Literatura dziecięca - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LD-12PDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura dziecięca - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i terminologią literatury dziecięcej ze szczególnym uwzględnieniem jej specyfiki, miejsca w kulturze, w społeczeństwie, w tym ― sposobu funkcjonowania we współczesnej szkole, - kształcenie świadomości potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do tekstów literatury dla niedorosłego czytelnika, - analizowanie i interpretowanie utworów literackich dla dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem lektury szkolnej, - kształcenie umiejętności związanych z rozwijaniem nawyków czytelniczych i postaw proczytelniczych oraz zainteresowań lekturowych uczniów szkoły podstawowej, - dostrzeganie i rozumienie kontekstów funkcjonowania lektury szkolnej oraz jej związków z tzw. nowymi mediami. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach, indywidualna analiza i interpretacja wybranej/wskazanej książki dla młodego czytelnika (1. lektura szkolna, 2. książka spoza listy lektur), pisemnie zespołowo opracowana propozycja listy lektur (uwzględniająca specyfikę adresata i współczesne zjawiska literackie, w których uczestniczy młody czytelnik). |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - wokół dzieciństwa – od nieobecności do odrębności (historia dzieciństwa, interdyscyplinarność studiów nad dzieciństwem, rola literatury w rozwoju dziecka), - literatura dziecięca i młodzieżowa – zagadnienia definicyjne („osobność” literatury dziecięcej, semiotyczna natura tekstów dla młodego odbiorcy; dydaktyzm i artyzm, wiersz dla dzieci, wiersz dziecięcy), - wybrane zjawiska literatury dziecięcej i młodzieżowej w kontekście historycznym. Klasyka literatury dziecięcej i młodzieżowej – tradycyjne i nowe opracowania; baśń tradycyjna a baśń literacka – różnice i punkty wspólne; złożoność sfery aksjologicznej; baśniowe inspiracje w literaturze i kulturze polskiej; przemiany w polskiej poezji dla dzieci (od S. Jachowicza po współczesność), - tendencje w najnowszej literaturze dla młodego czytelnika; krytyka literatury dla młodego czytelnika; zagadnienia cenzury oraz tabu; literatura dziecięca/młodzieżowa a interdyscyplinarne badania kulturowe (np. gender, postkolonializm, wielokulturowość), - literatura dziecięca/młodzieżowa – w obiegu szkolnym; kanon lektur; lektura obowiązkowa – lektura uzupełniająca; biblioteka szkolna a rozwój czytelnictwa; propozycja własnej listy lektur, - literatura dziecięca i młodzieżowa w perspektywie biblioterapeutycznej; storytelling, - wybrane problemy edytorstwa książek dla dzieci; rola ilustracji w książkach dla dzieci i młodzieży; komiks; picture book; problem artyzmu i komercji, - medialne reprezentacje książki dla dzieci (biblioteki cyfrowe, czasopisma eksperckie, e-książki dla dzieci, strony autorskie, strony wydawnicze, fora internetowe czytelników, blogi literackie; audycje radiowe), - funkcja i zadania biblioteki szkolnej – zbiory proponowane przez biblioteki, jakie zadania proponuje, promocja książki dziecięcej i czytelnictwa dziecięcego (czytelnik oporny, kryzys czytelniczy klasy IV, sposoby zachęcania do czytelnictwa). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Cieślikowski Jerzy, Wielka zabawa (folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecięca, wiersze dla dzieci), Wrocław 1985. Gromadzka Beata, Widząc – rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej, Poznań 2009. Leszczyński Grzegorz, Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015. Molicka Maria, Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011. Michułka Dorota. Ad usum Delphini. O szkolnej edukacji literackiej – dawniej i dziś, Wrocław 2013. Nowe odsłony klasyki w szkole. Literatura XIX wieku, red. E. Jaskółowa, K. Jędrych, Katowice 2013. Smuszkiewicz Antoni, Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, Poznań 2015. Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media, red. M. Wróblewski, Elżbieta Kruszyńska, A. Szwagrzyk, Toruń 2015. Waksmund Ryszard, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000. Zabawa Krystyna, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013. Wybrane artykuły z czasopism” „Guliwer”, „Ryms”, „.Polonistyka. Innowacje”. Wykaz literatury podmiotowej podaje wykładowca. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna specyfikę i zadania literatury dla młodego czytelnika, referuje jej miejsce w kulturze, społeczeństwie, w szkole; wyjaśnia, na czym polega potrzeba interdyscyplinarności rozważań nad literaturą dziecięcą, - posługuje się terminologią funkcjonującą w obszarze badań literatury dla młodego czytelnika, - zna i omawia wybrane pozycje należące do arcydzieł literatury dziecięcej i młodzieżowej (polskiej i światowej) oraz teksty z literatury najnowszej, - dokonuje analizy i interpretacji wskazanych/ wybranych tekstów w kontekście dziecięcości z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, - rozwija postawę refleksyjnego praktyka – podejmuje próby dostosowania książki do potrzeb intelektualnych i emocjonalnych ucznia, jego indywidualnych predyspozycji oraz do zadań przedmiotu; ma wiedzę dotyczącą roli nauczyciela w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi przygotować pełną oraz bezbłędną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej; swobodnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, w sposób uzasadniony wykorzystuje konteksty innych dziedzin, bardzo dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury; uczestniczy aktywnie w zajęciach i rozmowie grupowej dotyczącej wyboru lektur szkolnych; uzyskuje bardzo dobry wynik testu. dobry plus (+db; 4,5): student potrafi przygotować pełną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, swobodnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, w sposób uzasadniony wykorzystuje konteksty innych dziedzin – w pracy pojawiają się drobne usterki do skorygowania; dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury; uczestniczy aktywnie w zajęciach i rozmowie grupowej dotyczącej wyboru lektur szkolnych, wysoki wynik testu. dobry (db; 4,0): student potrafi przygotować dobrą analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, poprawnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, umiejętnie przywołuje konteksty interpretacyjne – w pracy zdarzają się usterki (merytoryczne lub językowe); dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury, aktywnie uczestniczy w zajęciach, osiąga dobry wynik testu. dostateczny plus (+dst; 3,0): student przygotowuje poprawną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej, formułuje uzasadnione założenia interpretacyjne – w pracy widoczne są usterki i błędy (merytoryczne i/lub językowe); dostatecznie zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury; w czasie zajęć pracuje w nierównym tempie, osiąga średni wynik testu. dostateczny (dst; 3,0): opracowana przez studenta analiza i interpretacja tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej zawiera błędy (merytoryczne i językowe) – jednak nie przekreślają one całkowicie założonych celów; niski stopień znajomości zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur, słaba aktywność w pracy zespołowej, osiąga pozytywny wynik testu. niedostateczny (ndst; 2,0): student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anita Gis, Beata Gromadzka, Jerzy Kaniewski, Paulina Słoma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anita Gis, Beata Gromadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anita Gis, Beata Gromadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.