Gramatyka opisowa języka polskiego z leksykologią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-GOL-11SPDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka polskiego z leksykologią |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku DL FilSlowPol/FSP |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia słowiańska i filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studenta z podstawowymi metodologiami badawczymi w zakresie językoznawstwa, - podniesienie kompetencji komunikacyjnych studenta, - pokazanie złożoności systemu językowego, - zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem wewnętrznym języka polskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
TK_01 Definiowanie języka w ramach różnych metodologii GOL_02, GOL_03 TK_02 Krytyczna ocena stanowisk metodologicznych w zakresie językoznawstwa polskiego GOL_01, GOL_02, GOL_04, GOL_05 TK_03 Złożoność systemu języka polskiego GOL_04 TK_04 Podział wewnętrzny języka polskiego GOL_04, GOL_03 TK_05 Język polski w kontekście kultury GOL_01, GOL_03 TK_06 Tendencje rozwojowe współczesnego języka polskiego a procesy globalizacyjne GOL_4 |
Literatura: |
• Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2004. • Bartmiński, J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006. • Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, t. I-II, Warszawa 1998. • Grzegorczykowa, R., Profilowanie a inne pojęcia opisujące hierarchiczną strukturę znaczenia, [w:] Profilowanie w języku i w tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin 1998. • Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996. • Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. • Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1996. • Tabakowska E. (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001. • Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: GOL_01 krytycznie ocenić postrzeganie języka w ramach różnych metodologii badawczych K_W01, K_W02, K_W03 GOL_02 wyjaśnić różnice metodologiczne oraz omówić stopień otwartości językoznawstwa K_W02, K_W04, K_W10, K_U05, K_K05 GOL_03 czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu językoznawstwa K_W03, K_W04, K_W11, K_U17 GOL_04 omówić podsystemy języka polskiego K_W11, K_W13, K_W14, GOL_05 poprawnie interpretować przekaz werbalny K_W10, K_U02,K_U03, |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji); zaangażowanie w dyskusję (np. wcześniejsze przygotowanie się) umiejętność zaprezentowania podczas egzaminu wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.