Planowanie, diagnoza i ewaluacja/Ocenianie holistyczne i analityczne w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PDiE-31PFDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie, diagnoza i ewaluacja/Ocenianie holistyczne i analityczne w edukacji |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie podstawowej wiedzy na temat planowania, diagnozowania i ewaluacji w oświacie i w pracy polonisty, - przekazanie podstawowych wiadomości na temat diagnostyki edukacyjnej oraz pomiaru dydaktycznego, - rozwijanie umiejętności praktycznych związanych z planowaniem, diagnozą i ewaluacją w pracy polonisty, zwłaszcza z przygotowywaniem narzędzi sprawdzania i oceniania wytworów uczniowskich, - przygotowanie do pracy w zespołach nauczycieli, - przygotowanie do oceniania efektywności własnej pracy. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - projektowanie procesu kształcenia, - plany pracy dydaktycznej; rozkład materiału; scenariusz lekcji/cyklu lekcji, - kontrola i ocena efektów pracy uczniów; konstruowanie testów i sprawdzianów; ocenianie i jego rodzaje; ocenianie bieżące, semestralne i roczne; funkcje oceny, - etyczne i prawne aspekty procesu ewaluacji; sprawdzane i ocenianie jakości kształcenia i pracy szkoły; ewaluacja, - ocenianie nauczyciela; analiza i ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Autoewaluacja w szkole, red. E. Tołwińska – Królikowska, Warszawa 2010. A. Biernacka, Sposoby angażowania uczniów w proces dydaktyczny, czyli o planowaniu, [w:] Doskonalenie warsztatu pracy polonisty, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005. Ewaluacja w edukacji, pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2012. R. Fisher, Uczymy, jak się uczyć, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1999. A. Janus-Sitarz, Komu potrzebne jest ocenianie? Wokół ewaluacji osiągnięć ucznia, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2004. B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1991. Materiały ze stron internetowych instytucji oświatowych zajmujących się ewaluacją oraz ocenianiem. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma podstawową wiedzę na temat związków projektowania procesu dydaktycznego z podstawą programową, programem/podręcznikiem, - umie przeanalizować, ocenić i dostosować do własnych potrzeb plany pracy dydaktycznej i/lub ułożyć własny plan, - ma i potrafi zastosować wiedzę na temat kontroli i oceny efektów pracy uczniów, jej rodzajów i funkcji, tj. potrafi sprawdzić, ocenić i przeanalizować efekty pracy uczniów dobierając do swoistości prac i stosując kryteria polonistyczne, - potrafi skonstruować testy i sprawdziany odpowiednie dla szkoły podstawowej i powiązane z własnymi planami dydaktycznymi oraz formy sprawdzające rozwijające kreatywność uczniów, - ma wiedzę o uwarunkowaniach prawnych i etycznych procesu ewaluacji pracy na lekcjach języka polskiego; potrafi analizować efekty własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej, - potrafi napisać scenariusz lekcji/cyklu lekcji w zgodzie ze swoim planem dydaktycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): wyczerpująca i pogłębiona wiedza na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, pogłębione rozumienie problemów i zagadnień oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, wyróżniający projekt edukacyjny, aktywny udział w zajęciach. dobry plus (+db; 4,5): jw. wiedza i teoria pogłębiona, ale niewyczerpująca. dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat teorii i praktyki edukacji pomiaru dydaktycznego, właściwe rozumienie zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, rzetelny i merytorycznie poprawny projekt edukacyjny, dobra aktywność udział w zajęciach. dostateczny plus (+dst; 3,5): jw. wiedza fragmentaryczna, usterki w przygotowanym projekcie. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, dostateczna znajomość podstawowych zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, poprawny projekt edukacyjny bez większych zastrzeżeń merytorycznych i warsztatowych, sporadyczna aktywność na zajęciach. niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, brak zrozumienia zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, brak projektu edukacyjnego, bierny udział w zajęciach. Ocenie podlegają następujące elementy: - fragment planu indywidualnego nauczyciela, - praca zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu narzędzia sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, np. testu, sprawdzianu z oprzyrządowaniem, kryteriów oceny wypowiedzi ustnej ucznia, - aktywność podczas zajęć (indywidualna i w grupie). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Koc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Udzik | |
Prowadzący grup: | Beata Udzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.