Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Laboratorium metodyczne przygotowujące do praktyk - spec. nauczycielska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-LMET-11ZU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Laboratorium metodyczne przygotowujące do praktyk - spec. nauczycielska
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Przygotowanie studenta do rzetelnej realizacji praktyki z zakresu nauczania języka polskiego w szkole ponadpodstawowej:

Cele szczegółowe:

- zwrócenie uwagi na wielość i różnorodność zadań wykonywanych przez studenta w trakcie praktyki metodycznej,

- weryfikacja, rozwinięcie i zastosowanie nabytych w czasie studiów umiejętności,

- kształtowanie umiejętności zawodowych związanych z miejscem praktyki,

- rozwijanie kompetencji dydaktycznych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Elementy wykładu z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

1. Co trzeba wiedzieć o praktyce metodycznej w szkole ponadpodstawowej?:

a) zapoznanie studenta ze swoistością szkoły ponadpodstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji,

b) mówienie obowiązującego obiegu dokumentów dotyczących praktyki metodycznej.

2. Różne źródła inspiracji:

a) forum poszukiwań i wymiany doświadczeń studentów poszukujących nowych rozwiązań, przykłady dobrych praktyk, profesjonalne strony internetowe, ciekawe lektury, informacje o przydatnych czasopismach metodycznych,

b) tworzenie Bazy polonisty – prowadzenie wykazu pomocnych stron internetowych – wartościowych i użytecznych w pracy nauczyciela języka polskiego w szkole ponadpodstawowej.

3. Na co zwracać uwagę w czasie hospitacji/obserwacji lekcji języka polskiego?:

a) analiza i ocena działań dydaktycznych nauczyciela polonisty na podstawie konspektów studentów z grupy metodycznej,

b) doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej i zespołowej oraz kształtowanie odpowiedzialności za powierzone zadania.

4. Co zawiera teczka praktyk?

a) potwierdzenie wszystkich form i zadań praktyki (wskazania regulaminowe)

b) przykłady: projektów lekcji języka polskiego w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć audytoryjnych, innowacji wartych upowszechnienia, integrowania wiedzy z różnych dziedzin, m.in. literaturoznawstwa i językoznawstwa, przedmiotów z bloku dydaktyki przedmiotowej oraz jej wykorzystania w szkolnej praktyce, analizy i interpretacje zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń, dydaktycznej autorefleksji oraz umiejętności krytycznego myślenia metodycznego, ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań, analizę efektów własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.

c) kompetentne posługiwanie się terminologią stosowaną w dydaktyce przedmiotowej.

Literatura:

Zalecana literatura:

Obowiązujące akty prawne.

Zasady odbywania praktyk na WFPiK UAM, dokumentacja praktyk obowiązująca studentów specjalności nauczycielskiej (strona ZDLiJP).

Wybrane internetowe portale i strony edukacyjne.

Lektura omawiana w czasie zajęć audytoryjnych przedmiotów z bloku pedagogiczno-dydaktycznego.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna wykaz i obieg dokumentów dotyczących realizacji praktyki metodycznej w szkole ponadpodstawowej,

- rozumie znaczenie twórczej pracy polonistycznej oraz ma poczucie odpowiedzialności za jej wyniki, posiada umiejętność współpracy z innymi,

- wykorzystuje multimedia i technologie informacyjne – dociera do informacji, dokonuje selekcji i oceny krytycznej,

- konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, wie, na co zwracać uwagę hospitując lekcje języka polskiego, zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne obserwowane w czasie praktyk,

- dąży do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela polonisty.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

Kryteria oceniania:

- obecność na 80% zajęć i aktywny udział,

- zaliczenie portfolio (złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)