Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LNS-22BADM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku bałkanistyki (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | bałkanistyka |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Celem zajęć jest praktyczna nauka niesłowiańskiego języka regionu z elementami wiedzy o kulturze regionu. Student opanowuje zintegrowaną umiejętność rozumienia ze słuchu, pisania, czytania i mówienia w niesłowiańskim nowożytnym języku regionu na poziomie znajomości B2+. W sposób pogłębiony poznaje system gramatyczny wskazanego języka i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu, zapoznając się równocześnie z kontekstem kulturowym, literackim i pragmatycznym. Kształtuje umiejętności pogłębionej konwersacji i tworzenia wypowiedzi pisemnych w niesłowiańskim nowożytnym języku regionu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu – 03-LNS-21BADM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 10 (6+4) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - pogłębione informacje o deklinacji rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników, o koniugacji czasowników oraz o częściach nieodmiennych w nowożytnym niesłowiańskim języku regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy, - słownictwo specjalistyczne z dziedziny literaturoznawstwa i językoznawstwa; lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych, - słownictwo specjalistyczne z dziedziny kulturoznawstwa i nauk historycznych; lektura krótkich tekstów kultury lub historycznych tekstów źródłowych; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. - słownictwo specjalistyczne z dziedziny ekonomii i geografii społeczno-ekonomicznej (turystyki); lektura krótkich tekstów z zakresu mikro- i makroekonomii lub turystyki przyrodniczej, krajoznawczej czy kulturowej; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. - interpretacja i analiza obejrzanego przez studentów wybranego filmu fabularnego lub dokumentalnego albo nagrania spektaklu teatralnego, - ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury, - interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich; ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury, - ćwiczenie pisania abstraktu pracy magisterskiej lub streszczenia innej pracy naukowej (artykułu, monografii); ćwiczenie redagowania i korekty tekstu. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Çeliku M., Karapinjalli M., Stringa R., 1998, Gramatika praktike e gjuhës shqipe, Tiranë. Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) A1, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë. Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) A2, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë. Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) B1, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë. Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) B2, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë. Demiraj Sh., 2002, Gramatika e gjuhës shqipe, t. 1-2, Akademia e Shkencave, Tiranë. Kostallari A., Domi M., Çabej E., Lafe E., 1973, Drejtshkrimi i gjuhës shqipe, Akademia e Shkenvave, Tiranë. Mëniku L., 2012, Colloquial Albanian: The Complete Course for Beginners, Routledge. Mindak-Zawdzka J., Sawiska J., 1993, Zarys gramatyki języka albańskiego, Warszawa. Qesku P., 2004, Fjalor shqip-anglisht-shqip, Tiranë. Syla Xh., 1998, Zgjedhimi i foljeve në gjuhën standarte shqipe, Prishtinë. Thomai J., 2006, Fjalori i gjuhës shqipe, Akademia e Shkencave, Tiranë. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zyskuje pogłębioną merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej, - na poziomie poszerzonym zna zasady systemu fonetycznego niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) oraz potrafi je praktycznie zastosować w mowie i piśmie; opanowuje zasady, według których zachodzą zaawansowane procesy fonetyczne i potrafi je rozpoznawać w tekście, - rozumie w sposób pogłębiony funkcjonowanie poszczególnych zjawisk i procesów gramatyczno-leksykalnych, rozpoznaje je w tekście i samodzielnie je stosuje; zna zasady deklinacji rzeczowników i przymiotników, koniugacji czasowników oraz użycia liczebników, - zna zasady funkcjonowania składni niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) oraz nietypowe konstrukcje czasownikowe; w sposób pogłębiony rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi tworzyć rozbudowane zdania złożone, rozumiejąc zasady funkcjonowania zdań wtrąconych oraz mowy zależnej i niezależnej, - rozumie nawet bardziej złożone teksty prasowe, faktograficzne i literackie, potrafiąc rozróżnić ich styl; potrafi czytać artykuły specjalistyczne i naukowe; wyszukuje przydatne mu informacje w tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów, odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje oraz interpretuje przedstawione fakty i opinie, - potrafi streścić pisemnie informacje, wyrażając opinie i argumenty autora oraz parafrazując jego myśli; umie wypowiedzieć się na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, swoje myśli wyraża w sposób ustrukturyzowany, podkreślając najważniejsze dla niego zagadnienia; - potrafi streścić ustnie informacje, opinie i argumenty autora wyrażone w tekście; potrafi parafrazować tekst oryginalny; bez większego trudu - formułuje wnioski i opinie, włączając podtematy, samodzielnie rozwijąc poszczególne wątki i kończąc odpowiednią konkluzją, - identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, debat, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści, dokonuje analizy usłyszanego tekstu; - rozumie dłuższe, rozwinięte i rozbudowane wypowiedzi na różne tematy (nawet nieznajdujące się w centrum jego zainteresowań), bez większego wysiłku dokonuje percepcji tekstów kultury regionu - tureckich, albańskich lub rumuńskich (programy TV i filmy; teksty internetowe), - zabiera głos w dyskusji lub debacie, przedstawiając własne argumenty i opinie i zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców; - potrafi wyrażać się płynnie; umie używać języka dla celów towarzyskich, zawodowych i badawczych; potrafi formułować myśli i opinie; prawidłowo korzysta z zasobów frazeologicznych niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego), - uczy się samodzielnie zdobywać informacje o realiach społecznych i kulturowych obszaru niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego), zna jego historię, mentalność i zwyczaje mieszkańców oraz zdobywa podstawową wiedzę na temat bieżącej polityki; zna wszelkie dostępne źródłami informacji potrafi się nimi posługiwać. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami. dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. Kryteria oceniania: - poziom merytoryczny egzaminu końcowego, - ocena pozytywna okresowego kolokwia po każdej partii materiału, - zaliczenie na podstawie obecności, prac domowych oraz aktywnego uczestnictwa na zajęciach, - poziom przygotowanych wypracowań, projektów, prezentacji, - stopień zaangażowania w pracę zespołową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Osman Firat Bas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Osman Firat Bas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.