Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dramat w muzyce. Człowiek wobec sfer sacrum i profanum w kulturze XVII, XVIII i XIX stulecia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-F-DMC
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Przedmioty humanistyczne (z wyłączeniem języków) nie określone dalej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dramat w muzyce. Człowiek wobec sfer sacrum i profanum w kulturze XVII, XVIII i XIX stulecia
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Polskiej
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia polska, wiedza o teatrze, media interaktywne i widowiska

Cele kształcenia:

C1 – prezentacja antropologii epok dawnych i omówienie jej wpływu na kształtowanie dzieł sztuki dramatyczno-muzycznej

C2 – poznanie wybranych historycznych, kulturowych i estetycznych koncepcji na temat zależności miedzy dramatem a muzyką

C3 – zaznajomienie się z wybranymi koncepcjami dramatu, jego źródeł, funkcji społecznych, teorii estetycznych i struktury

C4 – poznanie wybranych koncepcji dzieła muzycznego, nakierowanych na jego związki z dramatem (dramatycznością)

C5 – kształcenie umiejętności definiowania pojęć: dramat, dramatyczność, muzyczność na podstawie wybranych dzieł i faz historii rozwoju muzyki i literatury

C6 – kształcenie umiejętności analizowania i interpretacji dzieł o złożonej strukturze słowno-muzycznej z uwzględnieniem perspektyw: filologicznej, dramatologicznej, teatrologicznej i muzykologicznej

C7 – rozpoznawanie struktur dramatycznych w dziełach muzycznych i struktur muzycznych w dziełach literackich

C8 – prezentacja kontekstów filozoficzno-estetycznych istotnych w procesie analizy dzieła dramatyczno-muzycznego (pojęcia sacrum, profanum, prawdy, piękna, procesu twórczego, całości dzieła sztuki etc.)


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

------

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z elementami konwersatorium, prezentacja fragmentów nagrań

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Celem proponowanego wykładu jest prezentacja antropologii epok dawnych i omówienie jej wpływu na kształtowanie dzieł sztuki dramatyczno-muzycznej. Prezentowane i omawiane będą różnorakie formy „dramatu w muzyce”, między innymi dramma per musica (na przykładzie "Orfeusza" Claudia Monteverdiego), tragédie lyrique ("Armida" Jeana Baptisty Lully’ego), Singspiel ("Czarodziejski flet" Wolfganga Amadeusa Mozarta), opera buffa ("Cyrulik sewilski" Gioachina Rossiniego), opera seria ("Rigoletto" Giuseppe Verdiego), dramat muzyczny i misterium muzyczne ("Parsifal" Richarda Wagnera), ponadto formy madrygałowe, kantatowe i oratoryjne. Wśród podejmowanych zagadnień pojawią się: problematyka ewolucji, transformacji i recepcji dzieła dramatyczno-muzycznego, kwestia obecności struktur dramatycznych w dziełach muzycznych i struktur muzycznych w dziełach literackich, problematyka autonomiczności i nieautonomiczności sztuki, a także konteksty filozoficzno-estetyczne (pojęcia sacrum, profanum, prawdy, piękna, procesu twórczego, całości dzieła sztuki etc.).

Literatura:

C. Dahlhaus, Estetyka muzyki. Przeł. Z. Skowron. Warszawa 2007.

E. Fubini, Historia estetyki muzycznej. Przeł. Z. Skowron. Kraków 1997.

R.D. Golianek, Muzyka programowa XIX wieku. Idea i interpretacja. Poznań 1998.

N. Harnoncourt, Dialog muzyczny. Rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, przeł. M. Czajka, Warszawa 1999.

K. Kozłowski, Opera i dramat muzyczny. Poznań 2006.

Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002.

D. Ratajczakowa, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, oprac. B. Koncewicz, Wrocław 2006 (tu: t.1: Teatrologia i dramatologia; Teatralność i sceniczność).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

- ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych teorii estetycznych dotyczących związków muzyki i literatury oraz teatru

- potrafi definiować pojęcia: dramat, dramatyczność, muzyczność, muzyczność literatury, rozumie ich zależność od ogólniejszych koncepcji estetycznych i filozoficznych

- rozumie znaczenie ogólnych przemian w kulturze dla wykształcenia się różnorodnych koncepcji dzieła muzycznego i dzieła dramatycznego

- potrafi wskazać i umieścić we właściwym kontekście estetycznym i historycznym postaci i dzieła wybranych twórców, które realizują związki dramatu i muzyki

- umie analizować i nazywać struktury dramatyczne w muzyce rożnych stylów i gatunków

- rozumie potrzebę sięgania po różnorodne źródła z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii, muzykologii, posiada umiejętność ich samodzielnego doboru i wykorzystania

Metody i kryteria oceniania:

- ocena aktywności w trakcie zajęć

- ocena końcowej pracy pisemnej

5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje

4.5 – dobra i w niektórych obszarach bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje

4.0 – dobry poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, braki i niedociągnięcia w niektórych zakresach o mniejszym znaczeniu

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, w niektórych ważnych zakresach błędy i niedociągnięcia

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, błędy faktograficzne, brak zrozumienia procesów i szerszych zjawisk

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)