Laboratorium metodyczne przygotowujące do praktyk - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LMET-11ZU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium metodyczne przygotowujące do praktyk - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Przygotowanie studenta do rzetelnej realizacji praktyki z zakresu nauczania języka polskiego w szkole ponadpodstawowej: Cele szczegółowe: - zwrócenie uwagi na wielość i różnorodność zadań wykonywanych przez studenta w trakcie praktyki metodycznej, - weryfikacja, rozwinięcie i zastosowanie nabytych w czasie studiów umiejętności, - kształtowanie umiejętności zawodowych związanych z miejscem praktyki, - rozwijanie kompetencji dydaktycznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Co trzeba wiedzieć o praktyce metodycznej w szkole ponadpodstawowej?: a) zapoznanie studenta ze swoistością szkoły ponadpodstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji, b) mówienie obowiązującego obiegu dokumentów dotyczących praktyki metodycznej. 2. Różne źródła inspiracji: a) forum poszukiwań i wymiany doświadczeń studentów poszukujących nowych rozwiązań, przykłady dobrych praktyk, profesjonalne strony internetowe, ciekawe lektury, informacje o przydatnych czasopismach metodycznych, b) tworzenie Bazy polonisty – prowadzenie wykazu pomocnych stron internetowych – wartościowych i użytecznych w pracy nauczyciela języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. 3. Na co zwracać uwagę w czasie hospitacji/obserwacji lekcji języka polskiego?: a) analiza i ocena działań dydaktycznych nauczyciela polonisty na podstawie konspektów studentów z grupy metodycznej, b) doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej i zespołowej oraz kształtowanie odpowiedzialności za powierzone zadania. 4. Co zawiera teczka praktyk? a) potwierdzenie wszystkich form i zadań praktyki (wskazania regulaminowe) b) przykłady: projektów lekcji języka polskiego w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć audytoryjnych, innowacji wartych upowszechnienia, integrowania wiedzy z różnych dziedzin, m.in. literaturoznawstwa i językoznawstwa, przedmiotów z bloku dydaktyki przedmiotowej oraz jej wykorzystania w szkolnej praktyce, analizy i interpretacje zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń, dydaktycznej autorefleksji oraz umiejętności krytycznego myślenia metodycznego, ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań, analizę efektów własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. c) kompetentne posługiwanie się terminologią stosowaną w dydaktyce przedmiotowej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Obowiązujące akty prawne. Zasady odbywania praktyk na WFPiK UAM, dokumentacja praktyk obowiązująca studentów specjalności nauczycielskiej (strona ZDLiJP). Wybrane internetowe portale i strony edukacyjne. Lektura omawiana w czasie zajęć audytoryjnych przedmiotów z bloku pedagogiczno-dydaktycznego. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna wykaz i obieg dokumentów dotyczących realizacji praktyki metodycznej w szkole ponadpodstawowej, - rozumie znaczenie twórczej pracy polonistycznej oraz ma poczucie odpowiedzialności za jej wyniki, posiada umiejętność współpracy z innymi, - wykorzystuje multimedia i technologie informacyjne – dociera do informacji, dokonuje selekcji i oceny krytycznej, - konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, wie, na co zwracać uwagę hospitując lekcje języka polskiego, zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne obserwowane w czasie praktyk, - dąży do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela polonisty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) Kryteria oceniania: - obecność na 80% zajęć i aktywny udział, - zaliczenie portfolio (złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.