Grafika komputerowa (warsztaty) - spec. wydawnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-GRA-22PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.5
|
Nazwa przedmiotu: | Grafika komputerowa (warsztaty) - spec. wydawnicza |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. wydawniczej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - poznanie i opanowanie podstaw warsztatowych projektowania wyposażenia graficznego publikacji, - wykształcenie umiejętności wyboru i posługiwania się odpowiednimi aplikacjami komputerowymi do różnego rodzaju grafiki, - wykształcenie umiejętności odwzorowywania i samodzielnego przygotowania projektu graficznego dla potrzeb wydawnictw drukowanych i elektronicznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Studenci po pierwszym roku specjalizacji wydawniczej potrafią obsługiwać komputery Apple oraz posługiwać się w podstawowym zakresie aplikacjami do obróbki map bitowych. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wykaz zagadnień oraz spis lektur są udostępnione na stronach internetowych Zakładu Nauk Pomocniczych i Edytorstwa (poledyt.amu.edu.pl). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu z prezentacją, zakończone ćwiczeniami wspólnymi na zajęciach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą zaznajomieniu Studentów z najważniejszymi zagadnieniami projektowania graficznego za pomocą najnowszych narzędzi komputerowych. Słuchacze stopniowo zaznajamiani są z obsługą programów grafiki komputerowej (Adobe Illustrator, Adobe Photosop) oraz z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu poligrafii, przygotowania plików do druku oraz publikacji projektów w internecie. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Klasyfikacja oprogramowania graficznego, podstawowe informacje dotyczące zarządzania barwą (RGB i CMYK) oraz typów plików graficznych (bitmapowych i wektorowych). 2. Omówienie funkcji oprogramowania Adobe Illustrator w kontekście przygotowania materiałów ilustracyjnych oraz samodzielnych projektów graficznych: - tworzenie i przekształcanie obiektów, - rysowanie za pomocą krzywych, - nadawanie kolorów i przejść tonalnych, - obsługa warstw i masek, - praca z tekstem, - edycja obrazów bitmapowych w kontekście grafiki wektorowej. 3. Omówienie funkcji oprogramowania Adobe Photosop w kontekście obróbki materiału zdjęciowego, przygotowania materiałów ilustracyjnych oraz samodzielnych projektów graficznych: - obróbka kolorystyczna i retusz, - obsługa warstw i masek w kontekście fotomontażu, - praca z tekstem. 4. Omówienie zagadnień przygotowania plików do druku, eksport do plików wynikowych, - przygotowanie plików do zastosowania w Internecie, - samodzielna kontrola poprawności wygenerowanych plików. 5. Działania marketingowe w praktyce – przygotowanie projektu prostej identyfikacji wizualnej dla (do wyboru) instytucji, wydarzenia lub publikacji, (projekt motywu graficznego – ewentualnie logotypu, wizytówek, papieru listowego, plakatu informacyjnego). 6. Zaprojektowanie estetycznego i stosownego do tematyki layoutu, w celu późniejszego wykorzystania w procesie składu komputerowego (maksymalnie 4 strony w tym okładka). 7. Zaprojektowanie elementów graficznych przeznaczonych do publikacji w internecie (banery, internetowe pliki pdf i swf). |
Literatura: |
Zalecana literatura: a) Adobe Illustrator: - Adobe Illustrator CS3/CS3 PL. Oficjalny podręcznik, przeł. S. Dzieniszewski, P. Cieślak, Gliwice, Helion 2008. - Williams Robin, Tollett John, Adobe Illustrator. Projekty z klasą, przeł. J. Zatorska, Gliwice, Helion 2012. b) Adobe Photoshop: - Adobe Photoshop CS3/CS3 PL. Oficjalny podręcznik, przeł. Z. Waśko, Helion, Gliwice 2008. - Barker Corey, Photoshop. Pikantne efekty specjalne, przeł. D. Kurek, Helion, Gliwice 2013. - Evening Martin, Mistrzowska edycja zdjęć. Adobe Photoshop CS5/CS5 PL dla fotografów, przeł. M. Gutowski, Ł. Schmidt, Gliwice, Helion 2011. - McClelland Deke, Oko w oko z Adobe Photoshop CS3, przeł. P. Cieślak, Gliwice, Helion 2008. - Photoshop. Maskowanie i komponowanie, przeł. Z. Waśko, Gliwice, Helion 2013 [wyd. 2]. c) przygotowanie do druku i pozycje przekrojowe: - Bann David, Poligrafia praktyczny przewodnik, przeł. M. Turowska-Rawicz, Warszawa, ABE 2007. - Gołąb Andrzej, DTP. Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Gliwice, Helion 2013. - Zakrzewski Paweł, Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce, Gliwice, Helion 2013 [wyd. 2]. d) projektowanie graficzne: - Hardy Gareth, Podręcznik projektantów logo. Smashing Magazine, przeł. D. Kurek, Gliwice, Helion 2012. - Heller Steven, Vienne Veronique, 100 idei, które zmieniły projektowanie graficzne, Warszawa, TMC 2012. - Jong Cees W. de, Purvis Alston W., Tholenaar Jan, Type. A Visual History of Typefaces & Graphic Styles, vol.1 1628–1900, vol. 2 1901-1938, Taschen 2013. - Lenk Krzysztof, Krótkie teksty o sztuce projektowania, Gdańsk, słowo/obraz terytoria 2011. - Mrowczyk Jacek, Warda Michał, PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków, Karakter 2010. - Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919 -1949, Kraków, Karakter 2011. - Shaughnessy Adrian, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, przeł. D. Żukowski, Kraków, Karakter 2012. - Szydłowska Agata, Miliard rzeczy dookoła. Agata Szydłowska rozmawia z polskimi projektantami graficznymi, Kraków, Karakter 2013. - Widzieć, wiedzieć: wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red.: P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków, Karakter 2011. e) czasopisma: - „2+3D” [kwartalnik]. - „Print Control. Best printed matter from Poland” [półrocznik]. Informacja o przewidywanej możliwości wykorzystania b-learningu: ze względu na obowiązujące w Polsce ograniczenia prawne właściwie jedyny dozwolony użytek materiałów dydaktycznych objętych ochroną prawa autorskiego dotyczy prezentacji podczas wykładu. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - wskazać znaczenie sztuki projektowania w kulturze polskiej oraz powiązać style projektowania z chronologią epok w literaturze i sztuce światowej. - na podstawie analizy zadania projektowego właściwie wybrać narzędzia pracy i dostosować projekt od techniki dystrybucji (forma cyfrowa a forma drukowana, grafika rastrowa i wektorowa). - wytyczyć ścieżkę pracy nad publikacją, wskazać podział zadań w ramach organizacji (redakcja, dział graficzny wydawnictwa, drukarnia). - przeprowadzić analizę inspiracji do projektu graficznego. - w procesie projektowania właściwie i wydajnie posługiwać się oprogramowaniem komputerowym. - zaprojektować spójną i estetyczną szatę graficzną różnego rodzaju publikacji oraz materiały ilustracyjne dla tekstów lub tabel. - w trakcie projektowania czerpać materiały z legalnych źródeł (odpłatnych lub darmowych). - poprawnie przygotować wykonany projekt do druku w różnych technikach i skontrolować jego jakość techniczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - ocena cząstkowa (¼ oceny końcowej) za staranne i zgodne z poleceniami wykonywanie zadań w trakcie zajęć (student/ka przedstawia pliki końcowe na koniec semestru), - ocena cząstkowa (¼ oceny końcowej) za wykonanie zadań w programach Adobe Illustrator oraz Adobe Photoshop, - ocena główna (½ oceny końcowej) za indywidualnie wykonany końcowy projekt zaliczeniowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kandziora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kandziora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kandziora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kandziora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kandziora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.