Literatura, język, władza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LJW-22PKKDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura, język, władza |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku polonistyki w kontekstach kultury (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Polonistyka w kontekstach kultury |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studentów z różnymi aspektami związków oraz zależności między literaturą i językiem a polityką i władzą - wskazanie w języku i literaturze polskiej XX i XXI wieku przykładów powyższych związków oraz zależności - wprowadzenie teoretyczne do krytycznej analizy dyskursu - wykształcenie umiejętności analizowania różnego rodzaju tekstów (literackich i nieliterackich) pod kątem ich związków z polityką i wpisanych w nie relacji oraz reprezentacji władzy (zwłaszcza władzy symbolicznej) - uwrażliwienie na różne przejawy manipulacji językowej i przemocy symbolicznej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - dyskusja w grupie - tworzenie słownika pojęć online - elementy wykładu - zajęcia warsztatowe (analiza i interpretacja tekstu) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3+1 (opcjonalnie za egzamin ustny) |
Skrócony opis: |
Tematem konwersatorium „Literatura, język, władza” są związki oraz zależności między literaturą i językiem a polityką i władzą. Studia literackich przypadków z polskiej prozy, liryki, eseistyki i publicystyki XX i XXI wieku, które poświadczają takie zależności, służyć mają nauce krytycznej analizy dyskursów i symbolicznych uniwersów kultury. Wprowadzenie do analizy i interpretacji tekstów literackich stanowi lektura prac teoretycznych z zakresu filozofii kultury, teorii dyskursu, gatunków i chwytów retoryczno-perswazyjnych. |
Pełny opis: |
1) Stworzenie słownika pojęć związanych z problematyką zajęć (np. władza, przemoc symboliczna, dyskurs, praktyki dyskursywne, dyskurs dominujący, dyskryminacja, hegemonia, polityka, polityczność, agitacja, perswazja, propaganda, nowomowa, literatura i sztuka zaangażowana, sztuka krytyczna, hermeneutyka podejrzenia, postkolonializm, postzależność, mowa nienawiści). 2) Zarys politycznej historii literatury polskiej XX i XXI wieku. 3) Wydarzenia polityczne jako cezury w periodyzacji procesu historycznoliterackiego: 1905, 1918, 1939-45, 1956, 1968-70, 1976, 1980-81, 1989. 4) Pisarze i pisarki wobec władzy: analiza wybranych przypadków (np. futuryści, Z. Nałkowska, T. Peiper, J. Mackiewicz, A. Wat, Cz. Miłosz, A. Ważyk, Nowa Fala). 5) Gatunki (literackie i nieliterackie) a polityka (np. powieść polityczna, manifest programowy, wiersz agitacyjny, pamflet polityczny, przemówienie polityczne, list protestacyjny) 6) Analiza i interpretacja wybranych utworów literackich pod kątem wpisanych w nie relacji i reprezentacji władzy, a także manipulacji językowej i przemocy symbolicznej. 7) Podstawy krytycznej analizy dyskursu (tu np. teksty M. Foucault, P. Bourdieu, E. Saida, K. Millet, Z. Baumana, M. Głowińskiego i in.). |
Literatura: |
Listę lektur ustala prowadzący zajęcia. Powinna ona zawierać: - ok. 7 tekstów prozatorskich (w całości lub wybranych fragmentach) - ok. 7 utworów poetyckich - ok. 5 tekstów nieliterackich - ok. 10 prac teoretycznych (w całości lub wybranych fragmentach). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka potrafi: - dostrzegać i definiować różnego rodzaju relacje między zjawiskami językowymi i literackimi a szeroko rozumianą sferą polityki i władzy; - usytuować rozpoznane w powyższy sposób zjawiska w szerszych kontekstach medialno-kulturowych; - analizować i interpretować konkretne teksty literackie i nieliterackie pod kątem wpisanych w nie relacji oraz reprezentacji władzy, manipulacji językowej i przemocy symbolicznej; - przedstawiać w perspektywie historycznej najważniejsze przykłady politycznych uwikłań języka i literatury polskiej w XX i XXI wieku; - definiować i poprawnie stosować dla celów analizy oraz interpretacji podstawowe pojęcia i metody z zakresu krytycznej analizy dyskursu; - napisać krótkie studium (typu case study) o tematyce związanej z problematyką zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pracy wykonanej podczas zajęć warsztatowych. Opcjonalnie - egzamin ustny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.