Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-LIN-22
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska jako obca

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem kursu jest wykształcenie:


- zdolności do refleksji nad różnorodnymi aspektami językoznawstwa

- umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa, umiejętność samodzielnego opisu wybranych problemów z dziedziny lingwistyki

- wiedzy na temat struktury systemu językowego oraz na temat wybranych problemów metodologicznych językoznawstwa


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Definicja języka. Język jako system znaków. Funkcje języka. Struktura aktu komunikacji. Budowa systemu językowego i jego podsystemów. Językoznawstwo i dyscypliny językoznawcze.

Pełny opis:

Definicja języka. Język jako system znaków.

Charakterystyka języka

- konwencjonalność języka

-foniczność, dwustopniowość, abstrakcyjność i polisemiczność znaków językowych

- dwuklasowość języka

- uniwersalność systemu językowego

System językowy i jego realizacja

- granice systemu językowego

- tekst, wypowiedź, dyskurs

- rola elementów paralingwistycznych w mówieniu

Funkcje języka

- trójkąt Karla Bühlera

- schemat Romana Jakobsona

- teoria Leona Zawadowskiego i Haliny Kurkowskiej

- koncepcja Johna L. Austina

Struktura aktu komunikacji

- termin pragmatyka

- typy aktów mowy

- teoria implikatur Herberta P. Grice’a

Budowa systemu językowego

- hierarchiczna budowa języka

- podsystem fonologiczny

Podsystem morfologiczny

- termin morfem

- typy i funkcje morfemów

- słowotwórstwo

- fleksja

Podsystem składniowy

- reguły składniowe

- typy schematów składniowych

- zdania złożone i ich rodzaje

Części mowy

- podział leksemów na klasy funkcjonalne

- części mowy – charakterystyka

Struktura semantyczna słownictwa

- słownik jako zasób pojęć

- relacje semantyczne między leksemami

- subiektywna kategoryzacja świata

- derywacja słowotwórcza

Językoznawstwo jako nauka humanistyczna

- interpretacja i wartościowanie

Dyscypliny językoznawcze

- językoznawstwo wewnętrzne i zewnętrzne

- językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne

- typy badań porównawczych

Podstawowe problemy językoznawstwa historycznego

- źródła i przyczyny zmian językowych

- badania diachroniczne

- pojęcie prajęzyka

- kształtowanie się języka polskiego

Literatura:

 Bühler Karl, Teoria języka, Kraków 2004

 Eco Umberto, W poszukiwaniu języka uniwersalnego, Warszawa 2002

 Furdal Antoni, Językoznawstwo otwarte, Wrocław 2000

 Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2010 (podręcznik)

 Whorf Benjamin Lee, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002

 Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2010

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu językoznawstwa

- zilustrować nabytą wiedzę przykładami w języku polskim

- zdobyć się na refleksję metajęzykową

- czytać i rozumieć lektury z zakresu językoznawstwa w języku polskim

- orientować się w problemach badawczych współczesnych dyscyplin lingwistycznych

- wykazać się znajomością struktury polskiego systemu językowego

- orientować się w podstawowych problemach językoznawstwa historycznego

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy w grupie)

- wartość merytoryczna wypowiedzi oraz prezentacji przedstawianych na zajęciach

- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na pisemnym teście zaliczeniowym

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)