Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LNS-12BADL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku bałkanistyki (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język turecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | bałkanistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Celem zajęć jest praktyczna nauka niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu z elementami wiedzy o kulturze regionu. W ciągu trzech lat uczenia się student opanowuje zintegrowaną umiejętność rozumienia ze słuchu, pisania, czytania i mówienia w niesłowiańskim nowożytnym języku regionu na poziomie znajomości A1 (docelowo B1). Poznaje system gramatyczny wskazanego języka i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu, zapoznając się równocześnie z kontekstem kulturowym, literackim i pragmatycznym. Kształtuje umiejętności konwersacji i tworzenia wypowiedzi pisemnych w niesłowiańskim nowożytnym języku regionu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość zasad gramatyki i pisowni rodzimego języka. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 7 (3+4) |
Skrócony opis: |
Poznanie najważniejszych struktur gramatycznych i słownictwa w zakresie codziennej komunikacji dotyczącej m.in. wyglądu człowieka, podstawowych czynności, życia psychicznego, rodziny, domu, społeczeństwa itp. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - alfabet, system fonetyczny, podział głosek, poprawna wymowa głosek, poprawne użycie akcentu i intonacji, ćwiczenia fonetyczne, - podstawowe charakterystyki części mowy w niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim); odmiana bazowych czasowników niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu w czasie teraźniejszym, podstawowa odmiana rzeczowników przez przypadki; ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy, - zapoznanie się ze strukturą syntaktyczną niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego), tworzenie zdań prostych, funkcja komunikacyjna zdań na poziomie znajomości A1, - przyswajanie zwrotów podstawowych, skonwencjonalizowanych wyrażeń i formuł grzecznościowych używanych podczas inicjowania sytuacji konwersacyjnych, nawiązywania znajomości, przedstawiania się, witania itp., - zapoznanie się z nazewnictwem dotyczącym rodziny, przyjaciół i znajomych; opisywanie członków rodziny (ich nazwy) oraz relacji wewnątrzrodzinnych i międzyludzkich, - opis domu oraz jego wnętrza i wyposażenia, porządek w domu; ogłoszenia o sprzedaży/kupnie/wynajmie mieszkania i domu; zajmowanie się domem i ogrodem; polskie zwyczaje mieszkaniowe oraz zwyczaje mieszkaniowe na terenie słowiańskiego nowożytnego języka; zajmowanie się domem i ogrodem, - konstruowanie wypowiedzi na temat ludzi, ich zawodów oraz miejsc pracy; nazwy państw i narodowości; nazwy zawodów, narzędzi pracy oraz motywacja słowotwórcza związane z tworzeniem wymienionych nazw, - cechy przedmiotów i ludzi; opis przedmiotu, kolory, rozmiar; opis osoby (wygląd zewnętrzny i cechy charakteru), - ćwiczenie praktycznej umiejętności pisania tekstów użytkowych (list prywatny, komunikaty elektroniczne, notatki itp.) oraz wypełniania dokumentów urzędowych (formularz, kwestionariusz, wniosek, podanie itp.). |
Literatura: |
Zalecana literatura: D. Cojocaru, You can speak Romanian, Compania, Bucureşti 2006. D. Cojocaru, Romanian Grammar http://www.seelrc.org:8080/grammar/pdf/stand_alone_romanian.pdf T. Cychnerski, Flexiunea verbală în limba română, t. 2, Wydawnictwo UAM, Poznań 1999. E. Ivancu, T. Klimkowski, J. Teodorowicz, Słownik polsko-rumuński i rumuńsko-polski, Wyd. Nowela, Poznań, 2012. D. Kohn, Manual de limba română pentru străini, Polirom, Bucureşti 2009. H. Mirska Lasota, Zwięzła gramatyka języka rumuńskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1964. R. Suciu, V. Fazakaș, Romanian at First Sight. A Textbook for Beginners, Compania, București 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zyskuje merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej, - zna podstawowe zasady fonetyczne niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) na poziomie A1, m.in. rodzaje głosek, zachodzące procesy fonetyczne oraz potrafi je zastosować w mowie i piśmie, - zna zasady deklinacji rzeczowników i przymiotników oraz koniugacji czasowników na poziomie A1, - zna materiał leksykalno-gramatyczny, poprawnie dobiera formy gramatyczne, stosuje leksykę odpowiednią dla poszczególnych zagadnień tematycznych na poziomie A1, - stosuje w praktyce uzyskaną wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi budować zdania proste i złożone na poziomie A1, - zna ortografię i zasady poprawnej pisowni; jest w stanie bezbłędnie zapisać wyraźnie podyktowany tekst, - potrafi napisać proste teksty użytkowe (widokówka, pozdrowienia, komunikacja za pośrednictwem komunikatorów elektronicznych itp.); opisuje proste realia, przeżycia i zdarzenia z życia codziennego, - potrafi posługiwać się niesłowiańskim językiem regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim) w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych życia codziennego; potrafi aktywnie dołączyć do rozmowy na tematy, które są mu znane lub dotyczą życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy), - rozumie proste i krótkie teksty realizowane w niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim) na poziomie A1, np. ogłoszenia, jadłospis, menu restauracyjne, rozkład jazdy, broszura informacyjna; rozumie opis wydarzeń zawarty w codziennej prywatnej korespondencji, - dysponuje podstawowymi informacjami na temat regionu, w którym używany jest niesłowiański język (turecki, albański lub rumuński), jego realiów społecznych, literackich i kulturowych oraz zwyczajów jego mieszkańców. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami. dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. Kryteria oceniania: - umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy, - egzamin pisemny (obowiązuje wiedza zdobyta podczas ćwiczeń), - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Osman Firat Bas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.