Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-LNS-22BADM-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla II roku bałkanistyki (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

bałkanistyka

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Celem zajęć jest praktyczna nauka niesłowiańskiego języka regionu z elementami wiedzy o kulturze regionu. Student opanowuje zintegrowaną umiejętność rozumienia ze słuchu, pisania, czytania i mówienia w niesłowiańskim nowożytnym języku regionu na poziomie znajomości B2+. W sposób pogłębiony poznaje system gramatyczny wskazanego języka i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu, zapoznając się równocześnie z kontekstem kulturowym, literackim i pragmatycznym. Kształtuje umiejętności pogłębionej konwersacji i tworzenia wypowiedzi pisemnych w niesłowiańskim nowożytnym języku regionu.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu – 03-LNS-21BADM.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

10 (6+4)

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- pogłębione informacje o deklinacji rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników, o koniugacji czasowników oraz o częściach nieodmiennych w nowożytnym niesłowiańskim języku regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,

- słownictwo specjalistyczne z dziedziny literaturoznawstwa i językoznawstwa; lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych,

- słownictwo specjalistyczne z dziedziny kulturoznawstwa i nauk historycznych; lektura krótkich tekstów kultury lub historycznych tekstów źródłowych; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych.

- słownictwo specjalistyczne z dziedziny ekonomii i geografii społeczno-ekonomicznej (turystyki); lektura krótkich tekstów z zakresu mikro- i makroekonomii lub turystyki przyrodniczej, krajoznawczej czy kulturowej; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych.

- interpretacja i analiza obejrzanego przez studentów wybranego filmu fabularnego lub dokumentalnego albo nagrania spektaklu teatralnego,

- ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury,

- interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich; ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury,

- ćwiczenie pisania abstraktu pracy magisterskiej lub streszczenia innej pracy naukowej (artykułu, monografii); ćwiczenie redagowania i korekty tekstu.

Literatura:

Zalecana literatura:

Çeliku M., Karapinjalli M., Stringa R., 1998, Gramatika praktike e gjuhës shqipe, Tiranë.

Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) A1, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.

Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) A2, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.

Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) B1, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.

Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) B2, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.

Demiraj Sh., 2002, Gramatika e gjuhës shqipe, t. 1-2, Akademia e Shkencave, Tiranë.

Kostallari A., Domi M., Çabej E., Lafe E., 1973, Drejtshkrimi i gjuhës shqipe, Akademia e Shkenvave, Tiranë.

Mëniku L., 2012, Colloquial Albanian: The Complete Course for Beginners, Routledge.

Mindak-Zawdzka J., Sawiska J., 1993, Zarys gramatyki języka albańskiego, Warszawa.

Qesku P., 2004, Fjalor shqip-anglisht-shqip, Tiranë.

Syla Xh., 1998, Zgjedhimi i foljeve në gjuhën standarte shqipe, Prishtinë.

Thomai J., 2006, Fjalori i gjuhës shqipe, Akademia e Shkencave, Tiranë.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zyskuje pogłębioną merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej,

- na poziomie poszerzonym zna zasady systemu fonetycznego niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) oraz potrafi je praktycznie zastosować w mowie i piśmie; opanowuje zasady, według których zachodzą zaawansowane procesy fonetyczne i potrafi je rozpoznawać w tekście,

- rozumie w sposób pogłębiony funkcjonowanie poszczególnych zjawisk i procesów gramatyczno-leksykalnych, rozpoznaje je w tekście i samodzielnie je stosuje; zna zasady deklinacji rzeczowników i przymiotników, koniugacji czasowników oraz użycia liczebników,

- zna zasady funkcjonowania składni niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) oraz nietypowe konstrukcje czasownikowe; w sposób pogłębiony rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi tworzyć rozbudowane zdania złożone, rozumiejąc zasady funkcjonowania zdań wtrąconych oraz mowy zależnej i niezależnej,

- rozumie nawet bardziej złożone teksty prasowe, faktograficzne i literackie, potrafiąc rozróżnić ich styl; potrafi czytać artykuły specjalistyczne i naukowe; wyszukuje przydatne mu informacje w tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów, odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje oraz interpretuje przedstawione fakty i opinie,

- potrafi streścić pisemnie informacje, wyrażając opinie i argumenty autora oraz parafrazując jego myśli; umie wypowiedzieć się na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, swoje myśli wyraża w sposób ustrukturyzowany, podkreślając najważniejsze dla niego zagadnienia;

- potrafi streścić ustnie informacje, opinie i argumenty autora wyrażone w tekście; potrafi parafrazować tekst oryginalny; bez większego trudu - formułuje wnioski i opinie, włączając podtematy, samodzielnie rozwijąc poszczególne wątki i kończąc odpowiednią konkluzją,

- identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, debat, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści, dokonuje analizy usłyszanego tekstu; - rozumie dłuższe, rozwinięte i rozbudowane wypowiedzi na różne tematy (nawet nieznajdujące się w centrum jego zainteresowań), bez większego wysiłku dokonuje percepcji tekstów kultury regionu - tureckich, albańskich lub rumuńskich (programy TV i filmy; teksty internetowe),

- zabiera głos w dyskusji lub debacie, przedstawiając własne argumenty i opinie i zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców; - potrafi wyrażać się płynnie; umie używać języka dla celów towarzyskich, zawodowych i badawczych; potrafi formułować myśli i opinie; prawidłowo korzysta z zasobów frazeologicznych niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego),

- uczy się samodzielnie zdobywać informacje o realiach społecznych i kulturowych obszaru niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego), zna jego historię, mentalność i zwyczaje mieszkańców oraz zdobywa podstawową wiedzę na temat bieżącej polityki; zna wszelkie dostępne źródłami informacji potrafi się nimi posługiwać.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

Kryteria oceniania:

- poziom merytoryczny egzaminu końcowego,

- ocena pozytywna okresowego kolokwia po każdej partii materiału,

- zaliczenie na podstawie obecności, prac domowych oraz aktywnego uczestnictwa na zajęciach,

- poziom przygotowanych wypracowań, projektów, prezentacji,

- stopień zaangażowania w pracę zespołową.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Osman Firat Bas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Osman Firat Bas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)