Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Practical Teaching of Croation Language

General data

Course ID: 03-JC-12CSDM-E
Erasmus code / ISCED: 09.8 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Practical Teaching of Croation Language
Name in Polish: Praktyczna nauka języka chorwackiego
Organizational unit: Institute of Slavic Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku programu DU-FilChorSerb
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii chorwackiej (studia magisterskie)
Course homepage: http://www.slavic.amu.edu.pl
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 5.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Croatian
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

Przedmiotem zajęć jest praktyczna nauka języka chorwackiego. Student opanowuje umiejętność pisania, czytania i mówienia w języku chorwackim na poziomie podstawowym (B2/C1), poznaje system gramatyczny języka chorwackiego i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu oraz zapoznaje się z kontekstem kulturowym i pragmatycznym.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu 03-PJ-32CSDL-E.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 9 (4+5)

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

1. Mity, kultury, mistyfikacje:

- historia i mit,

- najważniejsze mityczne i historyczne postaci i wydarzenia w Chorwacji i Polsce (porównanie),

- najważniejsze mity współczesności,

- mit i literatura.

2. Historia języka. Język w czasach współczesnych:

- język na przestrzeni dziejów (kontekst historyczny, socjologiczny, kulturowy i lingwistyczny),

- przegląd najważniejszych czeskich słowników, podręczników ortograficznych, czasopism o języku,

- język współcześnie w wymiarze lokalnym i globalnym; slang; intercjonalizmy; współczesna technologia.

3. "Nowe technologie" w literaturze i sztuce:

- sposoby funcjonowania literatury w świecie współczesnym - literatura w różnych mediach,

- literatura i sztuka wobec gospodarki runkowej,

- literatura i sztuka wysoka i niska.

4. Reklama - sztuka przekonywania:

- wpływ reklamy na współczesnego człowieka, co może być reklamą, znaczenie haseł reklamowych i ich pisania,

- słownictwo związane z marketingiem, reklamą,

- analiza języka reklam na przykładzie Chorwacji i Polski.

5. Konsumpcjonizm i jego manifestacje:

- lektura tekstu dotyczącego społeczeństwa konsumpcyjnego i gospodarki rynkowej,

- dyskusja na temat roli znaków firmowych.

6. Uprzedzenia i stereotypy:

- rola historii w kształtowanu i obalaniu stereotypów i uprzedzeń,

- uprzedzenia dotyczące Innych - niepełnosprawni, osoby starsze, mniejszości etniczne, seksualne, religijne,

- stereotypy jako narzędzie dyskryminacji, wykluczenia,

- tolerancja.

7. Uczucia:

- wzorce społeczne i kulturowe a wyrażanie uczuć,

- rola uczuć w życiu współczesnego człowieka,

- analiza tekstu dotyczącego uczuciowości współczesnej.

8. Medycyna i wiedza dotycząca zdrowia:

- medycyna naukowa i alternatywna,

- problemy etyczne związane z rozwojem nauk medycznych,

- chorzy ludzie jako Inni; rozbudowanie zasobu słów w związku z terminologią medyczną.

9. Europa Środkowa - region kulturowy i polityczny:

- Europa Środkowa między Wschodem a Zachodem,

- społeczne, polityczne i kulturowe uwarunkowania w Europie Środkowej,

- analiza tekstu dotyczącego funkcjonowania Europa Środkowa w świecie współczesnym.

10. Film i teatr:

- najważniejsze festiwale filmowe i teatralne w Chorwacji,

- współczesna czeska kinematografia i teatr,

- oglądanie filmu fabularnego lub dokumentalnego albo nagrania spektaklu teatralnego.

11. Demokracja i prawa obywatelskie:

- demokracja jako forma ustrojowa charakteryzująca społeczeństwa europejskiego kręgu kulturowego,

- analiza tekstu dotyczącego demokracji i praw obywatelskich i dyskusja nad problemami społeczeństwa demokratycznego.

12. Państwo i ustrój polityczny:

- charakterystyka ustroju politycznego w Chorwacji; partie polityczne w Chorwacji; rząd i opozycja; system wyborczy w Chorwacji i w Polsce,

- lektura i analiza tekstu dotyczącego systemu politycznego w Chorwacji,

- dyskusja nad wybraną kwestią dotyczącą chorwackiego życia społeczno-politycznego.

13. Polityka światowa:

- Europa i śwat we współczesnym układzie geopolitycznym i ekonomicznym,

- analiza wypowiedzi dotyczącej współczesnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej,

- dyskusja nad wybranym problemem.

14. Przestępczość i terroryzm:

- problemy współczesnych zagrożeń,

- lektura tekstu dotyczącego wybranej kwestii związanej z przestępczością i terroryzmem,

- dyskusja nad wybranym problemem.

15. Interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

M. Korom: Kroatisch für die Mittelstufe – Lese- und Übungstexte, Verlag Otto Sagner, München 2001.

M. Č. Mikulić: Razgovarajte s nama, FF press, Zagreb, 2011.

Barić, Lončarić, Malić, Pavešić, Peti, Zečević, Zinka: Hrvatska gramatika, Školska knjiga, Zagreb 1997.

Badurina, Marković, Mičanović: Hrvatski pravopis, Matica hrvatska, Zagreb, 2008.

http://hjp.srce.hr/

Dodatkowa:

J. Pogačnik: Tko govori, tko piše, Antologija suvremene hrvatske proze, Zagrebačka-slavistička-škola, Zagreb, 2008.

M. Mičanović: Utjeha kaosa, Antologija suvremene hrvatske proze, Zagrebačka-slavistička-škola, Zagreb, 2006.

A, Menac: Hrvatska frazeologija, KNjIGRA d.o.o., Zagreb, 2006.

D. Pavličević-Franić: Kominikacijom do gramatike – razvoj kominikacijske kompetencije u ranom razdoblju usvajanja jezika, Zagreb, 2005.

S. Težak: Između jezika i stila, Zagreb, 2005.

Izbor iz suvremene hrvatske proze.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- rozumienie: słuchanie; identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, debat, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści, dokonuje analizy usłyszanego tekstu,

- rozumienie: czytanie; potrafi określić cel i odbiorcę danej publikacji; wyszukuje przydatne mu informacje w tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów, odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje oraz interpretuje przedstawione fakty i opinie; odczytuje znaczenie nieznanych mu słów z kontekstu, potrafi korzystać z różnego rodzaju słowników.

- mówienie: interakcja; zabiera głos w dyskusji lub debacie, przedstawiając własne argumenty i opinie, zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców,

- mówienie: budowa wypowiedzi; potrafi streścić ustnie informacje, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście; potrafi parafrazować tekst oryginalny; bez większego trudu formułuje wnioski i opinie,

- pisanie; potrafi streścić pisemnie informacje, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście; pisze streszczenie/abstrakt własnej prezentacji lub artykułu; parafrazuje wypowiedzi autora,

- fonetyka i fonologia; pogłębia znajomość bardziej zaawansowanych procesów fonetycznych i uczy się je rozpoznawać w tekście,

- morfologia; opanowuje zasady tworzenia i użycia trybu przypuszczającego oraz strony biernej, poznaje partykuły i wykrzyknienia,

- składnia; pogłębia dotychczasową wiedzę z zakresu składni oraz zostaje zapoznany z zasadami funkcjonowania zdań wtrąconych i mowy zależnej oraz niezależnej,

- kompetencja socjokulturowa; uczy się sam zdobywać informacje o realiach społecznych i kulturowych Chorwacji, zna ich historię, mentalność i zwyczaje obywateli oraz zdobywa podstawową wiedzę na temat bieżącej polityki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).

dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).

Kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i wypracowań pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91% bdb).

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
discussion seminar, 60 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Nina Mautner
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Exam
discussion seminar - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)