Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Cinematographic Doors to Nineteenth-Century Literature

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-AP-CDN Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Cinematographic Doors to Nineteenth-Century Literature
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy: filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 1
filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 3
oferta AMU-PIE na semestr letni
oferta AMU-PIE na semestr zimowy
Przedmioty fakultatywne dla filologii polskiej
Punkty ECTS i inne: 5.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Bibliografia podana jest na zajęciach. Wybrane artykuły są udostępniane w czytelni lub online.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

5

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course intrduces students to selected adaptations of the nineteenth-century literature stressing their place within the century's literary formations (namely romanticism, realism and modernism) and selected theories of bringing works of literature into the silver screen.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The course introduces some most important masterpieces of the nineteenth-century literature through their film adaptations. Selected topics will present an interesting panorama of romantic, realistic and modernist literature of the time and inspire a reflection on possible methods of translating certain plots into the language of moving pictures. A little bit of theory, a selection of excerpts from the greatest literary classics and a thrilling trip into memorable moments of cinema history are all part of this seminar which alongside to studying should bring an honest portion of intelligent entertainment.

Week 1 On theory of film adaptation – introductory discussion

Week 2 On theory of film adaptation, part 2 – exemplary study cases

Week 3 Hunchbacks of their times: Victor Hugo’s Notre Dame de Paris and its adaptations from Wallace Worsley to Disney

Week 4 Romanticism and melodrama. The film genre for the literary epoch? Jean Dellanoy’s Version of Notre Dame de Paris

Week 5 Realms of the Incredible, part 1: Edgar Allan Poe’s stories…

Week 6 Realms of the Incredible, part 2: …and their film adaptations

Week 7 Dickens at the movies: an overview

Week 8 David Lean’s 1946 version of Charles Dickens’ Great Expectations

Week 9 Contemporary Mode: Great Expectations as adapted by Alfonso Cuarón

Week 10 Social rules of conduct: Henrik Ibsen’s Enemy of the People and George Shaffer’s adaptation of the play

Week 11 Enemy of the People and world cinema

Week 12 Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in Wonderland as a challenge to cinematography

Week 13 Struggling for Alice: Jan Svankmayer vs. Tim Burton

Week 14 The Darkest place on Earth: Joseph Conrad’s Heart of Darkness

Week 15 The End: F. F. Coppola’s Apocalypse Now

Literatura: (tylko po angielsku)

Theory

1. A. S. Anderson, ?Transforming Great Expectations: Dickens, Cuarón and the Bildungsroman?, in: Beyond Adaptation: Essays on Radical Transformations of Original Works, ed. P. Frus, Ch. Williams, McFarland&Co 2010, pp. 69-82.

2. S. Chatman, ?2? film versions of Heart of Darkness?, in: Conrad on Film, ed. G. N. Moore, Cambridge University Press 1997, pp. 207-223.

3. L. Hutcheon, A Theory of Adaptation, Routlege Chapman&Hall 2006.

4. D. G. Smith, The Poe Cinema: a critical filmography of theatrical releases based on works of Edgar Allan Poe, McFarland&Co 1999 [fragments].

Fiction

1. L. Carroll, Alice?s Adventures in the Wonderland & Through the Looking Glass [fragments].

2. J. Conrad, Heart of Darkness [any edition]

3. Ch. Dickens, Great Expectations [fragments]

4. V. Hugo, Notre-Dame de Paris, translated by and with an introduction by James Sturrock, Penguin Classics 1982 [fragments].

5. E. A. Poe, Tales of Mystery and Imagination, [any edition]

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Students are expected to be present during lectures, participate in discussions and prepare a written analysis of a chosen film adaptation of a nineteenth-century literary work which is not covered during the course. The teacher is free to arrange a final examination at the end of the course.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Jauksz
Prowadzący grup: Marcin Jauksz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-22 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Jauksz
Prowadzący grup: Marcin Jauksz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Jauksz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.