Lektorat języka polskiego: Kształcenie aktywnych sprawności językowych - pisanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KSJP2-12JPODM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lektorat języka polskiego: Kształcenie aktywnych sprawności językowych - pisanie |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska jako obca |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie wiedzy z zakresu kompozycji tekstów współczesnego języka polskiego ze szczególnym uwzględnieniem tekstów użytkowych, - przekazanie wiedzy z zakresu redakcji tekstów współczesnego języka polskiego, - rozwinięcie umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej o języku z praktycznym użyciem form gramatycznych, - rozwinięcie umiejętności samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami – w tym ich językowej analizy, - rozwinięcie umiejętności odnoszenia zagadnień z zakresu gramatyki współczesnego języka polskiego do różnorodnych tekstów użytkowych, - rozwinięcie umiejętności poprawnego wypowiadania się w mowie i piśmie w języku polskim, - stymulowanie rozwoju kompetencji aktywnych w zakresie samodzielnego tworzenia tekstów uwzględniających zróżnicowanie stylowe języka, - stymulowanie rozwoju kompetencji leksykalnej – przede wszystkim w odniesieniu do odmian stylowych języka, - rozwinięcie świadomości językowej, uwrażliwienie na obserwację zjawisk językowych wśród użytkowników języka, - wypracowanie podstawowych zdolności działań pragmalingwistycznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka polskiego na poziomie B2 lub wyższym. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 8 (4+4) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Zróżnicowanie współczesnego języka polskiego – wprowadzenie (kryteria; dyscypliny; podstawowe słownictwo opisu struktur i jednostek językowych): - teksty nieoficjalne a formalne, np. list prywatny formalny i nieformalny, - słownictwo: zdrobnienia, zgrubienia, spieszczenia. 2. Teksty oficjalne i formalne, np. list urzędowy/motywacyjny, podziękowania, skarga, podanie: - słownictwo: role urzędnik - petent, przełożony - podwładny, - gramatyka: wołacz; odmiana nazwisk; - odmiana języka: styl formalny; urzędowy. 3. Małe formy podawcze, np. opis, opowiadanie: - słownictwo: onomatopeje, słownictwo określające wrażenia zmysłowe, - gramatyka: formy bezosobowe czasowników ("słyszało się" itp.). - odmiana języka: styl artystyczny. 4. Teksty prasowe, np. notatki, wiadomości, komentarze prasowe, sprawozdanie: - słownictwo: wypadki, przestępstwo, - gramatyka: imiesłowy przysłówkowe (imiesłowowe równoważniki zdania), - odmiana języka: dyskurs medialny (styl dziennikarski). 5. Teksty reporterskie/eseje: - słownictwo: relacje społeczne, - gramatyka: czasowniki z prefiksami nadającymi im szczególne znaczenie (np. prze-), czasowniki ruchu, - odmiana języka: styl potoczny (neutralny), styl artystyczny. 6. Relacja, dialog/kłótnia: - słownictwo: relacje rodzinne i towarzyskie, wulgaryzmy, - gramatyka: słowotwórstwo/derywacja (tu szczególnie rzeczowniki odprzymiotnikowe – np. głupota; formy augmentatywne), - odmiana języka: styl potoczny (nacechowany), styl artystyczny (stylizacja wypowiedzi na język mówiony). 7. Teksty użytkowe, np. instrukcja obsługi: - słownictwo: środki lokomocji, - gramatyka: składnia - układ linearny wypowiedzeń, - odmiana języka: styl nieformalny. 8. Teksty stylizowane (gra z konwencją językową): - słownictwo: archaizmy, dialektyzmy, - gramatyka: tryb rozkazujący, - odmiana języka: styl biblijny. 9. Reklamy, slogany, opis oferty: - słownictwo: handel, homonimy (homogramy, homofony), - gramatyka: stopniowanie przymiotników, - odmiana języka: styl nieformalny, dyskurs medialny. 10. Recenzje: - słownictwo: film, teatr, telewizja, książka, - gramatyka: synonimia syntaktyczna, - odmiana języka: styl publicystyczny, dyskurs medialny. 11. Wywiad: - słownictwo: podróże i edukacja, - gramatyka: odmiana zaimków osobowych, wskazujących, dzierżawczych, - odmiana języka: styl publicystyczny, dyskurs medialny. 12. Nota biograficzna/życiorys: - słownictwo: edukacja i zawody, - gramatyka: miejscownik, - odmiana języka: styl popularnonaukowy. 13. Teksty naukowe, np. abstrakt, artykuł (fragment): - słownictwo: terminy (wybrane z zakresu dyscyplin i subdyscyplin obecnych w programie studiów), - gramatyka: strona bierna, - odmiana języka: styl naukowy. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Akty i gatunki mowy, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej, J. Szudry. Wielki słownik ortograficzny PWN (wydanie najnowsze). Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN (wydanie najnowsze). Słownik frazeologiczny PWN, oprac. A. Kłosińska, Warszawa 2011. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, praca zbiorowa pod red. K. Kłosińskiej, wyd. nowe, zmienione Warszawa 2014. Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, praca zbiorowa, PWN, Warszawa 2009. Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, praca zbiorowa pod redakcją E. Malinowskiej. J. Noceń. U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, PWN, Warszawa 2010. M. Bańko, Słownik wyrazów trudnych i kłopotliwych, Warszawa 2010. M. Kuziak, S. Rzepczyński, Sztuka pisania po polsku. Poradnik praktyczny, Warszawa – Bielsko Biała 2008. A. Markowski, Praktyczny poradnik językowy, Warszawa 2004. A. Ruszer, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C1, Kraków 2014. A. Wolański, A. Majewska-Tworek, M. Zaśko-Zielińska, T. Piekot, E. Wolańska, Jak pisać i redagować?, Warszawa 2013. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. Encyklopedia języka polskiego pod red. S. Urbańczyka, wyd. III, Wrocław 1992. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego pod red. K. Polańskiego, wyd. II, Wrocław – Warszawa – Kraków 1999. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993. J. Grzenia, Słownik nazw własnych. Ortografia, wymowa, słowotwórstwo i odmiana, Warszawa 1998. Słownik interpunkcyjny języka polskiego z zasadami przestankowania pod red. J. Podrackiego, Warszawa 1994. Wielki słownik poprawnej polszczyzny pod red A. Markowskiego, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna i właściwie opisuje podstawy zróżnicowania odmian współczesnej polszczyzny, - potrafi redagować wybrane formy wypowiedzi pisemnych w zakresie tekstów użytkowych, podawczych, informujących, komentujących, - perswazyjnych, naukowych i popularnonaukowych; potrafi stylizować teksty, - potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie i w piśmie adekwatnie do poziomu kompetencji, - potrafi zredagować tekst naukowy pod względem edytorskim, - potrafi rozpoznać styl tekstu i przeprowadzić jego analizę z uwzględnieniem jego wyznaczników, - potrafi stosować zasady ortografii i interpunkcji, - wypracowuje strategie służące minimalizowaniu liczby błędów leksykalnych, gramatycznych i stylistycznych, - potrafi wykonać samodzielną korektę tekstu, - otrafi pracować redakcyjnie z wykorzystaniem podstawowych źródeł (poradniki, słowniki itp.), - potrafi przygotować plan wypowiedzi adekwatny do potrzeb i intencji komunikacyjnej, - poprawnie wykorzystuje materiały glottodydaktyczne podczas zajęć oraz w pracy własnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i bardzo dobre opanowanie praktycznych umiejętności w zakresie sprawności pisania (w odniesieniu do zróżnicowania stylowego współczesnego języka polskiego), bardzo dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie tej wiedzy, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej oraz bardzo wysokie kompetencje ortograficzne i interpunkcyjne, bardzo duża aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, bardzo dobre oraz systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć). dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie analiz tekstowych. dobry (db; 4,0): dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i dobre opanowanie praktycznych umiejętności w zakresie sprawności pisania (w odniesieniu do zróżnicowania stylowego współczesnego języka polskiego), dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie tej wiedzy, stosunkowo wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej oraz wysokie kompetencje ortograficzne i interpunkcyjne, aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, dobre oraz systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca znajomość wiedzy przedmiotowej i zadawalające opanowanie praktycznych umiejętności w zakresie sprawności pisania (w odniesieniu do zróżnicowania stylowego współczesnego języka polskiego), zadawalająca znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie tej wiedzy, zadawalająca świadomość w zakresie poprawności językowej oraz elementarne kompetencje ortograficzne i interpunkcyjne, aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć). dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość wiedzy przedmiotowej i dostateczne opanowanie praktycznych umiejętności w zakresie sprawności pisania (w odniesieniu do zróżnicowania stylowego współczesnego języka polskiego), podstawowa znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie tej wiedzy, dostateczna świadomość w zakresie poprawności językowej oraz elementarne kompetencje ortograficzne i interpunkcyjne, dostateczna aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, zadawalające przygotowanie merytoryczne do zajęć). niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna znajomość wiedzy przedmiotowej i niedostateczne opanowanie praktycznych umiejętności w zakresie sprawności pisania (w odniesieniu do zróżnicowania stylowego współczesnego języka polskiego), brak podstawowej znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie tej wiedzy, niedostateczna świadomość w zakresie poprawności językowej oraz brak elementarnych kompetencji ortograficznych i interpunkcyjnych, niedostateczna aktywność w trakcie zajęć (znikome uczestniczenie w dyskusji, niezadawalające przygotowanie merytoryczne do zajęć). Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej), - adekwatność i poprawność pisemnych prac zaliczeniowych, - sprawność językowa, umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim (zwłaszcza w piśmie), umiejętność samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami, - umiejętność zaprezentowania na egzaminie nabytych kompetencji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LEKT
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Hofmański | |
Prowadzący grup: | Wojciech Hofmański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LEKT
PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Hofmański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.