Antropologia kultury współczesnej - spec. krytyka i praktyka literacka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-AKU-21PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kultury współczesnej - spec. krytyka i praktyka literacka |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty specjalności krytyka i praktyka literacka dla X-S2-FilPol |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zdobycie wiedzy dotyczącej specyfiki antropologii kulturowej - rozwinięcie zdolności krytycznej oceny współczesnych przejawów i procesów kulturowych - rozwinięcie umiejętności porównywania odmiennych ujęć kultury - przygotowanie do interpretacyjnych zastosowań konkretnych teorii kultury - zdobycie wiedzy dotyczącej związków pomiędzy antropologią kulturową a pokrewnymi dyscyplinami naukowymi - rozwinięcie zdolności prawidłowej oceny poziomu swojej wiedzy odnośnie antropologii kulturowej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | - nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza dotycząca rozumienia kultury. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Uniwersytecka UAM (zwłaszcza biblioteki wydziałowe: Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej, Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej, Wydziału Nauk Społecznych); materiały udostępnione przez prowadzącego – szczegółowe informacje i kontakt na stronie domowej Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład; dyskusja; praca indywidualna - prezentacje |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 70 h / 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone są podstawowym koncepcjom i ujęciom kultury wypracowanym w ramach antropologii oraz istotnej dla zawodu krytyka literackiego umiejętności interpretacyjnego wykorzystania antropologicznych sposoby myślenia w/ o kulturze. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są podstawowym koncepcjom i ujęciom kultury wypracowanym w ramach antropologii oraz najważniejszym kierunkom antropologii kulturowej. Program obejmuje: konteksty wyłonienia się antropologii; usytuowanie antropologii wobec czasu, przestrzeni, pokrewieństwa, języka, mitu i rytuału, płci, wielokulturowości; relatywizm jako etyczny wymiar antropologii. Zajęcia służą kształceniu umiejętności określania związków pomiędzy antropologią kulturową a dyscyplinami pokrewnymi oraz istotnej dla zawodu krytyka literackiego umiejętności interpretacyjnego wykorzystania antropologicznych sposoby myślenia w/ o kulturze. W ramach zajęć studenci wykonują prezentacje, w ramach których rozwijają zdolności krytycznej oceny współczesnych przejawów i procesów kulturowych i porównywania odmiennych ujęć kultury |
Literatura: |
Marc Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, Warszawa, PWN 2010, s. 51-84. Thomas Hylland Eriksen, Tyrania chwili. Szybki i powolny upływ czasu w erze informacji, przeł. G. Sokół, Warszawa, PIW 2003, s. 171-232. Maurice Leenhardt, Do kamo. Mit i osoba w świecie melanezyjskim, przeł. A. Rejf, Kęty, Wydawnictwo Derewiecki 2007, s. 24-37 oraz 181-199. Victor Turner, Karnawał, rytuał i zabawa w Rio de Janeiro, przeł. I. Kurz, w: Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne, W. Dudzik (red.), Warszawa, WUW 2012. Nancy Scheper-Hughes, Matka Boska Bolesna. Polityczna ekonomia emocji, przeł. J. Straczuk, w: Emocje w kulturze, M. Rajtar, J. Straczuk (red.), Warszawa, WUW 2012. Arjun Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. Z. Pucek, Kraków, Universitas 2005, s. 233-261. Franco La Cecla, Szorstkim być. Antropologia mężczyzny, przeł. H. Serkowska, Warszawa, Sic! 2014, s. 85-99 oraz 129-145. Helena Flam, Brigitte Beauzamy, Przemoc symboliczna, „Kultura i Społeczeństwo, 2006, nr 1-2, s. 179-198. Tomasz Rakowski, Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego, Gdańsk, słowo/obraz terytoria 2009, s. 206-242. Horace Miner, Rytuały cielesne wśród Nacirema, przeł. J. Minksztym, w: Amerykańska antropologia postmodernistyczna, M. Buchowski (red.), Warszawa, Instytut Kultury 1999. Laura Bohannan, Szekspir w buszu, przeł. A. Guc, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, 1991, nr 3-4, s. 23-25. James Clifford, O surrealizmie etnograficznym, w: (tegoż) Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. Zespół, Warszawa, Wydawnictwo KR 2000. Nancy Scheper-Hughes, Tajna etnografia podziemnego handlu organami, przeł. M. Petryk, A. Kościańska, w: Antropologia wobec dyskryminacji, K. Dąbrowska, M. Grabowska, A. Kościańska (red.), Warszawa, WUW 2015. Clifford Geertz, Anty anty-relatywizm, przeł. J. Minksztym, w: Amerykańska antropologia postmodernistyczna, M. Buchowski (red.), Warszawa, Instytut Kultury 1999. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: - zna podstawowe koncepcje i ujęcia kultury wypracowane w ramach antropologii; - rozpoznaje najważniejsze kierunki antropologii kulturowej; - prawidłowo posługuje się zwrotami i terminami z zakresu antropologii kulturowej; - rozumie znaczenie najważniejszych zwrotów w antropologicznych badaniach kultury; - wskazuje i określa związki istniejące pomiędzy antropologią kulturową a dyscyplinami pokrewnymi; - porównuje antropologiczne ujęcia kultury; - potrafi interpretacyjnie wykorzystać antropologiczne sposoby myślenia w kulturze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będą: jakość indywidualnego wystąpienia (poziom merytoryczny, sposób prezentacji) oraz aktywność w dyskusji w trakcie zajęć Skala ocen 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
- nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.