Laboratorium krytycznoliterackie - spec. kuratorstwo literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LK-11PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium krytycznoliterackie - spec. kuratorstwo literatury |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. kuratorstwo literatury (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie z podstawowymi koncepcjami i kategoriami krytycznoliterackimi, - umiejętność tworzenia form krytycznoliterackich, - kształtowanie umiejętności komunikacyjnych, - kształtowanie kompetencji odnoszenia tekstów literackich do szerszych ram społecznych, politycznych, estetycznych, - kształtowanie kompetencji pracy samodzielnej oraz współpracy, - umiejętności i zachowania związane z życiem literackim (dyskusje, debaty, spotkania autorskie). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Uniwersytecka UAM; Biblioteka Raczyńskich; Biblioteka PTPN; zasoby i źródła internetowe (repozytoria cyfrowe, wybrane strony autorskie, czasopisma internetowe); opracowany w ramach modernizacji przedmiotu korpusu tekstów w wersji elektronicznej; materiały udostępniane przez prowadzącego/prowadzącą. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, konwersatorium, samodzielne przygotowanie, warsztat, dyskusja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają charakter podwójny - studenci: 1) kształtują umiejętność krytycznej analizy dyskusji krytycznoliterackiej, biorąc jednocześnie udział w bieżących debatach oraz 2) ćwiczą formy krytycznoliterackie. |
Pełny opis: |
Treści przedmiotowe dla programu: - historia współczesnej krytyki literackiej w zarysie – spory, polemiki, - sposoby rozumienia krytyki literackiej dzisiaj – teorie, modele, praktyki, - gatunki i formy krytycznoliterackie, - polemiczne, wartościujące i krytyczne interpretowanie tekstów literackich, - literatura w kontekstach społecznych, politycznych i ekonomicznych, - aksjologia tekstów krytycznoliterackich, - komunikacyjne aspekty literatury i krytyki literackiej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: A. Galant, I. Iwasiów, 20 lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie, Szczecin 2010. A. Kałuża, Wielkie wygrane: wspólne sprawy poezji, krytyki i estetyki, Mikołów 2011 A. Werner, T. Żukowski (red.), Obraz literatury w komunikacji społecznej po roku ’89, Warszawa 2013. B. Warkocki, Różowy język. Literatura i polityka na początku wieku, Warszawa 2013. Była sobie krytyka. Wybór tekstów z lat dziewięćdziesiątych i pierwszych, oprac. D. Nowacki, K. Uniłowski, Katowice 2003. D. Kozicka, "Chamuły", "gnidy", "przemilczacze"... Antologia dwudziestowiecznego pamfletu polskiego, Kraków 2011. D. Kozicka, Krytyczne (nie)porządki. Studia o współczesnej krytyce literackiej w Polsce, Kraków 2012. D. Nowacki, K. Uniłowski (red.), 20 lat literatury polskiej 1989-2009. Życie literackie po roku 1989, Katowice 2010. G. Jankowicz, P. Marecki, A. Palęcka, J. Sowa, T. Warczok (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle torii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań, Kraków 2015. G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle torii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, Kraków 2015. I. Iwasiów, Granice. Polityczność prozy i dyskursu kobiet po 1989 roku, Szczecin 2013. I. Stokfiszewski, Zwrot polityczny, Warszawa 2009. J. Orska, Liryczne narracje: nowe tendencje w poezji polskiej 1989-2006, Kraków 2006. K. Dunin, Karoca z dyni, Warszawa 2000. K. Uniłowski, Prawo krytyki. O nowoczesnym i ponowoczesnym pojmowaniu literatury, Katowice 2013. K. Uniłowski, Przypadki krytyczne. Studia i szkice o krytyce, życiu oraz świadomości literackiej po roku 1918, Katowice 2007. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski (red.), Debaty po roku 1989. Literatura w procesach komunikacji, Warszawa 2017. M. Jaworski, Rewersy nowoczesności: klasycyzm i romantyzm w poezji oraz krytyce powojennej, Poznań 2009. M. Maryl, _życie literackie w sieci, Warszawa 2016. P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. P. Czapliński, P. Śliwiński, Kontrapunkt. Rozmowy o książkach, Poznań 1999. P. Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007. P. Czapliński, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków 2003. P. Kaczmarski, M. Koronkiewicz, J. Orska, J. Skurtys (red.), Tajne bankiety, Poznań 2014. P. Marecki (red.), Literatura polska 1989-2009. Przewodnik, Kraków 2010. P. Marecki, Pospolite ruszenie. Czasopisma kulturalno-literackie w Polsce po 1989 roku, Kraków 2005. P. Śliwiński, Świat na brudno: szkice o poezji i krytyce, Warszawa 2007. Polityka literatury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2009. T. Mizerkiewicz, Literatura obecna. Szkice o najnowszej prozie i krytyce, Kraków 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - zdefiniować pojęcie, a także określić miejsce, sytuację oraz funkcje współczesnej krytyki literackiej, - wskazać najważniejsze spory krytycznoliterackie w literaturze współczesnej, zrekonstruować poruszane przez nie problemy oraz sposoby argumentacji, krytycznie się do nich odnieść, - określić miejsce literatury na tle szerszych zjawisk kulturowych i komunikacyjnych, - napisać recenzję wybranego dzieła literackiego (powieść, tomik poetycki, reportaż, esej), - formułować ocenę tekstów krytycznoliterackich, - stworzyć i przeprowadzić wywiad (m.in. z pisarką, krytykiem literackim, socjologiem), - merytorycznie przygotować debatę/dyskusję; uczestniczyć w dyskusji/debacie; moderować dyskusję/debatę, - zaprojektować i poprowadzić spotkanie autorskie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardoz dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych ze współczesną krytyką literacką; wysoki stopień świadomości powiązań między literaturą i krytyką literacką a kwestiami ekonomicznymi, politycznymi, społecznymi; umiejętność dokonania merytorycznej krytyki testu literackiego oraz krytycznoliterackiego; bardzo dobra znajomość form krytycznoliterackich (definiowanie, rozpoznawanie w tekstach, stosowanie); bardzo dobrze opanowana wiedza z zakresu współczesnych sporów krytycznoliterackich; wysoka umiejętność argumentowania decyzji polemicznych, krytycznych i wartościujących; umiejętność projektowania wywiadu/spotkania literackiego; umiejętność pisania tekstu recenzenckiego w oparciu o wyznaczony model; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z dopuszczalnymi nieznacznymi brakami, zwłaszcza w zakresie umiejętności pisania tekstów recenzenckich; umiejętność określania współczesnej sytuacji krytyki literackiej; dobra znajomość polemik krytycznoliterackich; znajomość form krytycznoliterackich; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres braków w zakresie umiejętności pisania tekstów recenzenckich, sytuacji współczesnej krytyki literackiej oraz umiejętności merytorycznej krytyki tekstu krytycznoliterackiego; świadomość powiązań między literaturą i krytyką literacką a kwestiami ekonomicznymi, politycznymi, społecznymi; znajomość form krytycznoliterackich; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień i zjawisk związanych ze współczesną krytyką literacką; znajomość wybranych sporów i polemik krytycznoliterackich; umiejętność ogólnego wskazania powiązań między literaturą i krytyką literacką a kwestiami ekonomicznymi, politycznymi, społecznymi; pobieżna znajomość podstawowych form krytycznoliterackich (umiejętność ich definiowania, rozpoznawania oraz stosowania); umiejętność projektowania wywiadu/spotkania literackiego; umiejętność pisania tekstu recenzenckiego w oparciu o wyznaczony model; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu. dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z dopuszczalnymi większymi brakami w zakresie umiejętności pisania tekstów recenzenckich; ogólne orientowanie się w sytuacji krytyki literackiej po 1989 r.; pobieżna znajomość podstawowych sporów krytycznoliterackich oraz form krytycznoliterackich. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; nieumiejętność wskazania powiązań między literaturą i krytyką literacką a kwestiami ekonomicznymi, politycznymi, społecznymi; brak podstawowej wiedzy w zakresie współczesnej krytyki literackiej; brak umiejętności tworzenia tekstów recenzenckich; nieznajomość podstawowych form krytycznoliterackich; brak umiejętności argumentowania decyzji polemicznych, krytycznych, wartościujących; niedotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu. Kryteria oceniania: - obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach, - napisanie jednego tekstu recenzyjnego, - zaprojektowanie jednego wywiadu/spotkania z wybranym gościem (pisarzem, publicystą, krytykiem literackim, tłumaczem, socjologiem etc.) lub zaprojektowanie debaty/dyskusji, - aktywny udział w warsztatach krytyczno-redakcyjnych. |
Praktyki zawodowe: |
- brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dawid Gostyński, Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.