Korespondencja sztuk w cyberkulturze - spec. kultury mediów cyfrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KSC-21PDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Korespondencja sztuk w cyberkulturze - spec. kultury mediów cyfrowych |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacji kultury mediów cyfrowych dla X-S2-FilPol |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Cele kształcenia: | - zaznajomienie studentów z pojęciem korespondencji sztuk w perspektywie historycznej - powiązanie pojęć odnoszących się do różnych dziedzin sztuki, wskazanie na zależności pomiędzy rozmaitymi sztukami ze szczególnym naciskiem na współczesną kulturę - przybliżenie podstawowych pojęć, kategorii i narzędzi metodologicznych komparatystyki interdyscyplinarnej - doskonalenie umiejętności analizy tekstów literackich pozostających w różnorodnych relacjach z muzyką, filmem oraz sztukami wizualnymi - wykształcenie biegłości w poruszaniu się po współczesnych przestrzeniach funkcjonowania i wytwarzania sztuki ze szczególnym naciskiem na w cyberprzestrzeń |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | V rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka WFPiK |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | dyskusja z elementami wykładu, interpretacja tekstów naukowych i literackich, prezentacja zagadnienia samodzielnie przygotowana przez studenta |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Korespondencja sztuk w perspektywie historycznej. Problemy interdyscyplinarności w wariancie kulturowym. Typy relacji literatury oraz sztuk wizualnych, filmu i muzyki; relacje słowno-obrazowe. Korespondencja sztuk w XX-wiecznej awangardzie. Sztuka interaktywna oraz sztuka nowych mediów. Problem intermedialności współczesnej sztuki. Sztuka w społecznościach internetowych; społeczna produkcja sztuki, status dzieła sztuki w cyberprzestrzeni. Dostępność sztuki w cyberprzestrzeni. |
Pełny opis: |
Korespondencja sztuk w perspektywie historycznej. Problemy interdyscyplinarności w wariancie kulturowym. Typy relacji literatury oraz sztuk wizualnych, filmu i muzyki; relacje słowno-obrazowe. Korespondencja sztuk w XX-wiecznej awangardzie. Sztuka interaktywna oraz sztuka nowych mediów. Problem intermedialności współczesnej sztuki. Sztuka w społecznościach internetowych; społeczna produkcja sztuki, status dzieła sztuki w cyberprzestrzeni. Dostępność sztuki w cyberprzestrzeni. |
Literatura: |
1. Benkler Yochai, Bogactwo sieci, Jak społeczna produkcja zmienia rynek i wolność, przeł. Rafał Próchniak, Warszawa 2008. 2. Foster Hal, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2010. 3. Gwóźdź Andrzej (red.), Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Warszawa 2008. 4. Gwóźdź Andrzej, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 2003. 5. Manovich Lev, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa 2006. 6. Praz Mario, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. Wojciech Jakiel, Gdańsk 2007. 7. Richard Schechner, Performatyka: wstęp, przeł. Tomasz Kubikowski, Wrocław 2006. 8. Nikolaus R. Schweizer, Tradycyjna pozycja ut pictura poesis, przeł. Irena Fessel, [w:] Ut pictura poesis, red. Marek Skwara, Seweryna Wysłouch, Gdańsk 2006. 9. Ewa Wójtowicz, Net Art, Kraków 2008. 10. Žižek Slavoj, Przekleństwo fantazji, przeł. Adam Chmielewski, Wrocław 2001 (tu rozdziały V i VI). Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: dostrzegać zależności pomiędzy poszczególnymi dziedzinami sztuki i analizować je za pomocą poznanych pojęć powiązać pojęcia współczesnych teorii kultury na gruncie analizy poszczególnych dziedzin sztuki rozpoznać i nazwać istniejące w utworach literackich typy relacji między literaturą a muzyką, filmem oraz sztukami wizualnymi objaśnić zjawiska literatury, muzyki i sztuk wizualnych oraz filmu w kategoriach ich wzajemnych relacji i oddziaływań zdefiniować bądź sproblematyzować współczesny status dzieła sztuki oraz relacje nadawczo-odbiorcze w cyberkulturowej komunikacji samodzielnie kształtować metadyskurs naukowy w zakresie korespondencji sztuk |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność w trakcie zajęć i wartość merytoryczna wypowiedzi (udział w dyskusji) - wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji przygotowywanych na zajęcia - poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na kolokwium zaliczeniowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.