Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-LNS-12BADL-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla I roku bałkanistyki (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język turecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

bałkanistyka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Celem zajęć jest praktyczna nauka niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu z elementami wiedzy o kulturze regionu. W ciągu trzech lat uczenia się student opanowuje zintegrowaną umiejętność rozumienia ze słuchu, pisania, czytania i mówienia w niesłowiańskim nowożytnym języku regionu na poziomie znajomości A1 (docelowo B1). Poznaje system gramatyczny wskazanego języka i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu, zapoznając się równocześnie z kontekstem kulturowym, literackim i pragmatycznym. Kształtuje umiejętności konwersacji i tworzenia wypowiedzi pisemnych w niesłowiańskim nowożytnym języku regionu.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość zasad gramatyki i pisowni rodzimego języka.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

7 (3+4)

Skrócony opis:

Poznanie najważniejszych struktur gramatycznych i słownictwa w zakresie codziennej komunikacji dotyczącej m.in. wyglądu człowieka, podstawowych czynności, życia psychicznego, rodziny, domu, społeczeństwa itp.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- alfabet, system fonetyczny, podział głosek, poprawna wymowa głosek, poprawne użycie akcentu i intonacji, ćwiczenia fonetyczne,

- podstawowe charakterystyki części mowy w niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim); odmiana bazowych czasowników niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu w czasie teraźniejszym, podstawowa odmiana rzeczowników przez przypadki; ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,

- zapoznanie się ze strukturą syntaktyczną niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego), tworzenie zdań prostych, funkcja komunikacyjna zdań na poziomie znajomości A1,

- przyswajanie zwrotów podstawowych, skonwencjonalizowanych wyrażeń i formuł grzecznościowych używanych podczas inicjowania sytuacji konwersacyjnych, nawiązywania znajomości, przedstawiania się, witania itp.,

- zapoznanie się z nazewnictwem dotyczącym rodziny, przyjaciół i znajomych; opisywanie członków rodziny (ich nazwy) oraz relacji wewnątrzrodzinnych i międzyludzkich,

- opis domu oraz jego wnętrza i wyposażenia, porządek w domu; ogłoszenia o sprzedaży/kupnie/wynajmie mieszkania i domu; zajmowanie się domem i ogrodem; polskie zwyczaje mieszkaniowe oraz zwyczaje mieszkaniowe na terenie słowiańskiego nowożytnego języka; zajmowanie się domem i ogrodem,

- konstruowanie wypowiedzi na temat ludzi, ich zawodów oraz miejsc pracy; nazwy państw i narodowości; nazwy zawodów, narzędzi pracy oraz motywacja słowotwórcza związane z tworzeniem wymienionych nazw,

- cechy przedmiotów i ludzi; opis przedmiotu, kolory, rozmiar; opis osoby (wygląd zewnętrzny i cechy charakteru),

- ćwiczenie praktycznej umiejętności pisania tekstów użytkowych (list prywatny, komunikaty elektroniczne, notatki itp.) oraz wypełniania dokumentów urzędowych (formularz, kwestionariusz, wniosek, podanie itp.).

Literatura:

Zalecana literatura:

D. Cojocaru, You can speak Romanian, Compania, Bucureşti 2006.

D. Cojocaru, Romanian Grammar http://www.seelrc.org:8080/grammar/pdf/stand_alone_romanian.pdf

T. Cychnerski, Flexiunea verbală în limba română, t. 2, Wydawnictwo UAM, Poznań 1999.

E. Ivancu, T. Klimkowski, J. Teodorowicz, Słownik polsko-rumuński i rumuńsko-polski, Wyd. Nowela, Poznań, 2012.

D. Kohn, Manual de limba română pentru străini, Polirom, Bucureşti 2009.

H. Mirska Lasota, Zwięzła gramatyka języka rumuńskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1964.

R. Suciu, V. Fazakaș, Romanian at First Sight. A Textbook for Beginners, Compania, București 2006.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zyskuje merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej,

- zna podstawowe zasady fonetyczne niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) na poziomie A1, m.in. rodzaje głosek, zachodzące procesy fonetyczne oraz potrafi je zastosować w mowie i piśmie,

- zna zasady deklinacji rzeczowników i przymiotników oraz koniugacji czasowników na poziomie A1,

- zna materiał leksykalno-gramatyczny, poprawnie dobiera formy gramatyczne, stosuje leksykę odpowiednią dla poszczególnych zagadnień tematycznych na poziomie A1,

- stosuje w praktyce uzyskaną wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi budować zdania proste i złożone na poziomie A1,

- zna ortografię i zasady poprawnej pisowni; jest w stanie bezbłędnie zapisać wyraźnie podyktowany tekst,

- potrafi napisać proste teksty użytkowe (widokówka, pozdrowienia, komunikacja za pośrednictwem komunikatorów elektronicznych itp.);

opisuje proste realia, przeżycia i zdarzenia z życia codziennego,

- potrafi posługiwać się niesłowiańskim językiem regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim) w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych życia codziennego; potrafi aktywnie dołączyć do rozmowy na tematy, które są mu znane lub dotyczą życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy),

- rozumie proste i krótkie teksty realizowane w niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim) na poziomie A1, np. ogłoszenia, jadłospis, menu restauracyjne, rozkład jazdy, broszura informacyjna; rozumie opis wydarzeń zawarty w codziennej prywatnej korespondencji,

- dysponuje podstawowymi informacjami na temat regionu, w którym używany jest niesłowiański język (turecki, albański lub rumuński), jego realiów społecznych, literackich i kulturowych oraz zwyczajów jego mieszkańców.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

Kryteria oceniania:

- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy,

- egzamin pisemny (obowiązuje wiedza zdobyta podczas ćwiczeń),

- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Osman Firat Bas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)