces dydaktyczny, czyli o planowaniu, [w:] Doskonalenie warsztatu pracy polonisty, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005.

Ewaluacja w edukacji, pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2012.

R. Fisher, Uczymy, jak się uczyć, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1999.

A. Janus-Sitarz, Komu potrzebne jest ocenianie? Wokół ewaluacji osiągnięć ucznia, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2004.

B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1991.

Materiały ze stron internetowych instytucji oświatowych zajmujących się ewaluacją oraz ocenianiem.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- ma podstawową wiedzę na temat związków projektowania procesu dydaktycznego z podstawą programową, programem/podręcznikiem,

- umie przeanalizować, ocenić i dostosować do własnych potrzeb plany pracy dydaktycznej i/lub ułożyć własny plan,

- ma i potrafi zastosować wiedzę na temat kontroli i oceny efektów pracy uczniów, jej rodzajów i funkcji, tj. potrafi sprawdzić, ocenić i przeanalizować efekty pracy uczniów dobierając do swoistości prac i stosując kryteria polonistyczne,

- potrafi skonstruować testy i sprawdziany odpowiednie dla szkoły podstawowej i powiązane z własnymi planami dydaktycznymi oraz formy sprawdzające rozwijające kreatywność uczniów,

- ma wiedzę o uwarunkowaniach prawnych i etycznych procesu ewaluacji pracy na lekcjach języka polskiego; potrafi analizować efekty własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej,

- potrafi napisać scenariusz lekcji/cyklu lekcji w zgodzie ze swoim planem dydaktycznym.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): wyczerpująca i pogłębiona wiedza na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, pogłębione rozumienie problemów i zagadnień oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, wyróżniający projekt edukacyjny, aktywny udział w zajęciach.

dobry plus (+db; 4,5): jw. wiedza i teoria pogłębiona, ale niewyczerpująca.

dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat teorii i praktyki edukacji pomiaru dydaktycznego, właściwe rozumienie zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, rzetelny i merytorycznie poprawny projekt edukacyjny, dobra aktywność udział w zajęciach.

dostateczny plus (+dst; 3,5): jw. wiedza fragmentaryczna, usterki w przygotowanym projekcie.

dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, dostateczna znajomość podstawowych zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, poprawny projekt edukacyjny bez większych zastrzeżeń merytorycznych

i warsztatowych, sporadyczna aktywność na zajęciach.

niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, brak zrozumienia zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, brak projektu edukacyjnego, bierny udział w zajęciach.

Ocenie podlegają następujące elementy:

- fragment planu indywidualnego nauczyciela,

- praca zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu narzędzia sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, np. testu, sprawdzianu z oprzyrządowaniem, kryteriów oceny wypowiedzi ustnej ucznia,

- aktywność podczas zajęć (indywidualna i w grupie).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Koc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Udzik
Prowadzący grup: Beata Udzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)