Warsztat krytycznofilmowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-FK-317 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat krytycznofilmowy |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - kształtowanie umiejętności samodzielnego tworzenia tekstów utrzymanych w określonej konwencji i pracy redakcyjnej nad nimi - kształtowanie umiejętności prowadzenia debaty merytorycznej na wybrany temat z użyciem wielostronnej argumentacji merytorycznej - stymulowanie kreatywności i aktywności w poszukiwaniu inspiracji tematycznych dla przygotowywanych prac - kształtowanie umiejętności krytycznej samooceny oraz oceny prac innych studentów - kształtowanie umiejętności kreowania wypowiedzi krytycznofilmowej w języku audiowizualnym - inspiracja do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z wyborem tematów tekstów oraz tematu debaty, kształtowanie, umiejętność korzystania z wiedzy ozyskiwanej w ramach innych zajęć. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Nie dotyczy. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Uniwersytecka UAM, biblioteki cyfrowe. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Praca z tekstem, dyskusją, metoda warsztatowa, prezentacja dźwiękowa i video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 Praca własna studenta Przygotowanie do zajęć: 5 Czytanie wskazanej literatury: 2 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.: 8 Suma godzin: 45 |
Skrócony opis: |
Warsztat krytycznofilmowy ma pomóc studentom w zdobyciu praktycznej umiejętności formułowania tekstów i wypowiedzi krytycznofilmowych w różnych gatunkach, najprostszych (notka) i bardziej skomplikowanych (np. esej, videoblog). Dlatego zajęcia mają charakter warsztatowy. Polegają w głównej mierze na pracy z konkretnymi tekstami studentów i zawodowych krytyków, omawianiu ich i sugerowaniu koniecznych korekt. Oprócz tego studenci zapoznawani są z elementami tradycji krytycznofilmowej, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej. |
Literatura: |
Krzysztof Mętrak, Autografy na ekranie, Warszawa 1974. Pauline Kael, Co dzień w kinie, Warszawa 1978. Konrad Eberhardt, O polskich filmach, Warszawa 1982. Tadeusz Sobolewski, Za duży blask. O kinie współczesnym, Kraków 2004. Krzysztof Kłopotowski, Obalanie idoli, Warszawa 2004. Wojciech Kuczok, To piekielne kino, Warszawa 2006. Kino ze znakiem jakości (pod. red. A. Osmólskiej-Mętrak), Warszawa 2011. EKRANy 6(10)/2012 „Wszyscy jesteśmy krytykami” Każdy krytykiem?, rozmowa z udziałem Tomasza Cyza, Juliusza Kurkiewicza, Andy Rottenberg, Tadeusza Sobolewskiego i Jakuba Sochy, http://www.dwutygodnik.com/artykul/1398-kazdy-krytykiem.html Konrad Eberhardt, red. P. Zwierzchowski, B. Giza, Warszawa 2013. Aleksander Jackiewicz, red. P. Zwierzchowski, B. Giza, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka powinna: zdefiniować formę i funkcje podstawowych gatunków krytyki filmowej identyfikować różne tendencje historyczne i współczesne w dziedzinie krytyki filmowej stworzyć tekst we wszystkich formach krytycznofilmowych omawianych podczas zajęć przeprowadzić w oparciu o zdobytą wiedzę debatę na wcześniej ustalony temat redagować i korygować swoje teksty według wskazań prowadzącego prowadzić rzeczową dyskusję na temat tekstów własnych oraz napisanych przez innych studentów pracować w zespole, przygotowując i uczestnicząc w debacie na wcześniej ustalony temat |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium ustne prace pisemne cząstkowe prezentacja efektów pracy w grupach aktywność podczas zajęć |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.