Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy neurologii wieku rozwojowego - spec. logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-ENW-22PDL
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Elementy neurologii wieku rozwojowego - spec. logopedyczna
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zapoznanie z podstawową terminologią z zakresu neurologii dziecięcej,

- zaznajomienie z podstawowymi zaburzeniami neurologicznymi, w obrazie których pojawiają się zaburzenia mowy,

- wskazanie na wagę współpracy ze specjalistą neurologiem,

- uświadomienie sytuacji społeczno-emocjonalnej pacjenta cierpiącego na zaburzenia neurologiczne.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza z zakresu zaburzeń mowy pochodzenia neurologicznego.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- wprowadzenie do neurologii dziecięcej, terminologia, związki z zaburzeniami mowy,

- podstawy fizjologii i patologii układu nerwowego (m.in. łuk odruchowy, drogi czuciowe, droga piramidowa, układ pozapiramidowy, móżdżek, nerwy czaszkowe, kora mózgowa),

- aspekt rozwojowy fizjopatologii (odrębności obrazu zaburzeń związanych z wiekiem),

- urazy czaszkowo-mózgowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu wad rozwojowych OUN,

- nowotwory mózgu i ich następstwa,

- choroby infekcyjne OUN i ich konsekwencje,

- padaczki,

- wybrane zagadnienia symptomatologii i leczenia mózgowego porażenia dziecięcego.

Literatura:

Zalecana literatura:

Atlas anatomii człowieka (dowolny).

Dziecko niepełnosprawne ruchowo, pod red. Z. Łosiowskiego, Warszawa 1997 i następne.

O. Jauer-Niworowska, J. Kwasiborska, Dyzartrie, Gliwice 2009.

Neurologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy (dowolny).

„Neurologia Dziecięca”. Pismo Polskiego Towarzystwa Neurologów Dziecięcych.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- wykazać, jakie działania może podejmować jako logopeda w przypadku pacjenta z danym schorzeniem, a od jakich powinien się powstrzymać,

- przedstawić podstawowe wiadomości o chorobach i zespołach chorobowych odpowiedzialnych za zaburzenia neurologiczne,

- współpracować ze specjalistą neurologiem,

- zrozumieć sytuację społeczno-emocjonalną pacjenta cierpiącego na zaburzenia neurologiczne,

- wziąć odpowiedzialność za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne składające się pytań z całego omawianego materiału, z odpowiedziami do wyboru. Ocena pozytywna będzie zawsze wymagać uzyskania więcej niż 50% poprawnych odpowiedzi: dst od 51-59%; dst+ od 60-69%; db od 70-79%; db+ od 80-89%; bdb > 90%.

Praktyki zawodowe:

tak (80 h)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Danuta Tomkowiak-Kędzia
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Danuta Tomkowiak-Kędzia
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)