Czytanie kultury popularnej - spec. komunikacja medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-CzKP-21PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Czytanie kultury popularnej - spec. komunikacja medialna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. komunikacja medialna (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z teoriami kultury popularnej, - doskonalenie umiejętności krytycznego odbioru i wartościowania tekstów kultury, - wskazanie na praktyczne zastosowania wiedzy o kulturze popularnej, - doskonalenie umiejętności interpretacji tekstów literackich w kontekstach wyznaczanych przez kulturę popularną. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w Bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja z elementami wykładu, interpretacja tekstów kultury oraz naukowych opracowań problemu, prezentacja samodzielnie przygotowana przez studenta. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone interpretacji najważniejszych zjawisk współczesnej kultury popularnej. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - rozróżnienia definicyjne: sztuka i kultura popularna, kultura masowa, wysoki i niski obieg kultury, - ponowoczesność jako perspektywa uprzywilejowania kultury popularnej, - komercjalizacja kultury, - kultura popularna i tożsamość (doświadczenie, ideologia, edukacja), - dyskursy związane z ciałem i cielesnością, - polityczne, społeczne i kulturowe funkcje subkultur, - estetyka kiczu. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005. Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000. Burszta W., Kuligowski W., Sequel: dalsze przygody kultury w globalnym świecie, Warszawa 2005. Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980. McLuhan M., Zrozumieć media, Warszawa 2004. McNair B., Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, Warszawa 2004. Miłosz Cz., Kultura masowa. Antologia tekstów, Kraków 2002. Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998. Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu efektów uczenia się student/ka powinien/powinna: - znać główne (współczesne i historyczne) teorie kultury popularnej, - analizować, interpretować i wartościować teksty kultury popularnej, - analizować pozaartystyczne (ekonomiczne, polityczne, ideologiczne) czynniki wpływające na kształt utworu, - dostrzegać i nazywać różnorodność tekstów kultury w zależności od medium, w którym są przekazywane oraz odbiorców, do których są kierowane. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość pojęć i rozróżnień definicyjnych w zakresie kultury popularnej i masowej; bardzo dobra znajomość głównych szkół krytycznych oraz zagadnień związanych z rozwojem pojęć dotyczących kultury popularnej; bardzo wysoka kompetencja w zakresie łączenia zjawisk ogólnokulturowych z pojęciami z zakresu historii, socjologii, polityki; umiejętność trafnego wskazania wpływu zjawisk ogólnokulturowych na różne dziedziny sztuki (przede wszystkim literatury); umiejętność krytycznej analizy zjawisk ze szczególnym naciskiem na samodzielne wartościowanie; interpretacja wybranych tekstów kultury (bardzo dobre osadzenie ich w kontekstach oraz wskazanie na możliwe praktyczne wykorzystanie, np. do celów komercyjnych). dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość pojęć i rozróżnień definicyjnych w zakresie kultury popularnej i masowej; dobra znajomość głównych szkół krytycznych oraz zagadnień związanych z rozwojem pojęć dotyczących kultury popularnej; wysoka kompetencja w zakresie łączenia zjawisk ogólnokulturowych z pojęciami z zakresu historii, socjologii, polityki; umiejętność trafnego wskazania wpływu zjawisk ogólnokulturowych na różne dziedziny sztuki (przede wszystkim literatury); umiejętność krytycznej analizy zjawisk ze szczególnym naciskiem na samodzielne wartościowanie; interpretacja wybranych tekstów kultury (bardzo dobre osadzenie ich w kontekstach oraz wskazanie na możliwe praktyczne wykorzystanie, np. do celów komercyjnych). dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć i rozróżnień definicyjnych w zakresie kultury popularnej i masowej; dobra znajomość głównych szkół krytycznych oraz zagadnień związanych z rozwojem pojęć dotyczących kultury popularnej; wystarczająca kompetencja w zakresie łączenia zjawisk ogólnokulturowych z pojęciami z zakresu historii, socjologii, polityki; umiejętność trafnego wskazania wpływu zjawisk ogólnokulturowych na różne dziedziny sztuki (przede wszystkim literatury); umiejętność krytycznej analizy zjawisk ze szczególnym naciskiem na samodzielne wartościowanie; interpretacja wybranych tekstów kultury (dobre osadzenie ich w kontekstach oraz wskazanie na możliwe praktyczne wykorzystanie, np. do celów komercyjnych). Dopuszcza się drobne pomyłki lub niedociągnięcia w zakresie wiedzy i umiejętności wykorzystania jej w praktyce. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i rozróżnień definicyjnych w zakresie kultury popularnej i masowej; dostateczna znajomość głównych szkół krytycznych oraz zagadnień związanych z rozwojem pojęć dotyczących kultury popularnej; podstawowa kompetencja w zakresie łączenia zjawisk ogólnokulturowych z pojęciami z zakresu historii, socjologii, polityki; umiejętność trafnego wskazania wpływu zjawisk ogólnokulturowych na różne dziedziny sztuki (przede wszystkim literatury); umiejętność krytycznej analizy zjawisk ze szczególnym naciskiem na samodzielne wartościowanie; interpretacja wybranych tekstów kultury. Dopuszcza się pomyłki lub niedociągnięcia w zakresie wiedzy i umiejętności wykorzystania jej w praktyce, tylko takie jednak, które nie uniemożliwiają działania w zakresie interpretacji tekstów kultury. dostateczny (dst; 3,0): podstawowa bazowa znajomość podstawowych pojęć i rozróżnień definicyjnych w zakresie kultury popularnej i masowej; dostateczna znajomość głównych szkół krytycznych oraz zagadnień związanych z rozwojem pojęć dotyczących kultury popularnej; podstawowa kompetencja w zakresie łączenia zjawisk ogólnokulturowych z pojęciami z zakresu historii, socjologii, polityki; umiejętność trafnego wskazania wpływu zjawisk ogólnokulturowych na różne dziedziny sztuki (przede wszystkim literatury); umiejętność krytycznej analizy zjawisk ze szczególnym naciskiem na samodzielne wartościowanie; interpretacja wybranych tekstów kultury. Dopuszcza się pomyłki lub niedociągnięcia w zakresie wiedzy i umiejętności wykorzystania jej w praktyce, tylko takie jednak, które nie uniemożliwiają działania w zakresie interpretacji tekstów kultury. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć i kierunków współczesnej teorii kultury popularnej, niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. Kryteria oceniania: - ocenianie ciągłe na zajęciach na podstawie obecności, wykonanych zadań oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusji, - sposób przygotowania oraz przedstawienia prezentacji multimedialnej, - kolokwium zaliczeniowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Konrad Dominas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Telicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Telicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Telicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.