Historia teatru polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HTP-21WDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru polskiego |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku DL-WOT |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studentów z najważniejszymi nurtami i zjawiskami w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do połowy dziewiętnastego wieku; - przedstawienie form i przemian życia teatralnego w wybranych ośrodkach – m. in. Krakowie, Warszawie, Lwowie, Wilnie, Gdańsku i Poznaniu - ukazanie związków życia teatralnego kolejnych epok z ówczesną historią, polityką , życiem codziennym i kulturą literacką - omówienie biografii najwybitniejszych twórców teatralnych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wszystkie materiały dostępne są w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej UAM oraz Biblioteki Wydziałowej Wydz. Fil. Pol. i Klas. UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład. Ostatnie 15 minut każdego wykładu przeznaczone jest na ewentualne pytania i dyskusję. Zestawienie proponowanych w trakcie zajęć problemów: Formy średniowiecznych widowisk polskich w świetle zachowanych świadectw Wokół poetyki misterium i moralitetu Teatralizacja ceremoniału sprawowania władzy na dworach polskich od XV do XVII wieku (konteksty polityczne, widowiskowe i obyczajowe) Teatr dworski okresu renesansu – przestrzeń i dramat Teatr polskich jezuitów – formy widowisk i ich związki z życiem miasta Scena sowizdrzalska – konteksty społeczne i artystyczne Dramma per musica na dworze Wazów Widowiska czasów saskich Początki działalności i rozwój Teatru Narodowego w XVIII wieku Artystyczna biografia Wojciecha Bogusławskiego Polskie szkolnictwo teatralne w XIX wieku Najważniejsze ośrodki życia teatralnego na ziemiach polskich w XIX wieku Twórczość dramatyczna Mickiewicza i Słowackiego wobec przemian europejskiej sztuki widowiskowej Scena krakowska w drugiej połowie XIX wieku – idee i twórcy Dzieje teatrów poznańskich w XIX wieku |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 punkty ECTS |
Skrócony opis: |
Wykład z Historii teatru polskiego trwa dwa semestry. W trakcie kolejnych zajęć studenci poznają najważniejsze zjawiska, formy dramatyczno-teatralne, modele przestrzeni oraz związki teatru różnych epok z wydarzeniami historycznymi, społecznymi i ekonomicznymi. W trakcie wykładu dominuje porządek chronologicznej narracji, choć w niektórych przypadkach (np. rozwój idei teatru publicznego) wykładowca rezygnuje z takiej formy omawiania zjawisk na rzecz narracji problemowej. |
Literatura: |
• Grzeszczuk S., Błazeńskie zwierciadło. Rzecz o humorystyce sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku, Kraków 1994 (fragmenty); • Judkowiak B., Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje, Poznań 2007 (fragmenty); • Kowalczyk J., Sławne theatrum na weselu podkanclerzego Jana Zamoyskiego. Premiera Odprawy posłów greckich (1578), „Pamiętnik Teatralny” 1964, z. 3; • Kowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997 (fragmenty); • Lewański J., Dramat i średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981 (fragmenty); Modzelewski Z., Estetyka średniowiecznego dramatu liturgicznego (cykl Wielkiego Tygodnia w Polsce), „Roczniki Humanistyczne” 1964, z. 1; • Limon J., Gdański teatr „elżbietański”, Wrocław 1989 (fragmenty); • Okoń J., Dramat i teatr szkolny. Sceny jezuickie XVII wieku, Wrocław 1970 (fragmenty); • Olszewski K., Inscenizacje na dworze Augusta II Sasa, „Pamiętnik Teatralny” 1954, z. 3-4; • Poplatek J., Studia z dziejów jezuickiego teatru szkolnego w Polsce, Wrocław 1957 (fragmenty); • Raszewski Z., Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990; • Raszewski Z., Słowacki i Mickiewicz wobec teatru romantycznego, [w:] Staroświecczyzna i postęp czasu. O teatrze polskim 1765 – 1865, Warszawa 1963; • Ratajczakowa D., „Teatr mój widzę powszechny...” – Wojciecha Bogusławskiego zbiór zasad funkcjonowania sceny ojczystej, „Wiek Oświecenia”, t. 12: Wojciech Bogusławski i teatr polski w XVIII wieku; • Szweykowska A., Dramma per musica w teatrze Wazów. 1635-1648, Kraków 1976 (fragmenty); • Teatr Narodowy w dobie Oświecenia. Księga pamiątkowa sesji poświęconej 200-leciu Teatru Narodowego, pod red. E. Heise, K. Wierzbickiej-Michalskiej, Wrocław 1967 (tu teksty: T. Sivert, Nad tekstem „Mimiki” Wojciecha Bogusławskiego; J. Lipiński, O grze aktorów polskich w XVIII wieku; E. Szwankowski, Polskie zespoły aktorskie w XVIII wieku); • Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku, pod red. T. Siverta i E. Heise, Warszawa 1982 (fragmenty); • Tomkiewicz W., Widowiska dworskie w okresie renesansu, „Pamiętnik Teatralny” 1953, z. 3; • Wierzbicka-Michalska K., Teatr w Polsce w XVIII wieku, Warszawa 1977 (fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - Scharakteryzować i porównać najważniejsze nurty w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat dziewięćdziesiątych XIX wieku; - Wskazać i omówić najważniejsze dla omawianych epok formy dramatyczno – teatralne oraz modele teatralnej przestrzeni; - Porównać dzieje scen w wybranych ośrodkach miejskich i uzasadnić ich znaczenie dla historii teatru w Polsce; - Przedstawić związki teatru z życiem codziennym i społeczno – politycznym w poszczególnych epokach; - Scharakteryzować dokonania najwybitniejszych twórców teatralnych poszczególnych epok i osadzić je w kontekście dziejów konkretnych scen; - Omówić najistotniejsze wydarzenia związane z rozwojem instytucjonalnego szkolnictwa teatralnego w Polsce; - Scharakteryzować związki zachodzące pomiędzy dziejami polskiej sceny a historią teatru europejskiego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne zaliczenie po I semestrze, w trakcie którego wymagany będzie materiał omówiony w trakcie kolejnych wykładów. Do każdego wykładu podana zostanie bibliografia. Po II semestrze także zaliczenie na ocenę w formie pisemnej. Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne: - Dramatyzacje liturgiczne okresu Wielkiego Tygodnia w Polsce - Teatr dworski w Polsce w okresie renesansu - Dramma per musica na dworze Wazów - Geneza narodzin Sceny Narodowej (konteksty społeczne, polityczne i artystyczne) - Pierwsze lata działalności Teatru Narodowego - Początki instytucjonalnego szkolnictwa teatralnego w Polsce – Szkoła Dramatyczna Wojciecha Bogusławskiego - Mimika Wojciecha Bogusławskiego jako podręcznik sztuki aktorskiej - Ludwik Osiński i jego wizja Sceny Narodowej - Polscy romantycy wobec przemian w teatrze europejskim - Narodziny stałej sceny polskiej w Poznaniu |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.