Filozofia umysłu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-FU-32PFDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia umysłu |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Przedstawienie współczesnych badań nad problemami filozofii umysłu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - współczesna filozofia umysłu a tradycyjne filozoficzne badania nad duszą, rozumem i poznaniem, - problem psychofizyczny; zagadnienie autonomii umysłu względen mózgu i ciała, - obliczeniowe, koneksjonistyczne i biologiczne inspiracje współczesnej filozofii umysłu, - umysł a komputer; obliczeniowe koncepcje umysłu, - emergenstyczne koncepcje umysłu; umysł a ewolucja, - zagadki umysłu: intencjonalność, poznanie innych umysłów, idea umysłu rozszerzonego, wolna wola. |
Literatura: |
Zalecana literatura: A. Ayer, „O poznaniu innych umysłów”. W: Chwedeńczuk (1995), Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej. Warszawa: Aletheia, s. 85-102. A. Clark, D. Chalmers, "Umysł rozszerzony". W: M. Miłkowski, R. Poczobut (red.) (2008), Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, s. 342-358. D. Dennett, „Intencjonalność: systemy intencjonalne”. W: D. Dennett, Natura umysłów, rozdz. 4., s. 31-70 D. Dennett, „Historia intencjonalności”. W: D. Dennett, Natura umysłów, rozdz. 4, s. 99-138 P. Churchland, „Problem umysłu i ciała”. W: Chwedeńczuk (1995), Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej. Warszawa: Aletheia, s. 47-58. M. Miłkowski, R. Poczobut (red.) (2008), Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. P. Przybysz, „Neurofilozofia i filozofia neuronauk”. W: M. Miłkowski, R. Poczobut (red.) Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze ontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, s. 689-733. J. Searle, „Świadomość, cz. I: Świadomość i problem umysł ciało” W: Searle (2010), Umysł. Krótkie wprowadzenie, rozdz. 4-5, Poznań: Rebis, s. 111-135 J. Searle, „Umysły, mózgi i programy”. W: Chwedeńczuk (1995), Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej. Warszawa: Aletheia, s. 301-324. A. Turing „Maszyna licząca a inteligencja”. W: Chwedeńczuk (1995), Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej. Warszawa: Aletheia, s. 271-300. U. Żegleń (2003), Filozofia umysłu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna i rozumie współczesne filozoficzne koncepcje umysłu, - zna i rozumie relacje współczesnej filozofii umysłu z tradycyjnymi badaniami nad dusza, rozumieniem, - zna i rozumie wpływ podejścia obliczeniowego, koneksjonistyczne i biologiczne implikacje współczesnej filozofii umysłu, - rozumie metaforykę umysł /komputer, - zna i rozumie problem umysł a ewolucja, - zna i rozumie: intencjonalność, poznanie innych umysłów, idea umysłu rozszerzonego, wolna wola. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych). dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych). dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych). dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych). dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych). niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Przybysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Przybysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.