Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Film współczesny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-FW-31FKMDL-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Film współczesny
Jednostka: Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Filmoznawstwo i Kultura Mediów UAM

Cele kształcenia:

Cele:


a) zapoznanie studentów z najważniejszymi dokonaniami polskiej i europejskiej kinematografii: ich mistrzami i najciekawszymi filmami;

b) analiza tematyki i poetyki wybranych filmów.


Cel (szczegółowe) modułu kształcenia:


a) zapoznanie studentów z podstawową bazą terminologiczną dotyczącą omawianego zagadnienia;

b) kształtowanie umiejętności praktycznych w wykorzystaniu przedstawionych pojęć;

c) wprowadzenie do sztuki opisywania, analizowania, interpretowania mechanizmów kształtujących związki filmu ze współczesnością;

d) rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł naukowych na temat zajęć, porównywania ich i oceniania, a następnie czerpania z nich wiedzy (wyszukiwanie, gromadzenie, przetwarzanie) itp.;

e) wyrabianie umiejętności pracy samodzielnej, indywidualnej, a także w grupie (w różnych rolach: lidera, pomocnika: rozjemcy, naukowca, konceptualisty, myśliciela itp.) oraz formułowania i prezentowania własnych opinii i przekonań na forum grupy.


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują):


a) ukończenie I i II roku studiów na kierunku: filmoznawstwo i kultura mediów;

b) mile widziana znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym lekturę



Skrócony opis:

Kształcenie w zakresie filmu współczesnego (na bazie podstawy programowej filmoznawstwa i kultury mediów UAM):

Wykład uruchamiający dyskurs krytyczny wokół przemian i dróg rozwoju współczesnej sztuki filmowej. Dla filmu polskiego od roku 1989, dla światowego od lat osiemdziesiątych XX wieku.

Pełny opis:

Przykładowe tematy (nie zawsze tożsame z tymi, które zostaną ostatecznie zaproponowane w konkretnym roku akademickim):

1. „Kino współczesne wobec polityki”.

Materiał filmowy:

a) "Wróg numer jeden" ("Zero Dark Thirty"), reż. Kathryn Bigelow z 2012 roku http://www.imdb.com/title/tt1790885/;

b) "Odyseja filmowa" ("The Story of Film: An Odyssey"), reż. Mark Cousins, serial TV, WB 2011, cz. 13 ("Schyłek celuloidu"). http://www.imdb.com/title/tt2044056/

c) "Powstanie Warszawskie", reż. Jan Komasa, Polska 2014

http://powstaniewarszawskiefilm.pl

http://filmpolski.pl/fp/index.php?film=1232929

Pojęcia i zagadnienia (na zaliczenie, do przemyślenia): ideologia a film, terroryzm, cenzura a film, totalitaryzm, fanatyzm, politycy a film, uchodźca, emigrant w filmie, wolność artysty-reżysera a polityka itp.

Ponadto:

1) Film współczesny a polityka: film na temat polityki. Czy można mówić współcześnie o „filmie politycznym” (szerzej „sztuce politycznej”)? Jak można rozumieć to pojęcie?

2) Obecna sytuacja polityczna w kraju i/lub na świecie jako przedmiot rozważań filmowców. Proszę zastanowić się, jakie obecne zdarzenia polityczne stały się lub mogą wkrótce stać się tematem wypowiedzi w filmie?

3) Polityka państwa a film współczesny (tu też zarządzanie kulturą współczesną, kulturą filmową) i wiedzą na jej temat.

4) Analogowe i cyfrowe. Jakim „metamorfozom” uległy filmy (np. ich tematyka) i przemysł filmowy (np. cyfryzacja, digitalizacja) w czasie schyłku taśmy celuloidowej?

Propozycja lektury (ad. tego tematu):

Anna Misiak, Kinematograf kontrolowany, Kraków 2006 (rozdziały dotyczące lat 1990-2001).

„Kultura Współczesna” z 2014 roku (nr poświęcony analogowości i cyfrowości).

2. „Kino współczesna wobec historii, pamięci”. Analogowe i cyfrowe.

3. „Kino współczesne – aspekty ekonomiczne, np. kino blockbusterowe, crowdfunding” itp.

4. „Intertekstualność a kino współczesne”.

5. „Interaktwyność a kino współczesne”.

6. „Labirynt i kłącze – narracja w kinie współczesnym”.

7. „Współczesne powroty gatunków, np. western”.

8. „Kino współczesne wobec tożsamości” i inne.

Efekty uczenia się:

Student zna panoramę kina współczesnego, umie diagnozować bieżącą sytuację przemysłu filmowego w Polsce i na świecie oraz potrafi formułować wnioski dotyczące trendów i tendencji we współczesnym kinie.

Metody i kryteria oceniania:

Przykład (wybór):

1. Praca ustna: analiza i interpretacja filmu współczesnego (lub jego fragmentu) wybranego przez prowadzącego.

2. Praca w grupach: analiza i interpretacja wskazanego filmu współczesnego, dyskusja na ten temat.

3. Przykładowe pytania: Twórcy współcześni wobec arcydzieł filmowych?

Kryteria oceniania (Egzamin pisemny na ostatnich zajęciach w semestrze zimowym):

Na ocenę niedostateczną: Student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy z przedmiotu „Film współczesny”.

Na ocenę dostateczną: Student poprawnie prezentuje wiedzę z przedmiotu „Film współczesny”.

Na ocenę dostateczną plus: Student poprawnie prezentuje wiedzę z przedmiotu „Film współczesny”, ale nie jest ona jeszcze wystarczająco przyswojona (tj. jej przestawienie wymaga wysiłku) ani pogłębiona (tj. konieczne jest dalsze kształcenie w tym zakresie). Widać jednak wyraźną chęć studenta do poszerzenia swoich kompetencji w tym zakresie.

Na ocenę dobrą: Student potrafi dobrze zaprezentować (tj. pogłębioną i utrwaloną) wiedzę z przedmiotu „Film współczesny”. Na jej podstawie udziela odpowiedzi na zadane pytania w sposób przemyślany, logiczny i kompetentny.

Na ocenę dobrą plus: Student potrafi dobrze zaprezentować (tj. pogłębioną i utrwaloną) wiedzę z przedmiotu: „Film współczesny”. Na jej podstawie udziela odpowiedzi na zadane pytania w sposób przemyślany, logiczny i kompetentny. Nie jest jeszcze w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami.

Na ocenę bardzo dobrą: Student potrafi dobrze zaprezentować (tj. pogłębioną i utrwaloną) wiedzę z przedmiotu: „Film współczesny”. Na jej podstawie udziela odpowiedzi na zadane pytania w sposób przemyślany, logiczny i kompetentny. Jest w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)