Practical Teaching of Croation Language
General data
Course ID: | 03-JC-12CSDM-E |
Erasmus code / ISCED: |
09.8
|
Course title: | Practical Teaching of Croation Language |
Name in Polish: | Praktyczna nauka języka chorwackiego |
Organizational unit: | Institute of Slavic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku programu DU-FilChorSerb (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii chorwackiej (studia magisterskie) |
Course homepage: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
5.00
(depends on study program)
|
Language: | Croatian |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: Przedmiotem zajęć jest praktyczna nauka języka chorwackiego. Student opanowuje umiejętność pisania, czytania i mówienia w języku chorwackim na poziomie podstawowym (B2/C1), poznaje system gramatyczny języka chorwackiego i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu oraz zapoznaje się z kontekstem kulturowym i pragmatycznym. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu 03-PJ-32CSDL-E. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 9 (4+5) |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: 1. Mity, kultury, mistyfikacje: - historia i mit, - najważniejsze mityczne i historyczne postaci i wydarzenia w Chorwacji i Polsce (porównanie), - najważniejsze mity współczesności, - mit i literatura. 2. Historia języka. Język w czasach współczesnych: - język na przestrzeni dziejów (kontekst historyczny, socjologiczny, kulturowy i lingwistyczny), - przegląd najważniejszych czeskich słowników, podręczników ortograficznych, czasopism o języku, - język współcześnie w wymiarze lokalnym i globalnym; slang; intercjonalizmy; współczesna technologia. 3. "Nowe technologie" w literaturze i sztuce: - sposoby funcjonowania literatury w świecie współczesnym - literatura w różnych mediach, - literatura i sztuka wobec gospodarki runkowej, - literatura i sztuka wysoka i niska. 4. Reklama - sztuka przekonywania: - wpływ reklamy na współczesnego człowieka, co może być reklamą, znaczenie haseł reklamowych i ich pisania, - słownictwo związane z marketingiem, reklamą, - analiza języka reklam na przykładzie Chorwacji i Polski. 5. Konsumpcjonizm i jego manifestacje: - lektura tekstu dotyczącego społeczeństwa konsumpcyjnego i gospodarki rynkowej, - dyskusja na temat roli znaków firmowych. 6. Uprzedzenia i stereotypy: - rola historii w kształtowanu i obalaniu stereotypów i uprzedzeń, - uprzedzenia dotyczące Innych - niepełnosprawni, osoby starsze, mniejszości etniczne, seksualne, religijne, - stereotypy jako narzędzie dyskryminacji, wykluczenia, - tolerancja. 7. Uczucia: - wzorce społeczne i kulturowe a wyrażanie uczuć, - rola uczuć w życiu współczesnego człowieka, - analiza tekstu dotyczącego uczuciowości współczesnej. 8. Medycyna i wiedza dotycząca zdrowia: - medycyna naukowa i alternatywna, - problemy etyczne związane z rozwojem nauk medycznych, - chorzy ludzie jako Inni; rozbudowanie zasobu słów w związku z terminologią medyczną. 9. Europa Środkowa - region kulturowy i polityczny: - Europa Środkowa między Wschodem a Zachodem, - społeczne, polityczne i kulturowe uwarunkowania w Europie Środkowej, - analiza tekstu dotyczącego funkcjonowania Europa Środkowa w świecie współczesnym. 10. Film i teatr: - najważniejsze festiwale filmowe i teatralne w Chorwacji, - współczesna czeska kinematografia i teatr, - oglądanie filmu fabularnego lub dokumentalnego albo nagrania spektaklu teatralnego. 11. Demokracja i prawa obywatelskie: - demokracja jako forma ustrojowa charakteryzująca społeczeństwa europejskiego kręgu kulturowego, - analiza tekstu dotyczącego demokracji i praw obywatelskich i dyskusja nad problemami społeczeństwa demokratycznego. 12. Państwo i ustrój polityczny: - charakterystyka ustroju politycznego w Chorwacji; partie polityczne w Chorwacji; rząd i opozycja; system wyborczy w Chorwacji i w Polsce, - lektura i analiza tekstu dotyczącego systemu politycznego w Chorwacji, - dyskusja nad wybraną kwestią dotyczącą chorwackiego życia społeczno-politycznego. 13. Polityka światowa: - Europa i śwat we współczesnym układzie geopolitycznym i ekonomicznym, - analiza wypowiedzi dotyczącej współczesnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej, - dyskusja nad wybranym problemem. 14. Przestępczość i terroryzm: - problemy współczesnych zagrożeń, - lektura tekstu dotyczącego wybranej kwestii związanej z przestępczością i terroryzmem, - dyskusja nad wybranym problemem. 15. Interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: M. Korom: Kroatisch für die Mittelstufe – Lese- und Übungstexte, Verlag Otto Sagner, München 2001. M. Č. Mikulić: Razgovarajte s nama, FF press, Zagreb, 2011. Barić, Lončarić, Malić, Pavešić, Peti, Zečević, Zinka: Hrvatska gramatika, Školska knjiga, Zagreb 1997. Badurina, Marković, Mičanović: Hrvatski pravopis, Matica hrvatska, Zagreb, 2008. http://hjp.srce.hr/ Dodatkowa: J. Pogačnik: Tko govori, tko piše, Antologija suvremene hrvatske proze, Zagrebačka-slavistička-škola, Zagreb, 2008. M. Mičanović: Utjeha kaosa, Antologija suvremene hrvatske proze, Zagrebačka-slavistička-škola, Zagreb, 2006. A, Menac: Hrvatska frazeologija, KNjIGRA d.o.o., Zagreb, 2006. D. Pavličević-Franić: Kominikacijom do gramatike – razvoj kominikacijske kompetencije u ranom razdoblju usvajanja jezika, Zagreb, 2005. S. Težak: Između jezika i stila, Zagreb, 2005. Izbor iz suvremene hrvatske proze. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - rozumienie: słuchanie; identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, debat, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści, dokonuje analizy usłyszanego tekstu, - rozumienie: czytanie; potrafi określić cel i odbiorcę danej publikacji; wyszukuje przydatne mu informacje w tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów, odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje oraz interpretuje przedstawione fakty i opinie; odczytuje znaczenie nieznanych mu słów z kontekstu, potrafi korzystać z różnego rodzaju słowników. - mówienie: interakcja; zabiera głos w dyskusji lub debacie, przedstawiając własne argumenty i opinie, zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców, - mówienie: budowa wypowiedzi; potrafi streścić ustnie informacje, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście; potrafi parafrazować tekst oryginalny; bez większego trudu formułuje wnioski i opinie, - pisanie; potrafi streścić pisemnie informacje, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście; pisze streszczenie/abstrakt własnej prezentacji lub artykułu; parafrazuje wypowiedzi autora, - fonetyka i fonologia; pogłębia znajomość bardziej zaawansowanych procesów fonetycznych i uczy się je rozpoznawać w tekście, - morfologia; opanowuje zasady tworzenia i użycia trybu przypuszczającego oraz strony biernej, poznaje partykuły i wykrzyknienia, - składnia; pogłębia dotychczasową wiedzę z zakresu składni oraz zostaje zapoznany z zasadami funkcjonowania zdań wtrąconych i mowy zależnej oraz niezależnej, - kompetencja socjokulturowa; uczy się sam zdobywać informacje o realiach społecznych i kulturowych Chorwacji, zna ich historię, mentalność i zwyczaje obywateli oraz zdobywa podstawową wiedzę na temat bieżącej polityki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). Kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i wypracowań pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91% bdb). |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Go to timetable
MO KON
TU KON
W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Nina Mautner | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.