Jak dobrze pisać? - spec. dziennikarstwo i public relations
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-JDP-12PDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jak dobrze pisać? - spec. dziennikarstwo i public relations |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. dziennikarstwo i PR (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - rozwijanie sprawności redagowania tekstów, - kształcenie umiejętności językowych (przede wszystkim w zakresie stylistyki, retoryki oraz pragmatyki), - doskonalenie umiejętności dyskursywnych (dyskusja, polemika, dialog, spór), - usprawnianie umiejętności argumentacyjnych (krytyka tekstu pisanego, ocena własnych i cudzych prac itp.), - rozbudzanie i rozwój możliwości twórczych w zakresie tekstów pisanych o zróżnicowanym charakterze, - kształtowanie świadomości językowej i kulturowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - trud pisania. Jak zacząć, żeby dobrze skończyć, - specjalnie dla… Jak trafić do adresata, - teksty w kontekstach. Jak nie zaprzepaścić szansy, - twórca, autor, narrator. Jak ocalić nadawcę, - przekleństwo słownika. Jak dobierać słowa, - treści, myśli, sensy. Jak posługiwać się danymi, - anatomia tekstu. Jak to wszystko poukładać, - cechy tekstu. Jak zrobić wrażenie, - cytaty z Tacyta. Jak używać cudzych słów, - same opisy. Jak przedstawiać świat, - dramat, groza, horror. Jak wybrać konwencję, - żeby nas czytano. Jak zaistnieć. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Bartmiński J., Styl potoczny, [w:] Język a kultura, t. 5: Potoczność w języku i kulturze, red. J. Anusiewicz, F. Nieckula, Wrocław 1992 (dostępny online). Dutka E., Kompozycja jako problem (nie tylko) retoryczny, [w:] Retoryka, red. M. Barłowska, A.Budzyńska-Daca, P. Wilczek, Warszawa 2009, s. 77-97. Eco U., Kilka weryfikacji: komunikat reklamowy, przeł. A. Weinsberg, [w:] tegoż, Pejzaż semiotyczny, Warszawa 1972. Gajda S., Trudny powrót stylu, [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s. 23-28. Grzelka M., Kula A., Przytoczenie w przekazie medialnym, Poznań 2012, rozdz. 1, s. 17-36. Jerzyk E., Proces kreatywności i jego uwarunkowania w obszarze marketingu, Poznań 2007. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998, s. 49-54 (1.7-1.8). Kula A., Cechy stylowe publicystyki ekonomicznej na materiale „Polityki” z lat 1957-2004, Poznań 2010, rozdz. 1, s. 32-69. Leśniewska Z., Kreatywność i oryginalność w reklamie: sztuka dla sztuki czy szansa na zwiększone sprzedaż?, „Harvard Business Review Polska”, nr 4, 2005. Lewiński P. H., Retoryka reklamy, Wrocław 1999, s. 43-69. Łysakowski T., Wpływowe osoby. Gramatyka i perswazja, Warszawa 2005. Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010, cz. I, s. 11-41. Nieckula F., Język ustny a język pisany, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001, s. 98-113. Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003, s. 108-118. Przyborska-Borkowicz A., Scenariusze komunikacyjne uwarunkowane sytuacją, [w:] http://cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/scenariusze_komunikacyjne_uwarunkowane_sytuacja/ Wilcz-Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2011, cz. I, s. 13-43. Wilkoń A., Spójność i struktura tekstu, Kraków 2002, s. 135-157. Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008, s. 37-58. Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005, s. 229-253. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - przedstawić zróżnicowanie współczesnej polszczyzny pisanej, - wyjaśnić rolę konwencji, gatunków i stylów w kulturze, - czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu teorii aktu twórczego, warsztatu pisarskiego i studiów nad językiem, - pisać teksty zróżnicowane pod względem celu, stylu i obiegu (np. paraliteracki, dziennikarski, promocyjny, urzędowy, popularnonaukowy etc.), - dokonać w piśmie lub w mowie analizy krytycznej i interpretacji tekstów powstałych w ramach zajęć (prac własnych i cudzych), - samodzielnie uzasadnić określony wybór środków kształtowania wypowiedzi, - współpracować w zespole nad zadaniami twórczymi i krytycznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu, bardzo dobre korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, bardzo dobra znajomość zróżnicowania współczesnej polszczyzny pisanej, bardzo dobra znajomość konwencji, gatunków i stylów, bardzo dobra umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, bardzo dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, bardzo wysoka kultura dyskusji. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie praktycznym – pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu i ich krytycznego analizowania. dobry (db; 4,0): dobra umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu, dobre korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, dobra znajomość zróżnicowania współczesnej polszczyzny pisanej, dobra znajomość konwencji, gatunków i stylów, dobra umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, wysoka kultura dyskusji. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu, zadowalające korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, zadowalająca znajomość zróżnicowania współczesnej polszczyzny pisanej, przeciętna znajomość konwencji, gatunków i stylów, zadowalająca umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, zadowalająca umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, kultura dyskusji na poziomie zadawalającym (np. przewaga czynników emocjonalnych nad merytorycznymi). dostateczny (dst; 3,0): niezadowalająca umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu (np. teksty nieoryginalne, wtórne, z błędami, niespełniające określonych kryteriów), przeciętne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, zadowalająca znajomość zróżnicowania współczesnej polszczyzny pisanej, nikła znajomość konwencji, gatunków i stylów, słaba umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, słaba umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, niska kultura dyskusji. niedostateczny (ndst; 2,0): nieumiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu, ubogi repertuar środków kształtowania wypowiedzi, niezadowalająca znajomość zróżnicowania współczesnej polszczyzny pisanej oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu, w tym brak umiejętności samodzielnego komentowania prac teoretycznych, nieumiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, bierność w dyskusji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Grzelka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.