Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury polskiej - klasycyzm po 1795 roku i romantyzm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-LPR-21PDL-E
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia literatury polskiej - klasycyzm po 1795 roku i romantyzm
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiazkowe dla II roku filologii polskiej (studia licencjackie)
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku DL KlasPol
Strona przedmiotu: http://www.romantyzm.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zaznajomienie studentów z ważnymi dziełami i arcydziełami literatury polskiej w epoce romantyzmu wraz z umiejętnością odniesienia ich do ogólnego kontekstu przemian historycznych i kulturowych,

- doskonalenie umiejętności analizy, interpretacji i wartościowania dzieła literackiego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na specyfikę tekstów powstałych w epoce romantyzmu,

- kształcenie umiejętności operowania kategoriami historyczno- i estetycznoliterackimi, a także posługiwanie się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami z zakresu innych modułów kształcenia polonistycznego (w tym „Nauki pomocnicze”, „Poetyka z analizą dzieła literackiego”, „Wiedza o historycznym rozwoju polszczyzny”, „Teoria literatury”, „Literatura powszechna”),

- kształcenie umiejętności formułowania samodzielnych wypowiedzi ustnych i pisemnych na temat literatury oraz kultury epoki romantyzmu (z uwzględnieniem specyfiki warsztatu literaturoznawczego),

- formowanie świadomości komparatystycznego oraz interdyscyplinarnego statusu wiedzy o literaturze i kulturze w epoce romantyzmu, w tym szczególne zwrócenie uwagi na połączenia historii literatury z historią innych sztuk (np. teatr, malarstwo, muzyka),

- formowanie wrażliwości humanistycznej oraz postawy aktywnego uczestnictwa w kulturze.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Strona internetowa Zakładu Literatury Romantyzmu: www.romantyzm.amu.edu.pl. Tu również dostępna rozszerzona lista lektur z literatury przedmiotu niezbędna jako baza sporządzania bibliografii podczas pracy nad referatami lub prezentacjami.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Metoda heurezy, dyskusja w grupie, elementy wykładu, lektura indywidualna, prezentacja indywidualna, praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

5

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- problemy przełomu romantycznego (np. programy i manifesty, polemiki z klasycyzmem i racjonalizmem, rola klasycyzmu postanisławowskiego),

- gatunki literackie romantyzmu (np. ballada, powieść poetycka, dramat romantyczny, komedia, poemat dygresyjny, powieść),

- kategorie estetyczne, np: tragizm, groteska, ironia, frenezja, melancholia, komizm, realizm,

elementy historii XIX wieku i jej wpływ na idee romantyczne – problem rewolucji, historyzm, prowidencjalizm, romantyczne historiozofie (np. mesjanizm) itd.

- twórczość najwybitniejszych romantyków z uwzględnieniem ewolucji i przemian w jej obrębie oraz związanych z nią pojęć (np. profetyzm Mickiewicza, mistycyzm Słowackiego, historiozofia Krasińskiego, Norwidowska ironia etc.),

- krytyka literacka okresu romantyzmu (np. różne koncepcje romantyczności, emigracyjne sądy o twórczości Słowackiego, spory o powieść),

- romantyzm polski wśród romantyzmów europejskich (recepcja historyczna i typologiczna),

recepcja romantyzmu w literaturze epok późniejszych oraz jego rola w budowaniu tożsamości zbiorowej Polaków,

- przygotowywanie referatu historycznoliterackiego oraz prezentacji multimedialnej poświęconej wybranym zagadnieniom literatury lat 1795-1863.

Literatura:

SPIS LEKTUR

1. R. Berwiński, Bogunka na Gople

2. K. Brodziński, O klasyczności i romantyczności (oprac. A. Witkowska)

3. E. Chojecki, Wspomnienia z podróży po Krymie

4. M. Czajkowski, Powieści kozackie

5. Z. Dołęga-Chodakowski, O Słowiańszczyźnie przed chrześcijaństwem

6. J. B. Dziekoński, Sędziwój

7. S. Garczyński, Wacława dzieje

8. S. Goszczyński, Zamek kaniowski

9. S. Goszczyński, Król zamczyska (oprac. M. Inglot)

10. S. Goszczyński, Dziennik podróży do Tatrów

11. M. Grabowski, Myśli o literaturze

12. A. Feliński, Barbara Radziwiłłówna (w tomie: Polska tragedia neoklasycystyczna, oprac. D. Ratajczakowa)

13. A. Fredro, Dożywocie (oprac. M. Inglot)

14. A. Fredro, Pan Jowialski (oprac. W. Billip)

15. A. Fredro, Trzy po trzy

16. A. Fredro, Zemsta (oprac. M. Inglot)

17. J. Korzeniowski, Kollokacja (oprac. S. Kawyn)

18. J. Korzeniowski, Krewni (oprac. S. Kawyn)

19. Z. Krasiński, Agaj-Han

20. Z. Krasiński, Irydion

21. Z. Krasiński, Nie-Boska komedia (oprac. M. Janion)

22. Z. Krasiński, Wybór listów (oprac. Z. Sudolski). Do wyboru:

a. 20 listów do Adama Sołtana

b. 20 listów do Henry’ego Reeve’a

c. 20 listów do Delfiny Potockiej

23. J. I. Kraszewski, Latarnia czarnoksięska. Obrazy naszych czasów (seria I)

24. J. I. Kraszewski, O powieściopisarzach i powieści (tu: O „literaturze szalonej”, Przeszłość i przyszłość romansu, O celu powieści)

25. J. I. Kraszewski, Poeta i świat

26. J. I. Kraszewski, Ulana

27. J. I. Kraszewski, Chata za wsią

28. T. Lenartowicz, Wybór poezji (oprac. J. Nowakowski) (tu: Moje strony, Kalina, Dwa dęby, Duch sieroty, Dumka wygnańca, Złoty kubek, Na kolumnę Wandomską w Paryżu, Do Cypriana Norwida, Liście zwiędłe)

29. W. Łoziński, Zaklęty dwór

30. A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska (oprac. R. Przybylski)

31. A. Mickiewicz, Dziady kowieńsko-wileńskie (oprac. J. Skuczyński)

32. A. Mickiewicz, Dziady drezdeńskie (oprac. J. Skuczyński)

33. A. Mickiewicz, Grażyna

34. A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod (oprac. S. Chwin)

35. A. Mickiewicz, Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego (oprac. Z. Stefanowska)

36. A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (oprac. S. Pigoń)

37. A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór (oprac. M. Piwińska)

38. A. Mickiewicz, Wybór poezji (t. I-II, oprac. C. Zgorzelski). Okres do wyboru:

a. twórczość filarecka

b. Ballady i romanse

c. poezje okresu rosyjskiego

d. Sonety odeskie

e. Sonety krymskie

f. poezje okresu rzymsko-drezdeńskiego

g. poezje okresu parysko-lozańskiego

39. M. Mochnacki, O „Sonetach” Adama Mickiewicza + Artykuł, do którego powodem był „Zamek kaniowski” Goszczyńskiego + Niektóre uwagi nad poezją romantyczną z powodu rozprawy Jana Śniadeckiego „O pismach klasycznych i romantycznych”

40. A. Mostowska, Strach w Zameczku

41. Najnowszy przewodnik podróżny przez Niemcy, Francję, Włochy i Szwajcarię

42. C. Norwid, Czarne kwiaty i Białe kwiaty

43. C. Norwid, Pierścień wielkiej damy (oprac. S. Świontek)

44. C. Norwid, Trylogia włoska

45. C. Norwid, Vade-mecum (oprac. J. Fert) (wybór wierszy w porozumieniu z osobą prowadzącą zajęcia)

46. A. E. Odyniec, Listy z podróży

47. W. Pol, Wybór poezji (oprac. M. Janion): Pieśni Janusza lub Lutnia (zbiór pierwszy) lub Lutnia (zbiór drugi) lub Pieśń o ziemi naszej

48. Ł. B. Rautenstrauchowa, W Alpach i za Alpami lub Miasta, góry i doliny (wybór fragmentów w porozumieniu z osobą prowadzącą zajęcia)

49. H. Rzewuski, Pamiątki Soplicy

50. J. Słowacki, Anhelli

51. J. Słowacki, Balladyna (oprac. M. Inglot)

52. J. Słowacki, Beniowski (oprac. A. Kowalczykowa)

53. J. Słowacki, Horsztyński (oprac. J. Ławski)

54. J. Słowacki, Kordian (oprac. M. Inglot)

55. J. Słowacki, Król-Duch

56. J. Słowacki, Ksiądz Marek (oprac. M. Piwińska)

57. J. Słowacki, Powieści poetyckie: Jan Bielecki, Żmija, Lambro (oprac. M. Ursel)

58. J. Słowacki, Sen srebrny Salomei (oprac. A. Kowalczykowa)

59. J. Słowacki, Listy do matki (wybór) – 20 listów do wyboru

60. J. Słowacki, Wiersze (oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak) Okres do wyboru:

a. Wilno i Krzemieniec

b. Warszawa

c. Wrocław – Drezno – Londyn – Paryż

d. Szwajcaria

e. Rzym – Neapol – podróż na Wschód – Florencja

f. Paryż – powrót

g. Paryż – lata ostatnie (15 wierszy do wyboru)

61. W. Syrokomla, Podróż swojaka po swojszczyźnie

62. L. Sztyrmer, Powieści nieboszczyka Pantofla

63. M. Wirtemberska, Malwina, czyli domyślność serca

64. K. W. Wójcicki, Klechdy starożytne, podania i powieści ludu polskiego i Rusi (wybór fragmentów w porozumieniu z osobą prowadzącą zajęcia)

65. J. B. Zaleski, Wybór poezji (oprac. B. Stelmaszczyk-Świontek) (tu: Rusałki. Fantazja, Rojenia wiślane, Śliczny chłopiec, Dumka Mazepy)

66. R. Zmorski, Lesław

67. N. Żmichowska, Poganka (oprac. G. Borkowska)

68. N. Żmichowska, Biała róża

69. Sybir romantyków, oprac. Z. Trojanowiczowa, J. Fiećko (tu: J. Kopeć, R. Piotrowski, E. Felińska, A. Januszkiewicz)

Prowadzący omawia na zajęciach 8-12 lektur ze spisu.

Na egzamin obowiązuje 20 lektur (wszystkie omawiane na zajęciach plus wybrane indywidualnie ze spisu).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne stymulujące rozwój literatury oraz kultury epoki romantyzmu,

- posługiwać się wiedzą o ważnych wydarzeniach i zjawiskach z zakresu historii Polski i wyjaśnić ich wpływ na genezę i problematykę utworów literackich oraz na rozwój kultury polskiej okresu romantyzmu,

- dokonać periodyzacji literatury epoki romantyzmu, umieścić ją w szerszym kontekście kulturowym i formułować na tej podstawie wnioski,

- dostrzec związki literatury, kultury i sztuki epoki romantyzmu z literaturą, kulturą i sztuką powszechną; teorie korespondencji i syntezy sztuk (np. malarstwo, muzyka, teatr, opera),

- samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze (z zastosowaniem w praktyce podstawowych elementów historycznoliterackiej procedury badawczej, takich jak dobór i analiza źródeł, rozpoznanie stanu badań, zdefiniowanie i analiza problemu poznawczego, skonstruowanie spójnego wywodu argumentacyjnego, sformułowanie wniosków) z wykorzystaniem wiedzy o literaturze epoki romantyzmu,

- operować informacją naukową (w tym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje dotyczące literatury epoki romantyzmu, dobierać właściwe edycje tekstów, posługiwać się słownikami i kompendiami literaturoznawczymi, bibliotekami cyfrowymi) oraz zastosować ją w konkretnym kontekście zawodowym,

- operować pisemną formą wypowiedzi naukowej, napisać referat historycznoliteracki, a także przygotować wystąpienie w dyskusji, przedstawić (również w formie prezentacji multimedialnej) i uzasadnić swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów innych autorów,

- pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu,

- wyjaśnić rolę literatury i kultury epoki romantyzmu w budowaniu tożsamości zbiorowej, więzi społecznych oraz wykorzystać tę kompetencję w osobistym, angażującym etyczną wrażliwość udziale w różnych formach życia zbiorowego (w tym we własnej pracy), a także w pielęgnowaniu dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i Wielkopolski.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, bardzo dobra umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej, bardzo dobra znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu, wysoka świadomość roli literatury romantycznej w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym, bardzo wysoka sprawność analityczno-interpretacyjna, bardzo dobra umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej (prezentacja, wystąpienie w dyskusji, referat historycznoliteracki).

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: nieco niższa znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, nieco niższa umiejętność referowania ich problematyki, nieco niższa znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, zadowalająca umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), zadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu, zadowalająca sprawność analityczno-interpretacyjna i umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, zadowalająca umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), słaba znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu, słaba sprawność analityczno-interpretacyjna oraz niska umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, brak umiejętności referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej, niezadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu, brak sprawności analityczno-interpretacyjnej, brak umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.

Kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć i sprawność analityczno-interpretacyjna (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),

- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia,

- wartość merytoryczna referatu (jakość doboru i analizy źródeł, poziom analizy i interpretacji tekstu literackiego, sprawność językowa),

- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Borkowska-Rychlewska
Prowadzący grup: Kamil Barski, Jerzy Borowczyk, Zofia Dambek-Giallelis, Wojciech Hamerski, Natalia Kaminiczna, Elżbieta Nowicka, Martyna Olejniczak, Zbigniew Przychodniak, Krzysztof Trybuś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)