Diagnoza i terapia dyzartrii - spec. logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-DTD-12PDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia dyzartrii - spec. logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie studentów z istotą zaburzeń dyzartrycznych i anartrycznych, - zaznajomienie słuchaczy z etiologią i wewnętrznymi podziałami dyzartrii, - charakterystyka zaburzeń artykulacji występujących w dyzartrii i anartrii i dzieci i osób dorosłych, - zapoznanie studentów z technikami wykorzystywanymi w terapii logopedycznej dyzartrii i anartrii, - wskazanie kolejnych etapów terapii w przypadku zaburzeń dyzartrycznych zarówno u dzieci, jak i osób dorosłych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu zajęć realizowanych na pierwszym stopniu specjalności logopedycznej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład i ćwiczenia, indywidualne prezentacje studentów na wybrany temat. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Fizjologiczne podstawy mowy: a) czynność mówienia, b) układ oddechowy, c) aparat fonacyjny, d) aparat artykulacyjny, e) elementy prozodyczne, f) rola mózgu i móżdżku w tworzeniu wykonawczej funkcji języka. 2. Dyzartria – czym jest, jak się objawia?: a) znaczenie terminu dyzartria, b) zmiany dyzartryczne w obrazie mowy: - zmiany fonetyczne, - zmiany prozodyczne (zaburzenia fonacji, zaburzenia intonacji i akcentu, zaburzenia płynności wypowiedzi). 3. Rodzaje dyzartrii: a) podział dyzartrii ze względu na umiejscowienie uszkodzeń, b) podział dyzartrii ze względu na rodzaj występujących objawów. 4. Diagnoza dyzartrii: a) narzędzia i metody wykorzystywane w diagnozie zaburzeń dyzartrycznych, b) diagnoza różnicowa dyzartrii: - dyzartria a afazja, - dyzartria a apraksja języka, - dyzartria a anartria, - dyzartria a jąkanie, - dyzartria a demencja. c) badanie logopedyczne pacjenta z nabytymi zaburzeniami dyzartrycznymi: - wstępna obserwacja chorego, - badanie kliniczne artykulatorów: ocena wstępna siły mięśni artykulatorów, ocena wstępna napięcia mięśni, badanie i ocena sposobu wykonania prób ruchowych, - badanie kliniczne możliwości oddechowo-fonacyjnych. 5. Dyzartria jako następstwo różnych chorób neurologicznych: a) dyzartria w przebiegu choroby neuronu ruchowego (stwardnienie zanikowe boczne – SLA), b) dyzartria w przebiegu choroby Parkinsona, c) dyzartria w przebiegu choroby Huntingtona, d) dyzartria w przebiegu dystonii krtaniowej, e) dyzartria w przebiegu stwardnienia rozsianego – SM, f) dyzartria w przebiegu ataksji rdzeniowo-móżdżkowej, g) dyzartria w przebiegu postępującego porażenia nadjądrowego – PSP, h) dyzartria w przebiegu zmian wieloukładowych. 6. Terapia pacjentów z dyzartrią: a) ćwiczenia oddechowe, b) ćwiczenia fonacyjne, c) ćwiczenia artykulacyjne. 7. Rehabilitacja dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym – MPD: a) MPD jako zespół zaburzeń, b) cechy MPD, c) przyczyny MPD, d) objawy MPD, e) rodzaje MPD – podział etiologiczny oraz funkcjonalny, f) dyzartria w MPD – objawy i rodzaje, g) terapia logopedyczna MPD. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Czochańska J., Łosiowski Z., Mózgowe porażenie dziecięce, w: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Cz. 1: Wybrane zagadnienia neurorozwojowe i zespoły neurologiczne, red. Z. Łosiowski, WSiP, Warszawa 1997, s. 11-34. Diagnoza i terapia logopedyczna. Podręcznik akademicki, red. E. Czaplewska, S. Milewski, Sopot 2012. Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski, Lublin 2003. Gatkowska I., Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012. Jastrzębowska G., Zaburzenia dyzartryczne u dzieci, w: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2 Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003, s. 120-143. Jastrzębowska G., A. Kozołub, Dyzartria, anartria, w: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2: Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003, s. 772-784. Jastrzębowska G., Pelc-Pękała O., Diagnoza i terapia dyzartrii, w: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2 Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003, s. 392-403. Jauer-Niworowska O., Kwasiborska J., Dyzartria. Wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów dyzartrii, Gliwice 2009. Jauer-Niworowska O., Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009. Kaczmarek B., Mózgowe mechanizmy formułowania wypowiedzi słownych, UMCS, Lublin 1986. Kownacka E., Lingwistyczne kryteria różnicowania afazji ruchowej i dyzartrii, w: Afazja. Z lingwistycznych badań empirycznych, red. M. Przybysz-Piwkowa, Wydawnictwo UW, Warszawa 1993. Król M., Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. Harmonia, Gdańsk 2010. Lewandowski A., Tarkowski Z., Dyzartria, wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Wydawnictwo ZSL, Warszawa 1989. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - określić istotę oraz przyczyny zaburzeń dyzartrycznych zarówno u dzieci, jak i osób dorosłych, - różnicować poszczególne typy dyzartrii, - scharakteryzować zaburzenia artykulacji w przypadku zaburzeń dyzartrycznych, - wskazać techniki wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią i anartrią, - zaprogramować kolejne etapy terapii dyzartrii u dzieci i osób dorosłych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi wykorzystać wiedzę z zajęć do tworzenia projektu, sprawnie wyszukuje niezbędne materiały i literaturę, umie dokonać ich selekcji pod kątem problemu poddawanego oglądowi, potrafi zaproponować rozwiązania i stworzyć własną propozycję terapii. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności poprawnego konstruowania programu terapii. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność selekcji materiału, niższa zdolność poprawnego tworzenia programu terapii w projekcie na zaliczenie. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych metod terapii dyzartrii, zadowalający poziom merytoryczny przygotowanego projektu. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych metod terapii dyzartrii, jednak możliwy jest w tym względzie znaczny zakres niedociągnięć, zadowalający poziom merytoryczny przygotowanego projektu. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość metod terapii dyzartrii; student nie potrafi we właściwy sposób wykorzystać wiedzy z zajęć do tworzenia projektu, a także dokonać jej selekcji pod kątem problemu poddawanego diagnozie, bardzo niska wartość merytoryczna przygotowanego projektu. Kryteria oceniania: - znajomość niezbędnej terminologii dotyczącej istoty dyzartrii, a także wewnętrznych podziałów w obrębie tego rodzaju zaburzeń, - znajomość metod i technik wykorzystywanych w terapii zaburzeń dyzartrycznych, - umiejętność sprawnego oceniania typu zaburzeń artykulacji oraz planowania kolejnych etapów terapii, - obecność na zajęciach, - aktywność w trakcie zajęć, - poziom merytoryczny przygotowanego projektu. Metody oceniania: przedmiot kończy się testem zaliczeniowym oraz egzaminem ustnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sławek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Warsztat - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.