Językoznawstwo współczesne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-JW-11PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo współczesne |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - przekazanie niezbędnej wiedzy dotyczącej pogranicza literaturoznawczo-językoznawczego, przede wszystkim wskazanie źródeł, podstaw dyskursu oraz operatywnych narzędzi analizy i opisu współczesnych tekstów artystycznych, - przekazanie wiedzy na temat podstawowych szkół badawczych w obrębie współczesnego pogranicza językoznawstwa i innych dziedzin humanistyki, - rozwinięcie umiejętności analizy budowy tekstów literackich w ścisłej relacji z procesem interpretacji tekstu – wzrost lingwistycznej świadomości interpretatora, - rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów artystycznych z wykorzystaniem narzędzi językoznawczych, - wyrobienie umiejętności prowadzenia dyskusji, argumentowania sądów, a także wypracowanie precyzji badawczej (szczególnie terminologicznej) – zwłaszcza przy podejmowaniu indywidualnych inicjatyw, - rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie z okazywaniem szacunku wobec innych uczestników zajęć; wzmacnianie samoświadomości, - popularyzacja gorliwego czytelnictwa oraz uczestnictwa w kulturze. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | dyskusja w grupie w ramach zajęć i konsultacji, komentarz do lektury, indywidualny projekt interpretacyjny (konsultowany) |
Pełny opis: |
Język literatury. Zobowiązania literatury (?): tradycja języka literackiego a język literatury, literatura jako wzorzec mowy, kanon literacki, społeczne i tożsamościowe implikacje języka literackiego; stereotypy analityczne w opisie języka literatury – komunikacja literacka. Kategoria tekstu. Zadania tekstologii integralnej: definicje tekstu, tekstologia – główne kierunki i szkoły badawcze, badawcze zadania tekstologii. Semantyka tekstu artystycznego: elementy składowe tekstów artystycznych, język tekstu artystycznego – parametry opisu, wiersz a proza, wiersz wolny jako forma systemowa, redakcja tekstu, intencja odbiorcza, oralność i piśmienność; graficzność wiersza wolnego a jego wartość semantyczna. Stylistyka, style odbioru, idiostyl: styl – charakterystyka i definicja, stylistyka – główne kierunki i szkoły badawcze, badawcze zadania stylistyki, problem idiostylu, propozycja stylów odbioru. Podmiot w tekście (literackim): kategoria podmiotu w ujęciu komunikacji literackiej, podmiot literacki a interpretacja – konteksty charakterystyki, projektowanie podmiotowości a problem referencji w języku, próby interpretacyjne. Intencja autorska a praktyka lekturowa (esencjalizm i referencja): pojęcia esencjaliznu i referencji – historia i ewolucja stanowisk krytycznych, zróżnicowane próby interpretacyjne. Metafora (inopia): pojęcie metafory – historia i ewolucja stanowisk krytycznych, aspekty badań nad metaforą: teoretycznoliteracki, filozoficzny i językoznawczy, retoryczne podstawy inopii a problem referencji, próby interpretacyjne. Antropologia słowa. Antropolingwistyka. Antropologia literatury: nowe propozycje badawcze i ich związki z językoznawczą analizą języka artystycznego, perspektywy badawcze pogranicza językoznawczego, próby interpretacyjne. Uzupełnienie: lingwistyka mentalna: formalne i kognitywne aspekty zdolności językowej, gramatyka a proces poznawania i opisywania zjawisk – kategoryzacja, psycholingwistyka, socjolingwistyka i neurolingwistyka – perspektywy badawcze. |
Literatura: |
a) Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2010, b) Bińczyk E., Obraz, który nas zniewala. Współczesne ujęcia języka wobec esencjalizmu i problemu referencji, Kraków 2007, c) Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990, d) Paveau M.-A., Sarfati G.-É., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009, e) Podmiot w języku i kulturze, pod red. J. Bartmińskiego i A. Pajdzińskiej, Lublin 2008, f) Stępnik K., Filozofia metafory, Lublin 1988, g) Witosz B., Dyskurs i stylistyka, Katowice 2009, h) Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. Zob. też www.kjp.amu.edu.pl. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - zdefiniować podstawowe terminy językoznawcze związane z rozszerzonym opisem tekstów artystycznych, potrafi wyliczyć parametry analizy tekstologicznej; umie zaprezentować i omówić elementarną literaturę przedmiotu - scharakteryzować najważniejsze szkoły badawcze (w obrębie badań nad językiem artystycznym) - wyjaśnić trudności wynikające z tekstologicznej analizy tekstów literackich; rozróżnia i opisuje zjawiska semantyczne mogące konstytuować specjalne porządki tekstów; potrafi zakwalifikować poszczególne tekstowe przypadki zjawisk semantycznych do odpowiednich klas analitycznych (skorelowanych z narzędziami językoznawczej analizy), umie uogólnić klasyfikowane procesy, a także zilustrować to stosownymi przykładami tekstów artystycznych - budować projekty interpretacyjne, stosując poznane językoznawcze narzędzia analityczne - przedyskutować problematyczne zjawiska tekstowe i semantyczne, umie przy tym odnieść się do perspektyw innych nauk humanistycznych (wykazać graniczność metodologiczną na wybranych przykładach) - uzasadnić swój pogląd na projekt interpretacyjny, nawiązując przy tym do poznanej literatury przedmiotu (stanowisk badawczych) - podjąć próbę oceny poznawanych prac badawczych i stopnia zaawansowania analitycznego w przedkładanych (w trakcie zajęć) propozycjach metodologicznych - odnieść się do zróżnicowanych tekstów kultury, ma przy tym świadomość dyskursywności budowanych sądów i podstaw odbioru, co wzmacnia w nim postawy społeczne (współtworzenie kultury) - postrzegać lekturę jako indywidualne wyzwanie (wzmacnianie samoświadomości). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają: - aktywność w trakcie zajęć (przygotowanie merytoryczne i udział w dyskusji), - wartość merytoryczna indywidualnego projektu interpretacyjnego, - umiejętność zaprezentowania wiedzy i umiejętności podczas kolokwium zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.