Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny studentów języka arabskiego i kultury muzułmańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LKM-12JPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny studentów języka arabskiego i kultury muzułmańskiej |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Podyplomowe Studia Nauczania Języka Polskiego jako Obcego |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studentów z szeroko rozumianą problematyką etnologiczną i antropologiczną; - zaznajomienie z zagadnieniami różnorodności kulturowej i problemami wielokulturowości; - wprowadzenie elementów krajoznawstwa oraz religioznawstwa relewantnych dla przedmiotu; - omówienie zagadnień glottodydaktycznych z elementami językoznawstwa porównawczego; - student w trakcie kursu zdobywa umiejętności interkulturowe. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Krajoznawstwo państw arabskich i muzułmańskich Islam – historia, podstawowe założenia religii, ważne postaci, święta, symbole Zróżnicowanie językowe krajów arabskich. Nauczanie języka polskiego studentów arabskich Kultura islamu i krajów arabskich Zagadnienia z kręgu komunikacji kulturowej, pojęcie szoku kulturowego, stereotypu, uprzedzenia Komunikowanie w kontekście kulturowym, mowa ciała |
Literatura: |
J. Burszta, Antropologia kultury (dowolne wydanie) J. Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. (dowolne wydanie) E. Nowicka, Świat człowieka. Świat kultury. (dowolne wydanie) M. Dziekan Dzieje kultury arabskiej, Warszawa 2008 J. Danecki Współczesny język arabski i jego dialekty, Dialog, Warszawa 2001 (wydanie poprawione i uzupełnione 2009) J. Danecki Podstawowe wiadomości o islamie (t. I i II), Dialog, Warszawa 1997 (wydanie poprawione 2008) |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: - zna podstawowe tematy, pojęcia, zagadnienia oraz stan badań dotyczących tematyki antropologii kulturowej; - posiada wiedzę o zjawiskach występujących w różnorakich obszarach kulturowych; - potrafi analizować, tworzyć powiązania oraz wyciągać wnioski w celu stworzenia ogólnej teorii etnologicznej; - posiada umiejętności intrerkulturowe; - umie samodzielnie prowadzić badania antropologiczne, opracowywać i przedstawiać w formie pisemnej ich wyniki. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); - wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.