Kino europejskie: Europejskie kino diasporyczne ostatniego ćwierćwiecza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-EKD-21FKMDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kino europejskie: Europejskie kino diasporyczne ostatniego ćwierćwiecza |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe z modułu specjalizacji: kultury filmowe (st. magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zaznajomienie studentów z podstawowymi informacjami na temat europejskiego kina diasporycznego ostatniego ćwierćwiecza oraz związanych z nim pojęć i sposobów badania dzieł filmowych Formułowanie wniosków na temat obrazów mniejszości religijnych, etnicznych i narodowych w kinematografiach europejskich oraz tego, jaki wpływ na te obrazy mają wykorzystane przez twórców konwencje przedstawieniowe Doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji dzieł filmowych należących do kina diasporycznego przy wykorzystaniu właściwych do tego narzędzi badawczych Namysł nad wpływem współczesnych ruchów migracyjnych oraz powstałych w ich wyniku diaspor na kształt europejskiej wspólnoty i uformowanie się nowych hybrydycznych tożsamości (na podstawie obrazów tych procesów w kinie europejskim) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | tak, w całości (w roku akademickim 2020/2021) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, wykład problemowy, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Literatura: |
Austin Thomas, Benefaction, processing, exclusion: documentary representations of refugees and migrants in Fortress Europe, „Studies in European Cinema” 2019, Vol. 16, No. 3, Pp. 250–265. Berghahn Daniela, Far-Flung Families in Film. The Diasporic Family in Contemporary European Cinema, Edinburgh University Press, Edinburgh 2013. Boutouba Jimia, Through the lens of terror: re-imaging terrorist violence in Boukhrief’s Made in France, „Studies in French Cinema” 2019, Vol. 19, No. 3, pp. 215–232. Breger Claudia, Simple Truths, Complex Framings, and Crucial Specifications: Aki Kaurismäki’s Le Havre, "MLN" 2015 (German Issue), Volume 130, Number 3, pp. 506-527. Cinema and Politics. Turkish Cinema and the New Europe, ed. by Deniz Bayrakdar, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge, 2009. Domalewski Adam, Diaspora w podróży. Międzypokoleniowa luka, mit wspaniałego powrotu i inne zabiegi mitologizujące w „Wielkiej podróży” Ismaëla Ferroukhiego i „Na krawędzi nieba” Fatiha Akιna, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 107, s. 73–87. Domalewski Adam, Towards a Multicultural Community. The Accommodation of Ethnic and Religious Minorities in the ‘Migrant Comedy’ Genre, “Ekphrasis. Images, Cinema, Theory, Media” 2020, vol. 23, iss. 1, pp. 50-61. Durham Peters John, Exile, nomadism, and diaspora: the stakes of mobility in the western canon, [w:] Home, exile, homeland. Film, media, and the politics of place, ed. by H. Naficy, Routledge, New York and London 1999, pp. 17-41. Elsaesser Thomas, European Cinema. Face to Face with Hollywood, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2005. Loshitzky Yosefa, Screening Strangers. Migration and Diaspora in Contemporary Euroepan Cinema, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 2010. Loska Krzysztof, Hybrydowość i transkulturowy pejzaż muzyczny w kinie diasporycznym, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91, s. 142–153. Mrozewicz Anna Estera, Beyond Eastern Noir. Reimagining Russia and Eastern Europe in Nordic Cinemas, Edinburgh University Press, Edinburgh 2018. Naficy Hamid, An Accented Cinema. Exilic and Diasporic Filmmaking, Princeton University Press, Princeton and Oxford, 2001. Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim, pod. red. Barbary Kity, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 2006. Rings Guido, The Other in Contemporary Migrant Cinema. Imagining a New Europe?, Routledge, New York and London, 2016. Turkish German Cinema in the New Millennium. Sites, Sounds, and Screens, ed. by Sabine Hake, Barbara Mennel, Berghahn Books, New York–Oxford 2014. Wills Jenny, I's Wide Shut: Examining the Depiction of Female Refugees' Eyes and Hands in Stephen Erears's Dirty Pretty Things, „Informing Integration” 2007, vol. 24, no. 2. |
Efekty uczenia się: |
Zaznajomienie studentów z podstawowymi informacjami na temat europejskiego kina diasporycznego ostatniego ćwierćwiecza oraz związanych z nim pojęć i sposobów badania dzieł filmowych Formułowanie wniosków na temat obrazów mniejszości religijnych, etnicznych i narodowych w kinematografiach europejskich oraz tego, jaki wpływ na te obrazy mają wykorzystane przez twórców konwencje przedstawieniowe Doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji dzieł filmowych należących do kina diasporycznego przy wykorzystaniu właściwych do tego narzędzi badawczych Namysł nad wpływem współczesnych ruchów migracyjnych oraz powstałych w ich wyniku diaspor na kształt europejskiej wspólnoty i uformowanie się nowych hybrydycznych tożsamości (na podstawie obrazu tych procesów w kinie europejskim) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Domalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.