Diagnoza i terapia dyslalii - spec. logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-DTD-22PDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia dyslalii - spec. logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia Polska, specjalność logopedyczna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie słuchaczy z najważniejszymi klasyfikacjami zaburzeń mowy i języka, w tym artykulacji, - zapoznanie studentów z terminologią z obszaru dyslalii, - określenie przyczyn konkretnych wad wymowy, - przedstawienie szczegółowej charakterystyki poszczególnych wad wymowy, - zaznajomienie studentów ze standardami w postępowaniu diagnostycznym i terapeutycznym z pacjentami z obszaru dyslalii, - umożliwienie uczestnikom ćwiczeń bezpośredniego kontaktu z pacjentami, u których występują różne wady wymowy, - zapoznanie studentów z technikami wywoływania głosek, - zaprezentowanie sposobów utrwalania i automatyzowania u pacjentów prawidłowej artykulacji, - wskazanie kolejnych etapów pracy korekcyjnej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza o zjawiskach fonetycznych i systemie fonologicznym języka polskiego, podstawy wiedzy z zakresu diagnozy logopedycznej oraz zaburzeń mowy i języka. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma Moodle WFPiK: http://maius89.maius.amu.edu.pl/~moodleifp/course/index.php?categoryid=10 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład i ćwiczenia, praktyczne warsztaty, podczas których studenci poznają konkretne metody i techniki wykorzystywane w terapii logopedycznej wad wymowy. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Informacje wstępne o przedmiocie: - omówienie celów i efektów kształcenia w ramach przedmiotu, - szczegółowe przedstawienie treści programowych, - zaprezentowanie literatury przedmiotu, - omówienie warunków zaliczenia i egzaminu. 2. Klasyfikacje zaburzeń mowy i języka: - pojęcie zaburzeń mowy i języka, - omówienie najbardziej znanych podziałów zaburzeń mowy i języka wg L. Kaczmarka, I. Styczek, S. Grabiasa, - miejsce zaburzeń artykulacji wśród zaburzeń mowy i języka. 3. Pojęcie dyslalii i najważniejsze podziały w obrębie zaburzeń artykulacji: - znaczenie i etymologia terminu dyslalia, - wada wymowy a błąd wymowy, - ilościowe klasyfikacje zaburzeń artykulacji – L. Kaczmarek, A. Pruszewicz, - jakościowe klasyfikacje zaburzeń artykulacji – I. Styczek, S. Grabias, J. Kania, B. Ostapiuk. 4. Szczegółowa charakterystyka wybranych klasyfikacji wad wymowy: - wyjaśnienie i uporządkowanie podstawowych pojęć z zakresu zaburzeń artykulacji: paralalia – substytucja, mogilalia – elizja, dyslalia właściwa – deformacja, zaburzenia paradygmatyczne i syntagmatyczne, uproszczenia, metatezy i epentezy, - ćwiczenia na materiale praktycznym – szczegółowa charakterystyka występujących w nim zaburzeń artykulacji zarówno na poziomie paradygmatycznym, jak też syntagmatycznym. 5. Diagnoza i terapia dyslalii: - etiologia wad wymowy, - praca indywidualna z dzieckiem z wadą wymowy. 6. Diagnostyka dyslalii: - badanie sprawności narządów artykulacyjnych, - badanie artykulacji – szczegółowe omówienie kilku kwestionariuszy do badania wymowy (G. Demel, G. Bilewicz i B. Zioło, I. Michalak-Widera, E. Krajna), - badanie słuchu fonemowego (J. Gruba, E. Szeląg, A. Szymaszek), - programowanie terapii dyslalii – etapy pracy korekcyjnej. 7. Metody i narzędzia terapii wad wymowy – wybór odpowiednich schematów postępowania: - procedura, strategie i metody postępowania logopedycznego; - etapy postępowania logopedycznego w przypadku dyslalii; - metody stosowane w terapii dyslalii (metoda mechaniczna, m. wzrokowa, m. fonetyczna, m. słuchowa, m. usprawniania artykulatorów, m. wrażeń dotykowych i czucia skórnego, m. graficzna), - zasady dydaktyczne w terapii logopedycznej. 8. Zaburzenia słuchu fonematycznego: - definicje słuchu fonematycznego, - etapy kształtowania się słuchu fonematycznego, - wpływ i znaczenie słuchu fonematycznego na rozwój mowy, - zaburzenia słuchu fonematycznego, - terapia słuchu fonematycznego. 9. Sygmatyzm: - pojęcie sygmatyzmu, - rodzaje sygmatyzmu, - przyczyny seplenienia i dzieci, sygmatyzm a połykanie, - terapia sygmatyzmu – omówienie kolejnych etapów pracy korekcyjnej, - propozycje ćwiczeń w terapii sygmatyzmu. 10. Kappacyzm i gammacyzm: - czym jest kappacyzm i gammacyzm, - przyczyny kappacyzmu i gammacyzmu i dzieci, - terapia tego rodzaju zaburzeń artykulacji – omówienie kolejnych etapów pracy korekcyjnej, - propozycje ćwiczeń w terapii kappacyzmu i gammacyzmu. 11. Rotacyzm: - pojęcie rotacyzmu, - przyczyny nieprawidłowej wymowy głoski [r], - rodzaje rotacyzmu, - terapia rotacyzmu – poszczególne etapy pracy korekcyjnej, - propozycje ćwiczeń do terapii rotacyzmu. 12. Mowa bezdźwięczna: - czym jest mowa bezdźwięczna?, - przyczyny mowy bezdźwięcznej, - omówienie kolejnych etapów pracy korekcyjnej, - utrwalanie i automatyzacja spółgłosek dźwięcznych. 13. Inne zaburzenia artykulacji: - betacyzm, lambdacyzm, - deformacje i substytucje w zakresie samogłosek, - zaburzenia syntagmatyczne (w obrębie struktury wyrazu). |
Literatura: |
Zalecana literatura: D. Antos, G. Demel, I. Styczek, Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1978. J. Cieszyńska, Metody wywoływania głosek, Kraków 2003. Diagnoza logopedyczna, red. E. Czaplewska, S. Milewski, Sopot 2012. A. Domagała, U. Mirecka, Słuch fonemowy. W kierunku kompetencji fonologicznej, „Logopedia” 2002, 32, s. 7-26. S. Grabias, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, „Audiofonologia” 1994, 6, s. 67-22. J. Gruba, Test do badania słuchu fonemowego, Gliwice 2012. J.T. Kania, Szkice logopedyczne, Lublin 2001. E. Krajna, 100-wyrazowy test artykulacyjny, Gliwice 2008. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki , t. 2: Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003. P. Łobacz, Polska fonologia dziecięca, Warszawa 1996. B. Ostapiuk, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego – propozycja terminów i klasyfikacji, „Logopedia” 2000, 28, s. 123-144. U.Z. Parol, Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1997. D. Pluta-Wojciechowska, Dyslalia – mity i rzeczywistość, w: Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – Metoda Krakowska, red. J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Kordeno, Kraków 2010, s. 65-83. B. Rocławski, Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2003. H. Rodak, Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa 1994. A. Sołtys-Chmielowicz, Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków 2008. E. Stecko, Sprawdź jak mówię – karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Warszawa 2009. I. Styczek, Logopedia, Warszawa 1981. I. Styczek, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego (komentarz i tablice), Warszawa 1982. E. Szeląg, Nowe metody terapii wyzwaniem dla logopedii XXI wieku, „Logopedia” 1999, 26, s. 215-225. E. Szeląg, A. Szymaszek, Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych, Gdańsk 2006. Kryteria diagnostyczne według DSM-IV-TR, red. J. Wciórka, Wrocław 2010. Zaburzenia mowy, red. S. Grabias, Lublin 2001. T. Zaleski, Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - omówić najbardziej znane klasyfikacje zaburzeń mowy i języka, - określić przyczyny wad wymowy u dzieci i osób dorosłych, - szczegółowo scharakteryzować różne typy wad wymowy, - wskazać metody i narzędzia postępowania w diagnozie i terapii wad wymowy, a także dokładnie określić kolejne etapy pracy korekcyjnej, - przedstawić techniki wywoływania konkretnych głosek z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb pacjenta, - wskazać sposoby służące utrwaleniu prawidłowej wymowy poszczególnych głosek w mowie spontanicznej, - przedstawić schemat postępowania logopedycznego dla konkretnego pacjenta – tzw. studium przypadku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość niezbędnej terminologii dotyczącej wad wymowy, a także wewnętrznych podziałów w obrębie tego rodzaju zaburzeń, bardzo dobra znajomość metod i technik służących korygowaniu i usprawnianiu konkretnych wad wymowy; wysoki poziom umiejętności w sprawnym ocenianiu zaburzeń artykulacji oraz planowaniu kolejnych etapów terapii; bardzo dobra wartość merytoryczna przedstawionego do oceny projektu. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra, z nieznacznymi niedociągnięciami, znajomość niezbędnej terminologii dotyczącej wad wymowy, a także wewnętrznych podziałów w obrębie tego rodzaju zaburzeń oraz metod i technik służących korygowaniu i usprawnianiu konkretnych wad wymowy; bardzo dobry poziom umiejętności w sprawnym ocenianiu zaburzeń artykulacji oraz planowaniu kolejnych etapów terapii; bardzo dobra, z nieznacznymi niedociągnięciami, wartość merytoryczna przedstawionego do oceny projektu. dobry (db; 4,0): dobra, jednak niepozbawiona braków znajomość niezbędnej terminologii dotyczącej wad wymowy, a także wewnętrznych podziałów w obrębie tego rodzaju zaburzeń oraz metod i technik służących korygowaniu i usprawnianiu konkretnych wad wymowy; dobry poziom umiejętności w sprawnym ocenianiu zaburzeń artykulacji oraz planowaniu kolejnych etapów terapii; dobra wartość merytoryczna przedstawionego do oceny projektu. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość niezbędnej terminologii dotyczącej wad wymowy, a także wewnętrznych podziałów w obrębie tego rodzaju zaburzeń oraz metod i technik służących korygowaniu i usprawnianiu konkretnych wad wymowy; zadowalający poziom umiejętności w sprawnym ocenianiu zaburzeń artykulacji oraz planowaniu kolejnych etapów terapii; poprawna wartość merytoryczna przedstawionego do oceny projektu. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca, choć odznaczająca się znacznymi brakami, znajomość niezbędnej terminologii dotyczącej wad wymowy, a także wewnętrznych podziałów w obrębie tego rodzaju zaburzeń oraz metod i technik służących korygowaniu i usprawnianiu konkretnych wad wymowy; niski poziom umiejętności w sprawnym ocenianiu zaburzeń artykulacji oraz planowaniu kolejnych etapów terapii; w dużym stopniu niezadowalająca wartość merytoryczna przedstawionego do oceny projektu. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość niezbędnej terminologii dotyczącej wad wymowy, a także wewnętrznych podziałów w obrębie tego rodzaju zaburzeń oraz metod i technik służących korygowaniu i usprawnianiu konkretnych wad wymowy; bardzo niski poziom umiejętności w sprawnym ocenianiu zaburzeń artykulacji oraz planowaniu kolejnych etapów terapii; bardzo niska wartość merytoryczna przedstawionego do oceny projektu. Kryteria oceniania: - znajomość niezbędnej terminologii dotyczącej wad wymowy, a także wewnętrznych podziałów w obrębie tego rodzaju zaburzeń, - znajomość metod i technik służących korygowaniu i usprawnianiu konkretnych wad wymowy, - umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, - umiejętność sprawnego oceniania typu zaburzeń artykulacji oraz planowania kolejnych etapów terapii, - wartość merytoryczna przygotowanego projektu, - obecność na zajęciach, - aktywność w czasie zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Tak - 80 h. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sławek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Warsztat - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sławek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Warsztat - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.