Biografistyka w pracy edytora - spec. edytorstwo naukowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-BPE-12PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Biografistyka w pracy edytora - spec. edytorstwo naukowe |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla spec. edytorstwo naukowe (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. Wprowadzenie do zagadnień teoretycznych i praktycznych wiedzy biografistycznej w pracy wydawcy dzieł literackich 2. Rozpoznawanie rodzaju kontekstów historycznych i ich roli w rekonstruowaniu funkcjonalnej wiedzy o biografii pisarza 3. Poszerzanie orientacji w typach wydań dzieł literackich i w ich strukturze 4. Pogłębianie wiedzy na temat różnorodnych relacji: historia – biografia – twórczość 5. Zdobywanie umiejętności rozpoznawania i rozwiązywania problemów tekstologicznych pozostających w związku z osobą pisarza i jego biografią: chronologia utworów, kultura manuskryptu, język pisarza, współpraca pisarza z wydawcą, kultura druku 6. Pogłębianie świadomości kulturowych odniesień i interdyscyplinarnego charakteru pracy edytora |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | lektura indywidualna, prezentacja, wykład aktywizujący |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Podstawowe elementy warsztatu biografisty i edytora Historia biografistyki jako jednej z nauk pomocniczych literaturoznawstwa Teoretyczne i metodologiczne zagadnienia relacji: pisarz – biografia – dzieło Biografia pisarza w różnych gatunkach i typach edycji dzieł literackich Pisarz i jego język (narodowy, regionalny, osobniczy) Warsztat pisarza: kultura manuskryptu, krytyka genetyczna Relacje: pisarz – wydawca - księgarz |
Literatura: |
Biografie romantycznych poetów, red. Z. Trojanowiczowi i J. Borowczyk, Poznań 2007 Ł. Garbal, Jak wydawać współczesne teksty literackie, PWN, Warszawa 2011 K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, PWN, Warszawa 1978 R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2006. J. Sławiński, Myśli na temat: biografia pisarza jako jednostka procesu historycznoliterackiego, w: Biografia – geografia – kultura literacka, pod red. J. Ziomka i J. Sławińskiego, Wrocław 1975. J. Ziomek, Autobiografia jako hipoteza konieczna, w: w: Biografia – geografia – kultura literacka, pod red. J. Ziomka i J. Sławińskiego, Wrocław 1975. Polski Słownik Biograficzny, t. 1- Wybrane biografie pisarzy (np. P. Acroyd, Blake, przeł. E. Kraskowska, 2001; Z. Sudolski, Mickiewicz. Opowieść biograficzna, 1997; A. Franaszek, Miłosz. Biografia, 2011) Kalendaria życia i twórczości pisarzy (np. Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, t. I-III, 2007) Wybrane wydania krytyczne dzieł zebranych pisarza lub jednego utworu |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wskazać podstawowe typy wydań dzieł literackich oraz główne elementy konstrukcyjne edycji zbiorowej jednego pisarza - rozpoznawać związek biografii pisarza z epoką jego życia oraz relacje zachodzące między życiem a twórczością pisarza - dostrzegać związek między redakcją tekstu a wiedzą na temat biografii pisarza i rolą kontekstów historycznych - rozpoznawać podstawowe formy zapisu wiedzy biograficznej w strukturze edycji naukowej - rozpoznawać podstawowe elementy kultury manuskryptu oraz kultury druku w procesie tworzenia dzieła literackiego - przeprowadzić analizę struktury aparatu krytycznego edycji - rozpoznawać podstawowe aspekty relacji pisarz – biografia – dzieło, takie jak: język pisarza, geneza tekstu, wola autorska - samodzielnie sytuować biografię pisarza w obszarze szerokich zjawisk społecznych i kulturowych - samodzielnie i zespołowo przeprowadzić analizę wybranego problemu tekstologiczno-edytorskiego - rozpoznawać i stosować we własnej praktyce podstawowe formy i gatunki biografistyki - posiada specjalistyczne umiejętności wyszukiwania i sfunkcjonalizowania wiedzy historyczno-biograficznej na użytek pracy edytorskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: - frekwencja udziału w zajęciach - aktywność w trakcie zajęć i sprawność analityczno-interpretacyjna; - wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.