Historia literatury bułgarskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HLB-12BDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury bułgarskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język bułgarski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia, specjalność: filologia bułgarska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | interpersonalne: poszerzenie i pogłębienie wiedzy z historii i kultury bułgarskiej w ujęciu synchronicznym i diachronicznym, doskonalenie zdolności krytycznej oceny zjawisk i procesów literackich oraz prowadzenia krytycznej dyskusji o dziełach i epokach historii literatury bułgarskiej, umiejętności interdyscyplinarne, umiejętność porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa bułgarystycznego, umiejętność zrozumienia i docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej; instrumentalne: umiejętność analizowania i syntezowania, wiedza ogólna, wiedza zaawansowana z zakresu historii literatury bułgarskiej, umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie w języku ojczystym i języku bułgarskim; systemowe: umiejętność uczenia się, zdolność do samodzielnej pracy, umiejętności badawcze, rozumienie innych kultur i zwyczajów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
TK_01 Prezentacja na poziomie zaawansowanym bułgarskiej literatury od wczesnego średniowiecza do początkowego okresu Odrodzenia Narodowego w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości oraz bułgarskich ośrodków literackich w średniowieczu (IX-XVII w.) HLB_01, HLB_02, HLB_03, HLB_05 TK_02 Prezentacja na poziomie zaawansowanym bułgarskiej literatury okresu odrodzenia narodowego (romantyzmu) oraz realizmu krytycznego w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości HLB_01, HLB_02, HLB_03, HLB_05 TK_03 Prezentacja na poziomie zaawansowanym bułgarskiej literatury okresu modernizmu, awangardy oraz zjawisk literackich lat 30-40 XX wieku w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczości HLB_01, HLB_02, HLB_03, HLB_05 TK_04 Prezentacja na poziomie zaawansowanym bułgarskiej literatury po roku 1945 w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczości HLB_01, HLB_02, HLB_03, HLB_05 TK_05 Ukazanie związków literatury bułgarskiej wszystkich wymienionych okresów i prądów z analogicznymi okresami i prądami w literaturze europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania HLB_04, HLB_05 TK_06 Przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych HLB_05, HLB_06 TK_07 Prezentacja omawianych zjawisk literackich w interdyscyplinarnych i intersemiotycznych powiązaniach z innymi dziedzinami sztuki HLB_06, HLB_07 |
Literatura: |
• Ан. Милтенова, Ан. Стойкова и др., История на българската средновековна литература, София 2008; • Старобългарска литература. Енциклопедичен речник, съст. Д. Петканова, В. Търново 2003; • Н. Генчев, Българско Възраждане, София 1995; • Ю. Николова, Записки по българска възрожденска литература, Пловдив 2004; • К. Топалов, Проблеми на възрожденската литература, София 1983; • Св. Игов, История на българската литература, София 1990, 2001, 2010; • Б. Ганчева, Ж. Иванов, Българската литература от Освобождението на Първата световна война, Пловдив 1989; • Н. Георгиев, 120 литературни години, София 1998; • Едв. Сугарев, Българският експресионизъм, София 1988; • Р. Ликова, История на българската литература – поети на 20-те години, София 1979; • G. Simeonova-Konach, Poeta i Lilia, Warszawa 2001; • Ив. Сарандев, Българска литература, т. I (1918-1945), т. II (1930-1945), Пловдив 2005; • Р. Коларов, Литературни анализи, София 1995; • М. Василев, Съвременна българска литература, София 1983; • Г. Симеонова-Конах, Постмодернизмът. Българският случай, София 2011. • Речник по Нова българска литература – 1878-1992, под ред. на М. Шишкова, София 1994; • W. Gałązka, Tradycja i współczesność. O literaturze bułgarskiej XX wieku, Katowice 1983; • E. Możejko, Sztuka pisarska Jordana Jowkowa, Wrocław 1973; • G. Simeonova-Konach, Poeta i Lilia, Warszawa 2001; |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: HLB_01 Potrafi na poziomie zaawansowanym definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury bułgarskiej; potrafi je wyliczyć w przebiegu chronologicznym i przedstawić w ujęciu typologicznym K_W03, K_W06, K_W021, K_U04, K_U08, K_U09 HLB_02 Potrafi w sposób pogłębiony te prądy powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować twórczość ich najważniejszych przedstawicieli K_W06, K_W09, K_W016, K_U12, K_U09 HLB_03 Posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań ogólne przykładami z twórczości poszczególnych autorów K_W07, K_W011, K_W016, K_W018, K_U06, K_U12, K_U09 HLB_04 Potrafi kategoryzować, zaklasyfikować i zjawiska literackie z poszczególnych epok literatury chorwackiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w literaturze europejskiej K_W01, K_W08, K_W019, K_W024, K_U09, K_K03, K_K05 HLB_05 Potrafi kompilować zdobytą na wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować przebieg procesu historycznoliterackiego w literaturze bułgarskiej K_W07, K_W023, K_U09, K_U12, K_U13 HLB_06 Zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, politycznych K_W05, K_W07, K_W09, K_W019, K_U19, K_U20, K_U12 HLB_07 Zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w ujęciu interdyscyinarnym i intersemiotycznym K_W02, K_W04, K_W18, K_W21, K_U05, K_U14 |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin ustny (obowiązuje wiedza zdobyta podczas ćwiczeń oraz uzyskana na podstawie lektury podręczników, stopień znajomości oraz sposób jej prezentacji); - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); - wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia. Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość epok i prądów literackich, kierunków ich rozwoju, przedstawicieli, znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów, bardzo dobrze przygotowana prezentacja indywidualna 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat literatury, prezentacja indywidualna przygotowana poprawnie 3,5 – zadowalająca znajomość głównych omawianych epok literackich i ich przedstawicieli, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów literackich, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat literatury, mimo usterek akceptowalny poziom prezentacji indywidualnej 3,0 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami 2,0 - niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niezadowalający poziom pracy semestralnej na poziomie merytorycznym i stylistycznym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.