Językoznawstwo współczesne (przedmiot z opcji językoznawczej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-OJ-11PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo współczesne (przedmiot z opcji językoznawczej) |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.polonistyka.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska (opcja literaturoznawcza) |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - przekazanie niezbędnej wiedzy dotyczącej pogranicza literaturoznawczo-językoznawczego, przede wszystkim wskazanie źródeł, podstaw dyskursu oraz operatywnych narzędzi analizy i opisu współczesnych tekstów artystycznych, - przekazanie wiedzy na temat podstawowych szkół badawczych w obrębie współczesnego pogranicza językoznawstwa i innych dziedzin humanistyki, - rozwinięcie umiejętności analizy budowy tekstów literackich w ścisłej relacji z procesem interpretacji tekstu – wzrost lingwistycznej świadomości interpretatora, - rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów artystycznych z wykorzystaniem narzędzi językoznawczych, - wyrobienie umiejętności prowadzenia dyskusji, argumentowania sądów, a także wypracowanie precyzji badawczej (szczególnie terminologicznej) – zwłaszcza przy podejmowaniu indywidualnych inicjatyw, - rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie z okazywaniem szacunku wobec innych uczestników zajęć; wzmacnianie samoświadomości, - popularyzacja gorliwego czytelnictwa oraz uczestnictwa w kulturze. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: - Typologie odmian współczesnej polszczyzny: język ogólny(narodowy, etniczny, literacki), oralność – piśmienność, ograniczenia zasięgu (społeczne, chronologiczne, stylistyczne, geograficzne, sytuacyjne, biologiczne etc.). - Kategoria tekstu. Zadania tekstologii integralnej: definicje tekstu, segmentacja, metatekst, hipertekst, intertekstualność, gatunki (wzorce), spójność. - Semantyka tekstu (artystycznego): elementy składowe tekstów (artystycznych), przytoczenie, język tekstu artystycznego – parametry opisu, język literacki a język literatury, redakcja tekstu. - Stylistyka, style odbioru, idiostyl: styl – charakterystyka i definicja, problem idiostylu, cecha stylowa, decorum, stylizacja, intencja odbiorcza, style odbioru. - Antropologia słowa. Antropolingwistyka. Antropologia literatury: nowe propozycje badawcze i ich związki z językoznawczą analizą języka artystycznego, perspektywy badawcze pogranicza językoznawczego, próby interpretacyjne; onomastyka literacka. - Lingwistyka mentalna: formalne i kognitywne aspekty zdolności językowej, gramatyka a proces poznawania i opisywania zjawisk – kategoryzacja, psycholingwistyka, socjolingwistyka i neurolingwistyka – perspektywy badawcze. - Uzupełnienie: pragmatyka: deiktyczność, implikatura konwersacyjna, presupozycja, akty mowy, struktura konwersacyjna, dyskurs, perswazja i manipulacja. |
Literatura: |
a) Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2010, b) Bińczyk E., Obraz, który nas zniewala. Współczesne ujęcia języka wobec esencjalizmu i problemu referencji, Kraków 2007, c) Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990, d) Levinson S., Pragmatyka, Warszawa 2010, e) Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005, f) Miczka E., Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu, Katowice 2002, g) Paveau M.-A., Sarfati G.-É., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009, h) Polskie nazwy własne. Encyklopedia, pod red. E. Rzetelskiej-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998, i) Język a kultura, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, pod red. J. Anusiewicza i J. Bartmińskiego, Wrocław 1998, j) Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, pod red. D. Unickiej, Warszawa, 2009, k) Wilkoń A., Typologia odmian współczesnej polszczyzny, Katowice 2000, l) Witosz B., Dyskurs i stylistyka, Katowice 2009, m) Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, n) Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - zdefiniować podstawowe terminy językoznawcze związane z rozszerzonym opisem tekstów artystycznych, potrafi wyliczyć parametry analizy tekstologicznej; umie zaprezentować i omówić elementarną literaturę przedmiotu, - wyjaśnić trudności wynikające z tekstologicznej analizy tekstów literackich; rozróżnia i opisuje zjawiska semantyczne mogące konstytuować specjalne porządki tekstów; potrafi zakwalifikować poszczególne tekstowe przypadki zjawisk semantycznych do odpowiednich klas analitycznych (skorelowanych z narzędziami językoznawczej analizy), umie uogólnić klasyfikowane procesy, a także zilustrować to stosownymi przykładami tekstów artystycznych, - budować projekty interpretacyjne, stosując poznane językoznawcze narzędzia analityczne, - przedyskutować problematyczne zjawiska tekstowe i semantyczne, umie przy tym odnieść się do perspektyw innych nauk humanistycznych (wykazać graniczność metodologiczną na wybranych przykładach), - uzasadnić swój pogląd na projekt interpretacyjny, nawiązując przy tym do poznanej literatury przedmiotu (stanowisk badawczych), - podjąć próbę oceny poznawanych prac badawczych i stopnia zaawansowania analitycznego w przedkładanych (w trakcie zajęć) propozycjach metodologicznych, - odnieść się do zróżnicowanych tekstów kultury, ma przy tym świadomość dyskursywności budowanych sądów i podstaw odbioru, co wzmacnia w nim postawy społeczne (współtworzenie kultury), - postrzegać lekturę jako indywidualne wyzwanie (wzmacnianie samoświadomości). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia: - ocena aktywności w trakcie zajęć, - ocena prezentacji lub projektu, - kolokwium. Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach, - aktywność w trakcie zajęć (przygotowanie merytoryczne i udział w dyskusji), - prace pisemne, projekty interpretacyjne lub prezentacje, - umiejętność zaprezentowania wiedzy i umiejętności podczas kolokwium zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.