Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logorytmika - spec. logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-LOG-31PDL
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Logorytmika - spec. logopedyczna
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- przedstawienie możliwości wykorzystania muzyki i ćwiczeń muzyczno-ruchowych w profilaktyce, terapii i rehabilitacji logopedycznej,

- nabycie umiejętności realizacji wybranych metod i technik z zakresu terapii muzyką dla celów edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych

w pracy z dziećmi,

- zapoznanie z organizacją i metodyką prowadzenia ćwiczeń logorytmicznych,

- uzyskanie sprawności rytmiczno-dźwiękowej u przyszłych logopedów.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Elementy wykładu informacyjnego, dyskusja problemowa, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- podstawowe wiadomości z teorii muzyki; definicje i zadania logorytmiki; podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques Dalcroze'a i Carla Orffa; organizacja i metodyka prowadzenia ćwiczeń logorytmicznych,

- kształcenie i rozwijanie inwencji twórczej w kontakcie dziecka ze śpiewem, muzyką i ruchem; ćwiczenia ruchowe jako dominująca forma aktywności w rozwoju i stymulacji mowy dziecka,

- ćwiczenia z zakresu techniki ruchu: zapobiegające wadliwej postawie, odprężające; ćwiczenia rozwijające sprawność i estetykę ruchu w pozycji siedzącej, stojącej i w przestrzeni,

- zajęcia muzyczno-ruchowe, czyli praktyczne ćwiczenia logorytmiczne stosowane u osób z zaburzeniami zachowania, problemami rozwojowymi,

- gry i zabawy przy muzyce i do muzyki (zabawy z piosenką, zabawy taneczne itp.).

Literatura:

Zalecana literatura:

M. Bogdanowicz, Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.

Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.

A. Dasiewicz-Tobiasz, Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.

A. Gąsienica-Szostak, Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003.

E. Jutrzyna, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, w: Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, red. L. Hurło, M. Zaorska, Olsztyn 2005.

E. Kilińska-Ewertowska, Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno-ruchowych w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami mowy, Gdańsk 1993.

E. Kilińska-Ewertowska, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1993.

M. Kisiel, Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Dąbrowa Górnicza 2007.

A. Kowalska, Metodyka kształtowania elementów prozodycznych w wypowiedziach dzieci z upośledzeniem słuchu, Lublin, 1989.

R. Ławrowska, Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, red. B. Ostrowska, Łódź 2000.

A. Walencik-Topiłko, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, w: Sztuka w edukacji i terapii, red. M. Kapnik, W. A. Macher, Kraków 2004.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące omawianej tematyki; opisać wybrane metody i techniki stosowane w zajęciach z zakresu logorytmiki,

- zrealizować wybrane ćwiczenia muzyczno-ruchowe, logorytmiczne oraz techniki oddechowe i relaksacyjne,

- dobrać muzykę do ćwiczeń i technik terapeutycznych,

- stymulować rozwój mowy z wykorzystaniem dostępnych narzędzi, w tym muzyki przeprowadzić zajęcia z zastosowaniem ćwiczeń logorytmicznych wg opracowanego scenariusza.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra, z małymi niedociągnięciami, wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.

dobry (db; 4,0): dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca w mniejszym stopniu wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.

Kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie semestru),

- poziom aktywności w trakcie zajęć (udział w dyskusji problemowej i w pracy zespołowej),

- prowadzenie ćwiczeń w symulacji metodycznej,

- opracowanie ćwiczeń umuzykalniających i muzyczno-rytmicznych w grupie dziecięcej.

Praktyki zawodowe:

80 godz. praktyk zawodowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agata Kalina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Kalina
Prowadzący grup: Agata Kalina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)