Film współczesny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-FW-31FKMDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Film współczesny |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Filmoznawstwo i Kultura Mediów UAM |
Cele kształcenia: | Cele: a) zapoznanie studentów z najważniejszymi dokonaniami polskiej i europejskiej kinematografii: ich mistrzami i najciekawszymi filmami; b) analiza tematyki i poetyki wybranych filmów. Cel (szczegółowe) modułu kształcenia: a) zapoznanie studentów z podstawową bazą terminologiczną dotyczącą omawianego zagadnienia; b) kształtowanie umiejętności praktycznych w wykorzystaniu przedstawionych pojęć; c) wprowadzenie do sztuki opisywania, analizowania, interpretowania mechanizmów kształtujących związki filmu ze współczesnością; d) rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł naukowych na temat zajęć, porównywania ich i oceniania, a następnie czerpania z nich wiedzy (wyszukiwanie, gromadzenie, przetwarzanie) itp.; e) wyrabianie umiejętności pracy samodzielnej, indywidualnej, a także w grupie (w różnych rolach: lidera, pomocnika: rozjemcy, naukowca, konceptualisty, myśliciela itp.) oraz formułowania i prezentowania własnych opinii i przekonań na forum grupy. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują): a) ukończenie I i II roku studiów na kierunku: filmoznawstwo i kultura mediów; b) mile widziana znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym lekturę |
Skrócony opis: |
Kształcenie w zakresie filmu współczesnego (na bazie podstawy programowej filmoznawstwa i kultury mediów UAM): Wykład uruchamiający dyskurs krytyczny wokół przemian i dróg rozwoju współczesnej sztuki filmowej. Dla filmu polskiego od roku 1989, dla światowego od lat osiemdziesiątych XX wieku. |
Pełny opis: |
Przykładowe tematy (nie zawsze tożsame z tymi, które zostaną ostatecznie zaproponowane w konkretnym roku akademickim): 1. „Kino współczesne wobec polityki”. Materiał filmowy: a) "Wróg numer jeden" ("Zero Dark Thirty"), reż. Kathryn Bigelow z 2012 roku http://www.imdb.com/title/tt1790885/; b) "Odyseja filmowa" ("The Story of Film: An Odyssey"), reż. Mark Cousins, serial TV, WB 2011, cz. 13 ("Schyłek celuloidu"). http://www.imdb.com/title/tt2044056/ c) "Powstanie Warszawskie", reż. Jan Komasa, Polska 2014 http://powstaniewarszawskiefilm.pl http://filmpolski.pl/fp/index.php?film=1232929 Pojęcia i zagadnienia (na zaliczenie, do przemyślenia): ideologia a film, terroryzm, cenzura a film, totalitaryzm, fanatyzm, politycy a film, uchodźca, emigrant w filmie, wolność artysty-reżysera a polityka itp. Ponadto: 1) Film współczesny a polityka: film na temat polityki. Czy można mówić współcześnie o „filmie politycznym” (szerzej „sztuce politycznej”)? Jak można rozumieć to pojęcie? 2) Obecna sytuacja polityczna w kraju i/lub na świecie jako przedmiot rozważań filmowców. Proszę zastanowić się, jakie obecne zdarzenia polityczne stały się lub mogą wkrótce stać się tematem wypowiedzi w filmie? 3) Polityka państwa a film współczesny (tu też zarządzanie kulturą współczesną, kulturą filmową) i wiedzą na jej temat. 4) Analogowe i cyfrowe. Jakim „metamorfozom” uległy filmy (np. ich tematyka) i przemysł filmowy (np. cyfryzacja, digitalizacja) w czasie schyłku taśmy celuloidowej? Propozycja lektury (ad. tego tematu): Anna Misiak, Kinematograf kontrolowany, Kraków 2006 (rozdziały dotyczące lat 1990-2001). „Kultura Współczesna” z 2014 roku (nr poświęcony analogowości i cyfrowości). 2. „Kino współczesna wobec historii, pamięci”. Analogowe i cyfrowe. 3. „Kino współczesne – aspekty ekonomiczne, np. kino blockbusterowe, crowdfunding” itp. 4. „Intertekstualność a kino współczesne”. 5. „Interaktwyność a kino współczesne”. 6. „Labirynt i kłącze – narracja w kinie współczesnym”. 7. „Współczesne powroty gatunków, np. western”. 8. „Kino współczesne wobec tożsamości” i inne. |
Efekty uczenia się: |
Student zna panoramę kina współczesnego, umie diagnozować bieżącą sytuację przemysłu filmowego w Polsce i na świecie oraz potrafi formułować wnioski dotyczące trendów i tendencji we współczesnym kinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykład (wybór): 1. Praca ustna: analiza i interpretacja filmu współczesnego (lub jego fragmentu) wybranego przez prowadzącego. 2. Praca w grupach: analiza i interpretacja wskazanego filmu współczesnego, dyskusja na ten temat. 3. Przykładowe pytania: Twórcy współcześni wobec arcydzieł filmowych? Kryteria oceniania (Egzamin pisemny na ostatnich zajęciach w semestrze zimowym): Na ocenę niedostateczną: Student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy z przedmiotu „Film współczesny”. Na ocenę dostateczną: Student poprawnie prezentuje wiedzę z przedmiotu „Film współczesny”. Na ocenę dostateczną plus: Student poprawnie prezentuje wiedzę z przedmiotu „Film współczesny”, ale nie jest ona jeszcze wystarczająco przyswojona (tj. jej przestawienie wymaga wysiłku) ani pogłębiona (tj. konieczne jest dalsze kształcenie w tym zakresie). Widać jednak wyraźną chęć studenta do poszerzenia swoich kompetencji w tym zakresie. Na ocenę dobrą: Student potrafi dobrze zaprezentować (tj. pogłębioną i utrwaloną) wiedzę z przedmiotu „Film współczesny”. Na jej podstawie udziela odpowiedzi na zadane pytania w sposób przemyślany, logiczny i kompetentny. Na ocenę dobrą plus: Student potrafi dobrze zaprezentować (tj. pogłębioną i utrwaloną) wiedzę z przedmiotu: „Film współczesny”. Na jej podstawie udziela odpowiedzi na zadane pytania w sposób przemyślany, logiczny i kompetentny. Nie jest jeszcze w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami. Na ocenę bardzo dobrą: Student potrafi dobrze zaprezentować (tj. pogłębioną i utrwaloną) wiedzę z przedmiotu: „Film współczesny”. Na jej podstawie udziela odpowiedzi na zadane pytania w sposób przemyślany, logiczny i kompetentny. Jest w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.