Logorytmika - spec. logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LOG-31PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Logorytmika - spec. logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przedstawienie możliwości wykorzystania muzyki i ćwiczeń muzyczno-ruchowych w profilaktyce, terapii i rehabilitacji logopedycznej, - nabycie umiejętności realizacji wybranych metod i technik z zakresu terapii muzyką dla celów edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych w pracy z dziećmi, - zapoznanie z organizacją i metodyką prowadzenia ćwiczeń logorytmicznych, - uzyskanie sprawności rytmiczno-dźwiękowej u przyszłych logopedów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu informacyjnego, dyskusja problemowa, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - podstawowe wiadomości z teorii muzyki; definicje i zadania logorytmiki; podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques Dalcroze'a i Carla Orffa; organizacja i metodyka prowadzenia ćwiczeń logorytmicznych, - kształcenie i rozwijanie inwencji twórczej w kontakcie dziecka ze śpiewem, muzyką i ruchem; ćwiczenia ruchowe jako dominująca forma aktywności w rozwoju i stymulacji mowy dziecka, - ćwiczenia z zakresu techniki ruchu: zapobiegające wadliwej postawie, odprężające; ćwiczenia rozwijające sprawność i estetykę ruchu w pozycji siedzącej, stojącej i w przestrzeni, - zajęcia muzyczno-ruchowe, czyli praktyczne ćwiczenia logorytmiczne stosowane u osób z zaburzeniami zachowania, problemami rozwojowymi, - gry i zabawy przy muzyce i do muzyki (zabawy z piosenką, zabawy taneczne itp.). |
Literatura: |
Zalecana literatura: M. Bogdanowicz, Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980. A. Dasiewicz-Tobiasz, Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977. A. Gąsienica-Szostak, Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003. E. Jutrzyna, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, w: Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, red. L. Hurło, M. Zaorska, Olsztyn 2005. E. Kilińska-Ewertowska, Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno-ruchowych w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami mowy, Gdańsk 1993. E. Kilińska-Ewertowska, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1993. M. Kisiel, Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Dąbrowa Górnicza 2007. A. Kowalska, Metodyka kształtowania elementów prozodycznych w wypowiedziach dzieci z upośledzeniem słuchu, Lublin, 1989. R. Ławrowska, Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, red. B. Ostrowska, Łódź 2000. A. Walencik-Topiłko, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, w: Sztuka w edukacji i terapii, red. M. Kapnik, W. A. Macher, Kraków 2004. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące omawianej tematyki; opisać wybrane metody i techniki stosowane w zajęciach z zakresu logorytmiki, - zrealizować wybrane ćwiczenia muzyczno-ruchowe, logorytmiczne oraz techniki oddechowe i relaksacyjne, - dobrać muzykę do ćwiczeń i technik terapeutycznych, - stymulować rozwój mowy z wykorzystaniem dostępnych narzędzi, w tym muzyki przeprowadzić zajęcia z zastosowaniem ćwiczeń logorytmicznych wg opracowanego scenariusza. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra, z małymi niedociągnięciami, wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu. dobry (db; 4,0): dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca w mniejszym stopniu wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu. Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie semestru), - poziom aktywności w trakcie zajęć (udział w dyskusji problemowej i w pracy zespołowej), - prowadzenie ćwiczeń w symulacji metodycznej, - opracowanie ćwiczeń umuzykalniających i muzyczno-rytmicznych w grupie dziecięcej. |
Praktyki zawodowe: |
80 godz. praktyk zawodowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agata Kalina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Kalina | |
Prowadzący grup: | Agata Kalina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.