Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowe media - spec. dziennikarstwo i public relations

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-NM-22PDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowe media - spec. dziennikarstwo i public relations
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. dziennikarstwo i PR (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- umiejętność analizowania i tworzenia treści w internecie, zróżnicowanych stylistycznie i dopasowanych do odbiorcy i miejsca ich publikacji, z wykorzystaniem różnorodnych technik i narzędzi internetowych,

- umiejętność wyszukiwania i przekształcania informacji, znajdowania tzw. dobrych źródeł internetowych,

- umiejętność tworzenia unikatowych treści, zgodnych ze rynkową specyfiką publikacji materiałów w internecie,

- kształtowanie świadomości marketingowej oraz potencjału rynkowego związanego z polonistycznym wykształceniem.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning), metoda projektu, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- teoria online’u; typy treści internetowych, kanały, formy i formaty, narzędzia publikacji (od portalu po vlog); konwergencja nowych mediów; casy study; analiza wybranych portali i wortali pod względem zróżnicowanie layotu (material design), układu typograficznego, zawartości i kompozycji kontentu, użyteczności strony, tj. badanie tzw. usability WWW,

- kontent internetowy; specyfikacja tekstu w sieci – architektonika artykułu online, „przyjazne”, zasięgowe gatunki i formaty, fotografia i infografika; warsztat przekształcania treści; praktyczna wiedza: jak czerpać z darmowych baz danych i zdjęć, jak redagować informacje prasowe, gdzie szukać źródeł, skąd brać pomysły i jak tworzyć unikatowe treści,

- big raport picture – mulitnarzędziowy tekst w sieci; mechanizm powstawania sieciowego artykułu głównego i artykułów pobocznych wokół tzw. gorących tematów, nowe narzędzia pracy – life streaming, video, post na Facebooku oraz wpis na Twitterze,

- warsztat e-redaktorski; tworzenie tekstów adresowanych na portal internetowy; nauka redagowania nagłówków H1, H2 i H3 oraz korpusu tekstu według standardów internetowych,

- Google Analytics; mechanizm sprzedażowy – sposoby działania systemu, panel zarządzania stroną WWW, SEO, SEM oraz Google AdWords; warsztat Google’a; zajęcia praktycznie z pisania tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarkę, tzw. pisanie SEO (słowa kluczowe, metateksty, zasięg organiczny).

- blog i vlog; zasady tworzenia materiałów na bloga i wideobloga, mechanizmy promocyjne i sposoby prowadzenia narracji na stronie, kanale YouTube i Vimeo,

- case study; zróżnicowana tematycznie blogosfera – metody storytellingu i autopromocji w internecie,

- social media; zasady funkcjonowania mediów społecznościowych, aspekty prawne, relacje nadawczo-odbiorcze, najpopularniejsze sposoby komunikowania się z odbiorcą,

- warsztat Facebooka; tworzenie angażujących postów i reklam na Facebooku,

- warsztat Instagrama i Pinteresta; sposoby przedstawiania opowieści za pomocą obrazów, przygotowywania mood boardów, umiejętność tworzenia hasztagów,

- kampania zintegrowanego marketingu; specyfika projektowania kampanii 360 stopni, popularny kontent i przydatne narzędzia,

- warsztat strategii i kreacji; przygotowywanie koncepcji internetowych z wykorzystaniem wszystkich poznanych technik online’owych.

Literatura:

Zalecana literatura:

A. Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting, Gliwice 2017.

B. Stawarz-García, Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów, Warszawa 2017.

E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.

H. Hoeks, E. Lentjes, Triumf typografii. Kultura, komunikacja, Kraków 2017.

J. Kall, Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki, Warszawa 2015.

L. Olszański, Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.

M. Smiciklas, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Gliwice 2013.

M. Stączek, Storytelling, Sztuka opowiadania przekonujących i ciekawych historii dla lidera, trenera, sprzedawcy, Warszawa 2014 .

P. Tkaczyk, Narratologia, Warszawa 2017.

T. Cisak, P. Nowacki, E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu, Gliwice 2012.

Artykuły online:

https://www.copywriting.pl/jak_pisac_teksty_dla_stron_internetowych/

https://www.spidersweb.pl/2014/08/twitter-kompletny-przewodnik.html

https://arturjablonski.com/jak-pisac-teksty-seo/

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/25/darmowe-narzedzia-do-tworzenia-infografik

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o nowych mediach komunikacyjnych - zwłaszcza social mediach - i ich społeczno-kulturowym oraz rynkowym znaczeniu,

- potrafi porozumiewać się na gruncie zawodowym przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, potrafi także tak profilować komunikaty, by były skuteczne w zależności od miejsca i sytuacji, w której się znajduje,

- umie rozpoznać cechy grupy docelowej, do której adresowany jest komunikat oraz zastosować tę wiedzę w praktyce i dobrać odpowiednie narzędzia przy konstruowaniu własnych komunikatów,

- potrafi samodzielnie skonstruować przydatne zawodowo teksty/treści i zaprezentować wystąpienie, z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych,

- umie nazwać i pragmatycznie wykorzystać różne style, konwencje, gatunki, kody, wykazując się przy tym kreatywnością i strategicznym myśleniem, które będą przydatne zawodowo,

- potrafi pracować w zespole, analizując, oceniając i tworząc projekty internetowe.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość wszystkich technik tworzenia treści internetowych, wysoka znajomość narzędzi nowych mediów/nowych technologii, wysoki stopień kreatywności i merytoryczności przy tworzeniu tekstów online’owych oraz bardzo dobra umiejętność ich prezentowania.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zasięg niedociągnięć, np. nieznaczne braki w wiedzy na temat technik tworzenia treści internetowych, narzędzi nowych mediów, a także średni stopień kreatywności i merytoryczności przy tworzeniu materiałów i ich prezentacji,

dostateczny (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność wskazywania technik tworzenia treści internetowych, a także narzędzi nowych mediów, tworzone teksty i prezentacje wykazujące wysoki stopień schematyczności, braki merytoryczne.

dostateczny (dst; 3,0): dostateczna umiejętność wskazywania technik tworzenia treści internetowych, a także narzędzi nowych mediów, tworzone teksty online’owe nieodbiegające od schematów, pozbawione kreatywności, dopuszczalne błędy merytoryczne.

niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna wiedza na temat technik tworzenia treści internetowych, a także narzędzi nowych mediów, tworzone teksty internetowe niepoprawne, niekreatywne, z niedopuszczalną liczbą błędów merytorycznych.

Kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć,

- poziom przygotowanej pracy zaliczeniowej i sposób jej prezentacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Patrycja Pelc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Patrycja Pelc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Patrycja Pelc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Patrycja Pelc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)